jamk.fi
7.4.2015

Pelipaita vaihtuu tarvittaessa kauluspaitaan

Urheiluliiketoimintaa opiskellut KeuPa Hockey Teamin kapteeni Taneli Maasalo pääsi jo ennen valmistumistaan ammatilliseen tulikokeeseen. Maasalo valittiin jääkiekkoseuransa markkinointipäälliköksi, ja ensimmäisenä työlistalla oli Mestis-paikan hakuprosessi.

Keväällä 2014 Taneli Maasalo oli ison ratkaisun edessä. JAMKin tradenomiopiskelija pelasi vapaa-aikanaan kasvattajaseuransa KeuPa HT:n riveissä sellaisella menestyksellä, että joukkue ylsi jääkiekon Suomi-sarjan voittoon. Pienehkö seura joutui miettimään, lähteekö se hakemaan ylempää Mestis-paikkaa.
”Keuruulla puitteet eivät olleet parhaimmasta päästä. Seura joutui miettimään, yltääkö se vaadittavalle tasolle. Esimerkiksi seuran budjetin piti nelinkertaistua”, Maasalo kertoo.

Seuran toiminnanjohtaja ehdotti Maasalolle markkinointipäällikön paikkaa. Tehtävänä oli organisoida seuran myynti ja markkinointi, hankkia uusia asiakkaita ja ideoida fanituotteita.
”Tein samaan aikaan opinnäytetyötä JAMKiin sekä toimin Ifin myyntineuvottelijana. Halusin kuitenkin tarttua haasteeseen ja onnistuimme siinä.”

Asiakkaasta on pidettävä huolta

JAMK ja erityisesti sen urheiluliiketoiminnan kärki olivat Taneli Maasalolle ykkösvaihtoehto opintoihin hakeutuessa. Urheiluliiketoiminta on liiketalouden koulutuksen suuntautumisvaihtoehto, jota voi opiskella sekä englanninkielisessä International Business -koulutuksessa että liiketalouden koulutuksessa.
”Olin pelannut pitkään jääkiekkoa ja ajattelin, että jos en voi pelaajana työllistyä, niin ainakin haluan johonkin urheiluorganisaatioon töihin.”

Tammikuussa 2015 tradenomiksi valmistunut Maasalo kiittää urheilukärjen opintoja. Työssään hän on voinut hyödyntää esimerkiksi tapahtumanjärjestämiseen liittyviä oppeja. Koulutuksesta on ollut hyötyä myös asiakashankinnassa ja asiakassuhteiden hoitamisessa.
”Pelkkä mainos kaukalon laidassa ei riitä, vaan yhteistyötä on tehtävä asiakkaan kanssa koko ajan”, Maasalo toteaa.

Viiden kuukauden työharjoittelujakso jääkiekkoseura JYPissä oli sekin silmiä avaava.
”Sain paljon oppia matkaan ja näin seuratoiminnasta sen toisenkin puolen.”
Vaikka Maasalo on seurassaan kahdessa eri roolissa, siitä on joskus puhtaasti hyötyäkin. Toisilta pelaajilta tulee ideoita markkinointiin, ja niistä täytyy napata parhaat kopit.
Maasalon pesti KeuPa HT:ssä on määräaikainen, mutta voi kevään jälkeen jatkua vakituisena. Kun kannuksia on hankittu tarpeeksi, hän toivoo työllistyvänsä jonain päivänä isommille areenoille.

Maasalo

”Haluaisin tulevaisuudessa olla jonkin ison seuran toimitusjohtaja,” kertoo Maasalo.

Urheilutradenomit kehittävät urheiluseuroja

Urheiluliiketoiminta on yksi nopeimmin kasvavista toimialoista maailmalla. Sama trendi on nähtävissä myös Suomessa. Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia liikkumisesta ja omasta hyvinvoinnista, urheilu on suosittua viihdettä ja fanituotteissa liikkuvat isot rahat. 

Kun urheiluseurojen toiminnasta tulee entistä ammattimaisempaa, ne joutuvat miettimään tarkemmin liiketoimintamallejaan ja markkinointiaan. JAMK tarjoaa urheiluseuroille kehittämiskumppanuutta näihin tilanteisiin.

”Kehittämisyhteistyö voi olla joko maksullista asiantuntija-apua tai maksuttomia projekteja, joissa on mukana aina myös urheiluliiketoiminnan kärjen tradenomiopiskelijoita”, lehtori Aila Ahonen kertoo.
JAMKin asiantuntijat ovat tehneet kehittämistyötä lukuisten suomalaisseurojen kanssa. Asiakkaana on ollut myös kansainvälisiä urheiluorganisaatioita, kuten FIA.

”Toimeksiannot ovat liittyneet muun muassa taloudelliseen vaikuttavuuteen, asiakastyytyväisyyteen ja jäsenasioihin. Opiskelijat ovat puolestaan kehittäneet urheiluseuroille erilaisia kampanjoita.”
Aila Ahosen mukaan jyväskyläläiset huippuseurat ovat tunnistaneet hyvin JAMKin tarjoaman osaamisen ja osanneet hyödyntää sitä omassa toiminnassaan.

”Jyväskylässä on kaiken kaikkiaan hyvä draivi päällä. Kaupunki kehittää Hippoksen aluetta ja muita urheilufasiliteetteja. Täällä toimivat Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU ja Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta.”

JAMK puolestaan tarjoaa ainoana suomalaisena ammattikorkeakouluna urheiluliiketoiminnan kärkiopintoja. Opintoja suorittaa vuosittain keskimäärin 15 opiskelijaa. Valmistuneet sijoittuvat muun muassa urheiluseurojen toiminnanjohtajiksi, kuntosaliketjujen avainasiakaspäälliköiksi ja markkinointiassistenteiksi.

Sports Lab Jyväskylä on tavoitteellisen liikkujan tukena

JAMK, Jyväskylän yliopisto ja Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU ovat aloittaneet vuoden mittaisen kokeiluprojektin, jonka aikana aktiiviliikkujille tarjotaan erilaisia tukipalveluita Sports Lab Jyväskylä -nimen alla.

”Tavoitteena on kansallisesti merkittävä kokonaisuus, johon kuuluu fyysisen kunnon testausta ja valmennusta sekä fysioterapia- ja laboratoriopalveluita. Asiakkaina ovat kilpaurheilijat, tavoitteellisesti liikkuvat kuntoilijat sekä yritykset. Palveluja tarjotaan pääasiassa KIHUn tiloissa”, kertoo T&K-päällikkö Kare Norvapalo JAMKista.

Sports Labissa voidaan tehdä yksittäisiä kuntotestauksia tai räätälöidä pitempikestoisia kestävyyskuntokouluja esimerkiksi yritysten henkilöstölle. Palveluja tarjotaan kaikkien lajien harrastajille ilman kuntotasorajoituksia.

Jyväskylässä tehdään urheilun saralla eri toimijoiden välistä yhteistyötä muissakin merkeissä. Keski-Suomen Urheiluakatemia on kilpaurheilua harrastaville opiskelijoille tarkoitettu palvelukokonaisuus, joka mahdollistaa huippu-urheilun ja opiskelun yhdistämisen mahdollisimman saumattomasti. Akatemia toimii yhteistyössä alueen oppilaitosten, urheiluseurojen ja lajiliittojen kanssa. 

Lisätietoa:

www.sportslab.fi
www.ksura.net/akatemia
www.jamk.fi/tradenomi

Teksti Pia Tervoja

Kuvat Petteri Kivimäki

Takaisin