Uudet tuulet puhaltavat yhteisössämme

Mennyt vuosi on ollut kaiken kaikkiaan erikoinen niin hallituksen, henkilöstön kuin opiskelijoidenkin näkökulmasta. Siirtyminen etäopetukseen ja -opiskeluun tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Kaikesta potentiaalisesta kaaoksesta huolimatta siirtyminen isossa kuvassa oli erittäin onnistunut prosessi.

Sinuhe Wallinheimo

Operatiivinen johto, henkilöstö ja opiskelijat tekivät muutoksesta omalla joustavuudellaan sulavan siirron. Ehkäpä tässä auttoi myös uuden strategian ja varsinkin uuden sukupolven korkeakoulun digioppimisen painotukset.

Henkilökohtaisesti haluan kiittää teitä kaikkia onnistuneesta siirtymästä, joka taas osoitti, että tarvittaessa Jamk on hyvinkin ketterä liikkeissään. Prosessin onnistumisesta kielii myös numeroiden valossa se, että teimme niin tutkintojen määrissä kuin euromääräisessä tuloksessakin ennätykset. Liikevaihtommekin saavutti yli 60 miljoonan rajapyykin.

Tässä yhteydessä haluan myös kiittää rehtori Jussi Halttusta hänen mittavasta panoksestaan Jamkin yhteisön eteen. Jussi on luotsannut vuosiensa varrella yhteisöstämme niin laadullisesti kuin tuloksellisesti yhden parhaimmista ammattikorkeakouluista Suomessa. Kiitos Jussi kaikesta ja hyviä, tulevia eläkepäiviä sinulle.

Selvää on, että rehtorin vaihdos tulee myös muuttamaan Jamkia. Itse näen tämän mahdollisuutena niin olemassa olevien rakenteiden kuin henkilöstönkin näkökulmasta. Uusi ulkopuolelta tuleva rehtori tuo varmasti uudenlaista näkemystä ja kokemusta tekemiseemme. Uusittu strategiamme vahvuus- ja nousevine aloineen antaa varmasti uudelle rehtorille hyvän selkänojan kehittää Jamkia oikeaan suuntaan.

Sen lisäksi, että meille tulee nyt uusi rehtori, on myös nykyinen hallituskokoonpano viimeisillä metreillään. Yritämme myös hallituksena tehdä transitiosta mahdollisimman sulavan, sillä monet liikkuvat palaset, jotka tällä hetkellä ovat ilmassa, on saatava tuloksellisesti maaliin. Näistä isoimpina haasteina näen mahdollisen Likes integraation, Education Facilitiesin myynnin ja Hippos-hankkeen tai Jamkin pääkampuksen siirron vaikutukset yhteisöömme.

Sanomattakin on selvää, että mikään näistä muutoksista ei saa vaikuttaa jatkossa negatiivisesti Jamkin laatuun, osaamiseen ja tulevaisuuteen. Näillä saatesanoilla halua toivottaa kaikille koronavapaampaa vuotta 2021.

Sinuhe Wallinheimo, hallituksen puheenjohtaja