Menettelytavat Koulutuksen laadunhallinnassa JAMK noudattaa seuraavia menettelytapoja: Suunnittelu Koulutuksen suunnittelu tapahtuu valtioneuvoston toimiluvassa myönnetyn tutkinnonanto-oikeuden ja JAMKin strategian puitteissa. Opetussuunnitelmien pohjaksi kartoitetaan tutkimustietoa ja työelämän tulevia osaamistarpeita. Opetussuunnitelmia laadittaessa otetaan huomioon tutkintojen kansallinen viitekehys, opintojen vaatima työmäärä ja opiskelijoiden palaute. Opetussuunnitelmiin tehdään tarkentavia päivityksiä vuosittain ja perusteellisempia uudistuksia noin viiden vuoden välein. Opiskelijat ja työelämän edustajat osallistuvat opetussuunnitelmien uudistamiseen. Uudistetut opetussuunnitelmat käsitellään tulosyksiköiden neuvottelukunnissa. Opintoasioiden lautakunta hyväksyy opetussuunnitelmat. Tutkintoon johtavassa koulutuksessa, avoimen AMK:n polkuopinnoissa ja opettajankoulutuksessa opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) oman osaamisen kehittämisen tueksi. Toiminta Tärkeimmät prosessit on kuvattu toiminnanohjauskäsikirjassa. Tärkeimmät ohjeet ovat eettiset ja pedagogiset periaatteet, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, tutkintosääntö, valintaperusteet ja verkkopedagogiikan laatukriteerit. Kaikessa koulutuksessa noudatetaan opiskelijalähtöistä toimintatapaa.Opiskelijoiden ohjauksessa noudatetaan JAMKin ohjausjärjestelmää Seuranta ja arviointi Tunnuslukuja seurataan tuloskortissa Opintojaksoilla kootaan jatkuvaa palautetta tai puolivälipalaute sekä opintojaksopalaute esimiehen valitsemista opintojaksoista. Opiskelijapalautetta kootaan vuosittain palauteviikolla, jonka järjestämisestä vastaa opiskelijakunta. Opintojen päättövaiheessa kootaan opetus- ja kulttuuriministeriön edellyttämä AVOP-palaute. Ammatillisessa opettajankoulutuksessa kootaan aloitusvaiheen palaute, jatkuvaa palautetta ja lähtöpalaute. Erikoistumiskoulutuksessa kootaan päättöpalaute kaikissa toteutuksissa. Työvoimakoulutuksesta kootaan palaute työhallinnon OPAL-järjestelmään. Seurantakysely valmistuneille tehdään opetus- ja kulttuuriministeriön edellyttämällä tavalla. Ammatillisessa opettajankoulutuksessa toteutetaan seurantakysely kahden vuoden välein. Koulutuksen määräaikaisarvioinnit toteutetaan kerran viidessä vuodessa JAMKissa kehitetyn arviointimallin mukaisesti. Kansainvälisiä akkreditointeja haetaan valituille tutkinto-ohjelmille. Benchmarkingia ja ulkoisia arviointeja hyödynnetään tarpeen mukaan. Laadun parantaminen Opettaja käsittelee välittömän palautteen yhdessä opiskelijan kanssa ja tarvittaessa myös esimiehensä kanssa. Opettaja tekee muutokset opintojaksojen toteutukseen palautteen perusteella. Opiskelijapalaute, opettajankoulutuksen ja erikoistumiskoulutusten palautteet, AVOP-palaute ja seurantakyselyjen tulokset käsitellään yksiköiden johtoryhmissä. Määräaikaisarvioinnin tulokset käsitellään ohjelman henkilöstön kanssa ja valitut kehittämistoimenpiteet hyväksytetään yksikön johtoryhmässä.