Täydennyskoulutus
Brändit ja asiakasymmärrys puhtaan siirtymän viennin edistämisessä
Tästä maksuttomasta opintokokonaisuudesta saat valmiuksia kansainvälistymiseen ja puhtaaseen siirtymään toimialastasi riippumatta. Voit opiskella joustavasti asuinpaikasta riippumatta, sillä opinnot toteutetaan verkko-opintoina.

Haluatko oppia, miten yritys voi parantaa liiketoimintaansa ja vientiä brändäyksen ja asiakasymmärryksen avulla?
Tämän maksuttoman opintokokonaisuuden avulla voit päivittää osaamistasi brändin merkityksestä, asiakasymmärryksestä ja liiketoiminnan kehittämisestä. Voit valintasi mukaan opiskella koko opintokokonaisuuden tai valita kokonaisuudesta ne opintojaksot, jotka sinua eniten kiinnostavat.
Koulutus sopii kaikille, jotka haluavat kehittää osaamistaan vihreän siirtymän ja kestävän liiketoiminnan teemoissa. Mukaan ovat tervetulleita niin aiheesta kiinnostuneet kuin vientiin, myyntiin tai markkinointiin suuntautuvat – riippumatta siitä, työskenteletkö jo kestäviin ratkaisuihin pyrkivässä yrityksessä vai et
Opinnot tarjoavat sinulle:
- Ymmärrystä brändin merkityksestä viennin edistämisessä
- Uutta osaamista asiakasymmärryksestä ja sen tärkeydestä liiketoiminnan kehittämisessä
- Uutta osaamista asiakaskokemusjohtamisesta liiketoiminnan kehittämisessä
Millainen on puhtaaseen siirtymään panostava yritys?
Vihreään siirtymään panostavat yritykset rakentavat liiketoimintaansa kestävien ratkaisujen varaan, oli kyse sitten cleantechista, uusiutuvasta energiasta tai muista toimialoista. Kestävä liiketoiminta voi tarkoittaa esimerkiksi kierrätyksen tehostamista, henkilöstön kannustamista pyöräilemään töihin tai vastuullisten materiaalien valintaa. Tässä koulutuksessa vihreän siirtymän teemoja tarkastellaan laajasti ja käytännönläheisesti, soveltaen niitä monipuolisesti erilaisiin yritysympäristöihin.
Opintojen aikataulu ja sisältö
Opinnot alkavat 25.8.2025 klo 19.00 startti-illan merkeissä.
Opintojen orientaatioviikko järjestetään 25. - 29.8.2025, jonka aikana pääset tutustumaan tarkemmin opintoihin ja niiden sisältöihin.
Opintokokonaisuuteen sisältyy myös johdanto tekoälyn hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Tavoitteena on tarjota suuntaa-antavaa ymmärrystä siitä, mitä tekoäly tarkoittaa käytännössä ja miten sen mahdollisuuksia voi lähestyä eri toimialoilla.
Opinnot arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla. Kokonaisuuden suoritettuasi saat digitaalisen todistuksen sekä osaamismerkin, jonka voit liittää esimerkiksi ansioluetteloosi.
Opinnot järjestetään arkisin ilta-aikaan klo 17.00 - 19.30 välisenä aikana. Verkko-opinnoissa pääset olemaan vuorovaikutuksessa kanssaopiskelijoiden ja opettajien kanssa sekä oppimaan heiltä.
Brändin johtaminen, 5 op
Opintojakson sisältö ja teemat:
Tällä opintojaksolla perehdyt siihen, kuinka brändin avulla tuotetaan arvoa asiakkaalle ja kilpailuetua yritykselle.
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat brändianalyysit, brändi-identiteetti ja -imago, brändipositio, brändin rakentamisprosessi, brändiarkkitehtuuri ja brändin johtaminen. Lisäksi käsitellään brändimarkkinoinnin tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden seurantaa eri brändimittareita käyttäen.
Osaamistavoitteet:
- Tunnet brändin johtamisen keskeiset teoriat ja käsitteet sekä ymmärrät niiden sisällöt.
- Ymmärrät brändin rakentamisen strategisen merkityksen yrityksen liiketoiminnassa.
- Osaat tuottaa brändianalyyseja.
- Ymmärrät johdonmukaisen ja erottuvan brändin johtamisen merkityksen ja osaat toteuttaa brändinrakennusohjelman tavoitteellisesti, kannattavasti ja laillisesti oikein.
- Saat valmiuksia kansainvälistymiseen.
Opintojaksolla opit soveltamaan tekoälyn mahdollisuuksia erilaisten tehtävien avulla.
Asiakasymmärrys, 5 op
Opintojakson sisältö ja teemat:
Tällä opintojaksolla perehdyt liiketoiminnan kehittämiseen tarkoitettuun asiakasymmärrysprosessiin ja sovellat prosessia käytännön esimerkkeihin.
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat Customer Intelligence, kvalitatiivinen tutkimus, webanalytiikka, asiakasprofiilit, asiakastarpeet ja motivaatio, kuluttajakäyttäytyminen, Customer Insight, konsepti-ideat ja innovointi.
Osaamistavoitteet:
- Tunnet asiakkaan syvälliseen ymmärtämiseen liittyvät teoriat, analyysit ja käsitteet.
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen tiedon keräämisen, hyödyntämisen ja tulkitsemisen merkityksen asiakasymmärryksen luomisessa.
- Tunnistat erilaisia asiakasymmärryksen kehittämisessä käytettäviä tiedonhankintamenetelmiä.
- Tunnet kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyvät keskeiset menetelmät ja osaat hyödyntää niitä käytännössä.
- Ymmärrät tiedon ja asiakasymmärryksen merkityksen innovoinnissa.
- Osaat hyödyntää syvällistä asiakasymmärrystä yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
- Saat valmiuksia kansainvälistymiseen.
Opintojaksolla opit soveltamaan tekoälyn mahdollisuuksia erilaisten tehtävien avulla.
Asiakaskokemusjohtaminen, 5 op
Opintojakson sisältö ja teemat:
Tällä opintojaksolla perehdyt asiakaskokemuksen ja sen johtamisen merkitykseen liiketoiminnassa.
Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat asiakaskokemus, asiakaskokemuksen johtaminen, digitaalinen asiakaskokemus, asiakaskokemuksen mittaaminen, asiakastyytyväisyys, palvelun laadun kokeminen sekä asiakaspalvelu eri viestintätilanteissa. Opintojaksolla harjoittelet myös omien asiakaspalvelutaitojen reflektointia.
Osaamistavoitteet:
- Ymmärrät asiakaskokemuksen ja sen johtamisen merkityksen ja hallitset asiakaskokemuksen johtamisen keskeiset käsitteet ja teoriat.
- Osaat analysoida ja selvittää asiakkaiden odotukset ja yksilölliset tarpeet.
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen asiakaspalvelun laadun merkityksen organisaation toimivuudelle ja tuloksellisuudelle.
- Osaat toimia itsenäisesti, laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti organisaation erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä hyödyntäen erilaisia viestintävälineitä.
- Saat valmiuksia kansainvälistymiseen.
Opintojaksolla opit soveltamaan tekoälyn mahdollisuuksia erilaisten tehtävien avulla.
Koulutuksen järjestäjä
Koulutuksen järjestäjä on Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Koulutus on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.
Kysy lisää opinnoista
