Oppijan rinnalla hybridiympäristöissä
Maailmanlaajuinen pandemia on haastanut oppilaitokset siirtymään osittain hybridiopetukseen, joka tarkoittaa lähi- ja etäopetuksen yhdistämistä hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä. Hybridiopetus vaatii uudenlaista osaamista toteuttaa oppijalähtöistä pedagogiikkaa niin, että opiskelijoiden vuorovaikutus, ryhmäyttäminen ja hyvinvointi toteutuu myös etäosallistujilla. Hybridiopetus voi olla synkronista tai asynkronista, vuorovaikutteista ja edellyttää usein tiimiopettajuutta.
Oppijan rinnalla hybridiympäristössä -koulutushankkeen tavoitteena on lisätä opetus- ja ohjaushenkilöstön valmiuksia toteuttaa oppijalähtöistä hybridiopetusta. Koulutushankkeessa kehitetään hybridiopetuksen pedagogisia malleja, tutkitaan digioppimisen ympäristöjä ja jaetaan hyviksi koettuja käytänteitä.
Kohderyhmä: Koulutukset on suunnattu ammatillisen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön opetus- ja ohjaushenkilöstölle.
Toteutustapa: Koulutukset koostuvat lähipäivistä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Hinta: Koulutukset ovat Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja opetuskustannuksiltaan maksutonta kohderyhmään kuuluville osallistujille.
Erilaisten verkkototeutusten pedagoginen muotoilu 3 op
Keskeiset sisällöt
- Pedagoginen suunnittelu
- Digipedagogiset mallit ja teknologiset sovellukset
- Pedagoginen käsikirjoitus
Koulutus on toteutettu.
Videopedagogiikka 3 op
Keskeiset sisällöt
- Video-opetusmateriaalin pedagoginen tuotantoprosessi
- Videoiden hyödyntäminen opiskelijoiden osaamisen hankkimisessa ja osaamisen osoittamisessa
- Erilaiset videotyypit
Koulutus on toteutettu.
Innostava ja osallistava verkkoläsnäolo 3 op
Keskeiset sisällöt
- Läsnäolo, vuorovaikutus ja osallisuus oppimisessa
- Oppijalähtöisen oppimateriaalin suunnittelu, palaute ja ohjaus
- Osallistavat opetusmenetelmät ja työkalut
Koulutus on toteutettu.
Oppimisen ja ohjaamisen virtuaaliympäristöt 3 op
Keskeiset sisällöt
- Erilaiset laajennetun todellisuuden ympäristöt ja niiden mahdollisuudet (XR, AR, VR)
- Laitteet sisällön käyttämiseen, kuluttamiseen ja tuottamiseen
- Virtuaaliset ympäristöt oppimisen, ohjauksen sekä osaamisen arvioinnin tukena
- Virtuaalisten ympäristöjen mahdollistama pelillisyys
- Mahdollisuudet toteuttaa virtuaalisia ympäristöjä oppimisen ja ohjaamisen tukena
- Toimintamallin luominen XR-teknologian hyödyntämiseksi opetuksessa ja ohjauksessa
Koulutus on toteutettu.
Lisätietoja

Tiia Isohanni-Pynnönen
