jamk.fi
9.4.2015

Pakistanilaiskoulun sähkönsaantiin ratkaisu

Teemu Turunen: Sähkön saannin varmistaminen pakistanilaisella koululla. Opinnäytetyö. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, automaatiotekniikan koulutusohjelma. 2014.

Sähkönsaanti on Pakistanissa ongelma etenkin suurten kaupunkien ulkopuolella. Myös pakistanilaisen hyväntekeväisyysjärjestön Lamblamp Education­ Refinementin ylläpitämässä koulussa päivittäiset sähkökatkokset häiritsivät koulunkäyntiä.
Teemu Turunen ratkaisi koulun sähkönsaantiongelman suunnittelemalla aurinkosähkön ja UPS-järjestelmän yhdistelmän.

”Laskin koulun sähköntarpeen ja kartoitin, mikä olisi kustannustehokkain, luotettavin ja ympäristöystävällisin ratkaisu. Päädyin siihen, että sähköverkkoa käytetään aina, kun sen kautta on sähköä saatavilla. Kun verkosta ei saada virtaa, käytetään aurinkopaneeleiden ja akuston tarjoamaa sähköä”, Turunen kertoo.

Turunen oli Pakistanissa tekemässä laitehankintoja ja asennuksia. Paikallisissa liikkeissä ei ollut tarjolla kaikkia komponentteja, joten asennuksissa jouduttiin tekemään kompromisseja. Esimerkiksi aurinkopaneeleiden sähköä ei voi käyttää yhdessä sähköverkon kanssa.
”Tästä huolimatta ratkaisu toimii. Sähköt pysyvät koko koulupäivän päällä ja sähköä on riittänyt muun muassa ilmastointiin sekä vettä nostavan sähköpumpun toimintaan.”
Turusen opinnäytetyö voitti Riitta ja Jorma J. Takasen säätiön opinnäytetyöpalkinnon.

Takaisin