Suomi tunnetaan maailmalla paitsi maailman onnellisimpana maana, myös korkealaatuisesta koulutuksesta ja rautaisesta osaamisesta. Tuota tunnettuutta on pyritty hyödyntämään myös koulutusviennissä. Mutta vaikka Suomella on koulutuksen osaajana vahva brändi, on tuotteistaminen ollut lapsenkengissä.
– Vasta viime vuosina on onnistuttu tuotteistamaan suomalaista osaamista. Mielestäni JAMK on pärjännyt tässä erityisen hyvin: on paitsi onnistuttu tuotteistamaan koulutuspalveluita, myös löydetty niille omat markkinat, toteaa opetus- ja kulttuuriministeriön kansainvälisten asiain johtaja Jaana Palojärvi.
Hyväksi esimerkiksi nousee Kazakstan, missä JAMK on toiminut jo vuosia – ja missä on saavutettu myös erittäin hyvä maine. Pitkäjänteinen työ on tuottanut tulosta, sillä Kazakstanin terveysministeriö valitsi reilu vuosi sitten JAMKin johtaman konsortion uudistamaan maan terveydenhuoltojärjestelmää sairaanhoitajakoulutuksen osalta.
– JAMKin Kazakstanin toiminnasta voi hyvin nähdä sen, että kun toimitaan pitkään jollakin alueella, syntyy niin hyviä referenssejä, että ne poikivat myös jatkoa, Palojärvi kertoo.