POVERI - Parasta osaamista vaativaan erityiseen tukeen
Vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tuen tarve ulottuu opintojen lisäksi myös arkeen ja työllistymiseen. Oppivelvollisuuden laajeneminen, uusien hyvinvointialojen palvelusektoreiden uudistukset ja TELMA-koulutukseen hakeutuvien kasvava määrä haastavat vaativan erityisen tuen järjestämistä ammatillisessa koulutuksessa. Kaikki tämä lisää myös opetus- ja ohjaushenkilöstön tarvetta kehittää osaamistaan tukea ja ohjata vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita.
POVERI – Parasta osaamista vaativaan erityiseen tukeen -koulutushanke on suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun, Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ammatilliset opettajakorkeakoulut toteuttavat yhdessä koulutuskokonaisuuden, jonka lähtökohtana on vaativan erityisen tuen opiskelijan huomioiminen toimijana ja kumppanina eikä tukitoimien kohteena. POVERIn koulutuksissa osallistujan on mahdollista kehittää
- pedagogista osaamistaan,
- valmiuksiaan toimia haastavissa ohjaustilanteissa,
- kehittää työelämäyhteistyön ja työllistymisen tuen käytäntöjä,
- kehittää tiimimäistä työtapaa ja
- rakentaa moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön toimintamalleja.
Hanketta koordinoi Jamkin ammatillinen opettajakorkeakoulu. Koulutukset toteutetaan vuosien 2023-2025 aikana.
Koulutuksia on mahdollista järjestää oppilaitoskohtaisina toteutuksina, jolloin sisältö ja toteutustapa voidaan sovittaa tilaajan tarpeisiin.
Potkua TELMA-pedagogiikkaan 5 op
Keskeiset sisällöt
- Arvopohja, eettinen ajattelu
- Oppimisvalmiudet ja toimintakyvyn tukeminen
- Pedagoginen turvallisuus ja saavutettavuus (opetuksessa, ohjauksessa ja opetusmateriaaleissa)
- Yksilöllinen ohjaus ja tuki sekä opiskelijan joustavien opintopolkujen luominen kohti hyvää elämää
- Yksilölliset oppimis- ja toimintaympäristöt
- Uudistava erityispedagogiikka, teknologia ja apuvälineet oppimisessa sekä kuntoutuksessa
- Kommunikoinnin- ja vuorovaikutuksen tuki, AAC-kuntoutus
- Itsenäistymistaidot ja arkielämän taidot
- Multisensoriset oppimisympäristöt
- Taidelähtöiset, sosiokulttuuriset ilmaisukeinot sekä menetelmät
Koulutus on toteutettu keväällä 2024 Oamkin, Haaga-Helian ja Jamkin yhteistyönä.
Ratkaisuja opiskelijan käyttäytymisen haasteisiin 3 op
Keskeiset sisällöt
- Työkaluja arjen haastaviin tilanteisiin – strukturoitu opetus erityisopetuksen tukena
- Haastavasti käyttäytyvän opiskelijan kohtaaminen
- Itsesäätelyn vahvistaminen tunne- ja vuorovaikutustaitojen avulla
Koulutus on toteutettu keväällä 2024 HAMKin ja Oamkin yhteistyönä.
Tuetun työllistymisen innovatiiviset mahdollisuudet ja ideat 5 op
Keskeiset sisällöt
- Monimuotoisuus työyhteisössä
- Onnistunut tuki ja ohjaus siirtymävaiheissa
- Tuetun työllistymisen ja näyttöön perustuva työhönvalmennuksen mallinnus
- Työtehtävien muokkaamisen keinoja ja menetelmiä
- Kuntoutumisen ja työllistymisen tuen palvelujärjestelmä ja sektorirajat ylittävä yhteistyö oppilaitoksen ja opiskelijan näkökulmasta
- Ratkaisuja työelämäyhteistyön ja työllistymisen tuen haasteisiin
Koulutus on toteutettu vuonna 2024 TAMKin ja Jamkin yhteistyönä.
Monialainen ja moniammatillinen tuki 3 op
Keskeiset sisällöt
- Monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön merkitys, periaatteet, käytännöt ja tehtävät
- Opiskelijan opiskelua, kuntoutumista ja arkea tukevat verkostot opiskelun aikana ja opintojen nivelvaiheissa
- Yhteistyön rakenteet oppilaitoksessa ja alueellisesti
- Moniammatillinen ja monialainen pedagoginen, yksilökohtaisen opiskeluhuollon, uraohjauksen ja kuntoutuksen yhteistyö opiskelijan tukena
- Opiskelijan osallisuuden tuki ja läheisyhteistyö
- Uudistusten vaikutus yhteistyöhön: Sote-uudistus, oppivelvollisuuden laajeneminen, jatkuva oppiminen
- Moniammatillisessa yhteistyössä toimiminen ja verkosto-osaaminen
Koulutus on toteutettu keväällä 2024 Haaga-Helian ja Jamkin yhteistyönä.
Pedagoginen tiimityö vaativassa erityisessä tuessa 3 op
Keskeiset sisällöt
- Opetuksen ja ohjauksen työtehtävät, roolit sekä yhteistyörakenteet ja periaatteet
- Eväitä onnistuneeseen vuorovaikutus- ja ohjaustilanteeseen
- Kuunteleva keskustelu, dialogisuus ja reflektiotaidot tiimissä
- Vertaistuki ja -ohjaus tiimissä
- Näkökulmia tiimin pedagogiseen johtamiseen ja koordinoimiseen
- Arjen haasteita tiimityössä (sitoutumisen puute, konfliktin pelko, luottamuspula jne.)
- Työhyvinvoinnin tukeminen ja voimavarainventaario tiimissä
Koulutus on toteutettu keväällä 2024 Jamkin ja Haaga-Helian yhteistyönä.
