jamk.fi

Tapaaminen yrittäjä Elina Raitasen kanssa alkaa leppoisasti. 3-vuotias Launo syö aamupalaa äidin polvella kellon lähestyessä kymmentä. Vauvauvaputiikki Jyväskylän Erämiehenkadulla on maanantaisin kiinni. Kiire ei ole mihinkään.

Tämäkö on sitä yrittäjän vapautta? Hitaat aamut, vapaata heti viikon alkuun. Ei se ihan niin mene, Elina naurahtaa.

– Kyllä minä myös maanantaisin tarkastan verkkokaupan kautta tulleet tilaukset ja laitan paketteja eteenpäin.

Elinan yrittäjätausta on varsin perinteinen. Vanhemmat toimivat maanviljelijöinä ja oman kuljetusliikkeen parissa. Nuorena Elina pyöritti jäätelökioskia Mikkelin kirkkopuistossa. Yliopistolla Elina luki historiaa, mutta tie vei ihan eri suuntaan.

Jossain vaiheessa kuvioihin tuli mukaan mies ja sen myötä kolme lasta. Ekologisuudesta viehättynyt Elina käytti kaikilla lapsillaan kestovaippoja ja arjen apuna kantoliinaa. Voi miten kätevä se olikaan! Kädet jäivät vapaaksi muuhun puuhailuun ja vauva nukkui liinassa päiväunet. Hyväksi havaittujen käytäntöjen myötä syntyi liikeidea: kestovaipat ja kantoliinat olivat Jyväskylässä vailla jälleenmyyjää.

VUONNA 2007 syntyi Vauvauva. Tuotteille oli Jyväskylässä selkeä kysyntä ja asiointi oli alusta asti vilkasta. Aluksi liikettä pyöritettiin Jyväskylän keskustassa kerrostaloasunnosta käsin ja asiakkaat pääsivät tutustumaan tuotteisiin sovitusti. Puoliso huolehti verkkokaupan rakennuttamisesta Clovershop-alustalle. Verkkokaupan rakentaminen ei ollut vaikeaa, mutta työlästä oli maksuvaihtoehtojen luonti. Jokaisen pankin kanssa piti neuvotella erikseen asiasta ja allekirjoittaa sopimukset.

– Onneksi tämä muuttui myöhemmin ja on helpottanut verkkokaupankäyntiä valtavasti, Elina toteaa. Asiakkaat löysivät myös verkkokaupan nopeasti.

Keskustan tilat kävivät pian ahtaiksi, ja kuin tilauksesta Jyväskylän Kypärämäestä löytyi talo, johon pystyi pistämään pystyyn sekä putiikin että kodin. Ja kyllä, kunnon kivijalkaputiikkia tarvitaan: Vauvauvan suosituimpia tuotteita ovat kantoreput, muut kantamisen tuotteet ja imetysliivit, joita voi klikkailla ostoskoriin verkossakin, mutta ihan yhtä tärkeää on henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta ja se että tuotteita pääsee näkemään ja kokeilemaan. Verkkokauppa ja perinteinen kulkevatkin myynnillisesti rinnakkain. Hyvin yleistä on, että ostaja valitsee tuotteen verkkokaupasta ja noutaa sen puodilta.

Elinan valttikortti on ammattitaito kantotuotteiden kanssa. Hän on Jyväskylän ainoa sertifioitu kantoliinaohjaaja. Henkilökohtainen ohjaus houkuttelee äitejä vauvoineen putiikille. Elina myös kiertää erilaisissa nuorten äitien ryhmissä ja myy kantoliinailuun liittyviä kursseja.

Keskussairaalan läheisyys on onnenkantamoinen: vastasyntyneiden isät ohjataan ostoksille Vauvauvaan tuoreen äidin laatima lista kourassa.

NYKYÄÄN VAUVAUVAN verkkokaupan alustana on pilvipalveluna toimiva MyCashFlow. Elina on itse opiskellut aktiivisesti alaa ja kokee myös, että toimittajat ovat tukeneet aina, kun apua on tarvittu. Tutuksi ovat tulleet optimoinnit ja somemarkkinointi. Kehitystyötä ja ideointia voisi jatkaa loputtomiin.

Elina seuraa ahkerasti alan brändejä ja sitä mikä myy. Uudistua pitää koko ajan ja huomioida erilaisten asiakkaiden tarpeet: yksi tahtoo viimeisintä muotia, toinen luomua. Esimerkiksi se suosio, mikä kestovaipoilla oli kymmenen vuotta sitten, on aikaa sitten hiipunut. Myös lastenvaatteiden myynti on melko hankalaa.

– Mutta laatu tuotteesta riippumatta, se on tärkeintä, Elina tiivistää.

Teksti: Pauliina Hietalahti, Kuvat: Hanna-Kaisa Hämäläinen