jamk.fi
jamk.fi -asiakaslehti 1/2016 - Pääkirjoitus Heli Toivola

Digitalisaatiosta infoähky vai lisäbisnes?

"Digitaalisaatio tuntuu olevan nyt kaikkien huulilla, vaikka kysymyksessä ei ole mitenkään uusi ilmiö. Digitalisoitumista on tapahtunut ympärillämme jo 60-luvulta alkaen."

Digitalisaatio tuntuu olevan nyt kaikkien huulilla, vaikka kysymyksessä ei ole mitenkään uusi ilmiö. Digitalisoitumista on tapahtunut ympärillämme jo 60-luvulta alkaen.

Digibarometrissä (2015) todettiin, että Suomella on maailman parhaat edellytykset hyötyä digitalisoitumisesta, mutta sen käytössä Suomi jää sijalle viisi. Hyödynnämme digitalisaatiota varovaisesti. Tekes arvioi, että teollinen internet voi luoda Suomeen uutta liiketoimintaa 1,4 miljardin euron arvosta vuoteen 2020 mennessä. Digitaalisuus tekee siis vahvasti tuloaan moniin koneisiin, laitteisiin ja tavaroihin eri alueilla anturi- ja sensoriteknologian myötä. Esimerkkeinä itseajavat autot, ihmisen hyvinvointia seuraavat sensorit tai älytutit, joilla voidaan seurata vauvan terveydentilaa. Kuuma puheenaihe on palvelu, joka kääntää puhetta automaattisesti puheeksi toisella kielellä.

Laadukasta ja reaaliaikaista informaatiota on saatavilla lähes rajattomasti. Paikalliset yritykset kohtaavat globaalin kilpailun, mikä on suuri mahdollisuus laadukkaalle erikoistuotteelle tai palvelulle, kuten tässä lehdessä esitellyt Taffer ja Vauvauva. Kuluttajakaupassa valta on siirtynyt ostajalle. Ostopäätös tehdään omien selvitysten, tuntemuksien ja muiden suositusten perusteella. Jopa autokauppias kertoo, että asiakkaat tietävät usein tuotteesta enemmän kuin hän itse.

Myynnissä samat vanhat lainalaisuudet pätevät. On pohdittava asioita, jotka aidosti kiinnostavat asiakasta ja tarjottava niihin ratkaisumalleja. Tänä päivänä se voi tarkoittaa näkymistä sosiaalisissa verkostoissa, ystävien puheissa ja suosituksissa sekä kiinnostavaa digitaalista dialogia. Myynti on myös sisällön tuottamista, päättömän puskemisen sijaan on luotava imua.

Antoisia lukuhetkiä digijuttujemme parissa!

Heli Toivola,
Markkinointipäällikkö

Jaa

Takaisin