jamk.fi

Menettelytavat

Palveluliiketoiminnan laadunhallinnassa JAMK noudattaa seuraavia menettelytapoja:

Suunnittelu

  • Palveluliiketoiminnan suunnittelu perustuu JAMKin strategiaan ja toimintasuunnitelmiin. Palvelut suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa heidän tarpeisiinsa sopiviksi. Palveluliiketoiminnassa keskeiset dokumentit ovat tarjouspyyntö, tarjous ja sopimus sekä mahdolliset alihankintasopimukset.
  • Koulutusvientipalvelut avustavat yksiköitä koulutusvientihankkeissa. Suuret hankkeet käsitellään JAMKin johtoryhmässä.

Toiminta

  • Palveluliiketoiminnan tärkeimmät prosessit on kuvattu toiminnanohjauskäsikirjassa.
  • Palveluliiketoimintaa koskevat tiedot ylläpidetään CRM-järjestelmässä. Arkistoitavat asiakirjat tallennetaan asiakirjahallintajärjestelmään.
  • Palvelusta vastaava henkilö seuraa palveluliiketoimintaprojektin taloustilannetta ja raportoi palvelusta vastaavalle päällikölle merkittävät poikkeamat budjetista.

Seuranta ja arviointi

  • Tunnuslukuja seurataan tuloskortissa.
  • Palvelutiimi käy kokouksissaan läpi palvelujen myyntitilanteen.
  • Palaute kootaan palvelun tilaajan edellyttämällä tavalla. Palaute voidaan koota myös JAMKin yhteisellä lomakkeella tai muulla tarkoitukseen sopivalla tavalla.
  • Benchmarkingia ja ulkoisia arviointeja hyödynnetään tarpeen mukaan.

Laadun parantaminen

  • Palvelusta vastaava henkilö tekee palautteiden perusteella tarpeelliseksi katsomansa korjaavat toimenpiteet. Reklamaation perusteella käynnistettävät toimenpiteet sovitaan palvelusta vastaavan päällikön kanssa.
  • Palveluliiketoiminnasta vastaava päällikkö kokoaa täydennyskoulutuksesta, koulutusviennistä ja palveluliiketoiminnasta saadun palautteen ja tehdyt toimenpiteet yksikön johtoryhmälle, joka päättää mahdollisista yksikön kehittämistoimenpiteistä.
  • Koulutusviennin salkkuvastaavien ja koulutusvientipalvelujen tapaamisissa viestitään hyvistä käytänteistä ja projekteissa opituista asioista.