Projekti

XR-osaamisen monialainen hyödyntäminen keskisuomalaisessa työelämässä

Rahoitusohjelma

Lyhenne
KEXRI2
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.10.2023 - 31.3.2026
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
Projektin kuvaus
XR-osaamisen monialainen hyödyntäminen keskisuomalaisessa työelämässä (KEXRI2) -hankkeen (ESR+ 2023-2026) tavoitteena on kehittää ja lisätä monialaista XR-osaamista keskisuomalaisissa yrityksissä, oppilaitoksissa ja kehittämisyhtiöissä, jotta uusia teknologioita pystytään hyödyntämään tarkoituksenmukaisesti ja sujuvasti. 

Hanke luo työkaluja, malleja ja resursseja jatkuvan osaamisen kehittämiseen ja tiedon levittämiseen. Laajennetun todellisuuden teknologiat (XR; AR, VR) tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi markkinoinnille, koulutukselle, perehdyttämiselle ja tuotekehittelylle. Esimerkiksi Pfizer vastasi koronakriisin äkisti paisuttamaan rokotekysyntään erilaisin matalan kynnyksen AR- ja VR-ratkaisuin, jotta tuotantoa voitiin kasvattaa nopeasti. Muuttuvan teknologian haltuunotto ja integroiminen olemassa olevaan liiketoimintaan on kuitenkin etenkin pk-yrityksille vaikeaa. Vaaditaan ymmärrystä paitsi teknologioista ja niiden mahdollisuuksista liiketoiminnassa, myös käyttöesimerkkejä ja tukea matalan kynnyksen tuotantomalleihin ja osaamisen kehittämiseen. Pelkästä teknologiasta puhuminen voi myös olla vieraannuttavaa. Osin XR-teknologioiden hyödyntämisosaaminen auttaisi keskisuomalaisia yrityksiä kehittämään omaa liiketoimintaansa, osin se voi olla elinehto niille yrityksille, joiden toiminta on riippuvaista suuryritysten ekosysteemeistä. 

Paikalliset yritysneuvojat ja oppilaitokset ovat avainasemassa XR-hyödyntämisosaamisen kehittämisessä. Hankkeen taustalla on tarve luoda ja kehittää XR-osaamista monialaisesti ja yhteistyössä, jotta keskisuomalaiset PK-yritykset pystyvät hyödyntämään sitä toiminnassaan ja kehittämään osaamistaan ja kilpailukykyään. Lisäksi hanke tuottaa ja jalostaa XR:n hyödyntämisosaamista, toimintamalleja ja tietoa sellaiseksi, että kohderyhmien osaamisen kehittäminen ja titouden levittäminen on mahdollista myös jatkossa.

Hankkeen tavoitteeseen, monialaisen XR-hyödyntämisosaamisen kehittämiseen, pyritään neljän alatavoitteen ja niiden työpakettien kautta.

ALATAVOITE 1: TIETO Tieto ja ymmärrys XR-teknologioiden soveltamisesta yrityksissä ja siihen vaikuttavista tekijöistä kasvaa.Tavoitteena on rakentaa monialaista ymmärrystä XR:n soveltamismahdollisuuksista yritysten toiminnassa, sen edellytyksistä ja osaamisen kehittämisen tarpeista ja mahdollisuuksista maakunnassa.
ALATAVOITE 2: KOKEILU JA ARVIOINTI Syntyy toimintatapoja, malleja ja työkaluja, jotka auttavat yrityksiä hyödyntämään XR-teknologioita tarkoituksenmukaisesti. Kokeilemme erilaisia XR:n hyödyntämisen malleja keskisuomalaisten pk-yritysten kanssa.
ALATAVOITE 3: UUDEN LUOMINEN Syntyy tulevaisuusorientoitunutta, monialaista tietoa yritysten ja asiantuntijoiden rajapinnassa. Järjestämme 4 Pähkimöksi nimettyä tapahtumaa, joissa jaetaan tietoa ja luodaan tulevaisuusorientoituneesti uutta.
ALATAVOITE 4: VAIKUTTAVUUS Hankkeen tuloksista tulee kiinnostavia, helposti lähestyttäviä ja vaikuttavia työkaluja osaamisen kehittämiseen ja kiinnostuksen lisäämiseen. Materiaalipaketit ovat oppilaitosten, yritysten ja yritysneuvojien hyödynnettävissä. Hankkeessa koulutetaan myös oppilaitoshenkilöstöä.

Hanke on syntynyt oppilaitoisten, kehittämistoimijoiden ja yritysten yhteistyöstä mm. Keskisuomalainen XR-osaamisen ekosysteemi KEXRI (A77032) ja XPand (S22538) -hankkeissa. Hanketta koordinoi Jamk Ammatillinen opettajankoulutus ja osatoteuttajina siinä toimivat Jyväskylän yliopisto, Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä POKE, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia ja Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy. Hankkeen toteuttamista tukevat yhteistyökumppaneina Äänekoski ja Maavoimat.

Lisätietoja: projektipäällikkö Ilona Laakkonen ([email protected])
jamk.fi/kexri2