jamk.fi

Haluaisitko tutustua ensi kesän lomakohteeseen aidon tuntuisesti jo ostopäätöstä tehdessäsi?

Virtuaalitodellisuuden sovelluksista odotetaan tulevan viiden vuoden aikana merkittävää liiketoimintaa, ja mahdollisuudet erityisesti matkailualalla ovat huimat. Useimmille meistä matkailuun liittyy vahvasti elämyksellisyys.

– Mahdollisuus katsella kolmiulotteista videokuvaa haluttuun suuntaan päätään kääntelemällä antaa huomattavasti aidomman elämyksen kuin vaikkapa perinteisen videon tai valokuvan katseleminen, kertoo JAMKin lehtori Mikael Viitasaari.

Virtuaalitodellisuus (VR, virtual reality) ja laajennettu todellisuus (AR, augmented reality) ovat tällä hetkellä matkailualan digitaalisaation mielenkiintoisimpia ja odotuksia herättävimpiä teknologioita.

– Tämä vuosi tulee olemaan kuluttajatuotejulkistusten myötä merkittävä virstanpylväs tällä saralla, tosin laitteiden korkeahko hintataso voi alkuun rajata käyttäjät digi-intoilijoihin, arvelee Mikael.

– Kevään matkamessuilla Aurinkomatkat esitteli palvelua, jossa asiakas voi tutustua matkakohteisiin ja aktiviteetteihin virtuaalitodellisuuden avulla.

Perinteinen matkailu tuskin korvautuu virtuaalimatkailulla. Uutta teknologiaa hyödyntäen matkailualan toimijat voivat kuitenkin tarjota aitoa kokemusta lähenteleviä makupaloja ennen matkapäätöstä. Tallennuslaitteiden kehityksen ja halpenemisen myötä on myös paljon mahdollista, että tulevaisuudessa matkailijat tallentavat kokemuksiaan valokuvien ja perinteisten videoiden sijaan 360-asteen videoina. Tähän visioon uskovat myös laitevalmistajat, esimerkiksi Samsung julkisti tuoreeltaan kuluttajille suunnatun 360-kameran. 

Teksti: Mikael Viitasaari, toimitus: Paula Pasanen, kuva: Mikko Vähäniitty

restonomeille
yhä paremmat
etourism-taidot

Matkailun sähköisiin palveluihin keskittyvä eTourism-opintotarjonta varmistaa, että matkailualan restonomeilla on yhä paremmat valmiudet vastata matkailualan digitalisaation tarpeisiin.

» Lisätietoa: etourismcurriculum.fi