jamk.fi

Televisiosta monella on muotialasta stereotypinen mielikuva: mallit ja vaatesuunnittelijat kilpailevat kauneudesta ja paremmuudesta kovassa ja kylmässä maailmassa. Toimitusjohtaja ja yrittäjä Johanna Soilu on kuitenkin päättänyt pehmeämmästä linjasta Fashion Unitilla. Tiimiakatemian kasvatti, Jamkista vuonna 2007 tradenomiksi valmistunut Johanna kertoo saaneensa koulusta hyvät eväät yrittäjyyteen. Tiimiakatemian opiskelijat järjestivät Jyväskylän ensimmäiset Muotipäivät vuonna 2006 ja tapahtuma oli heti menestys.

Se tavallinen tarina: yrittäjävanhempien lapsesta ei pitänyt tulla yrittäjää, mutta niin vain Tiimiakatemian opintojen ja käytännön töiden jäljiltä Johanna ajautui muotialalle ja 10 vuotta sitten syntyi Fashion Unit. Fashion Unit jatkoi Muotipäivien järjestämistä ja laajeni toteuttamaan myös muita tapahtumia.

Tänä päivänä Fashion Unitilla on kolme vakituista työntekijää ja sen listoilla on parisataa eri-ikäistä, näköistä ja kokoista mallia. Perinteinen muoti- ja mallitoimiston työ, eli mm. mallien välittäminen kuvauksiin ja tapahtumiin muodostaa edelleen suurimman osan yrityksen toiminnasta.

– Työllä pitää olla merkitystä ja se voi tulla useammalla tavalla, sanoo Johanna.

Esimerkiksi Jyväskylän Muotipäivät on selvästi yrityksille tärkeä, koska se kasvattaa kauppojen kassavirtaa.

– Haluan olla mukana pitämässä Jyväskylän keskustan elinvoimaisena, Johanna sanoo.

Kokonaisvaltainen tyylivalmennus kasvattaa osuuttaan jatkuvasti ja niitä järjestetään sekä yrityksille että yksityishenkilöille. Fashion Unit tekee yhteistuotantoa mm. TE-palvelujen kanssa. Sisäistä ja ulkoista habitusta pohditaan niin työttömien kuin markkinointi- ja johtotehtävissä toimivien, esimiesten sekä yritysten henkilöstöjen kanssa.

Johannan ensisijainen tavoite on saada ihmiset syttymään.

– Tyylivalmennuksen tärkein sisältö on ihmisen omien vahvuuksien löytäminen kannustuksen ja positiivisen ilmapiirin kautta. Oman tyylin löytämisen myötä, ihminen saa samalla myös oman osaamisen identiteetin: kuka minä olen, mihin minä pystyn, miten näytän sen olemuksellani. Tähän liittyy vahvasti myös sosiaalinen älykkyys, eli se miten kohtaa ja kohtelee muita ihmisiä. Kun asiakas saa ahaa-elämyksen itsestään ja loistaa uudella tavalla, koen onnistuneeni työssäni, Johanna kiteyttää.

TEKSTI VIRPI HEIKKINEN KUVA MIKKO VÄHÄNIITTY