Turun ammatti-instituutissa on ollut RACA-alan pienryhmä yli 40 vuotta. Se on ollut välillä lakkautusuhan alla, kuten tämänkin tekstin kirjoitushetkelleä, mutta toivomme aina voivamme jatkaa sitä. Ryhmässä on ollut noin kahdeksan opiskelijaa. He hakevat ensisijaisesti harkinnanvaraisen haun kautta, mutta toisinaan heitä on tullut ryhmään myös yhteishaun kautta.
Kaikilla ryhmän opiskelijoilla on eri tasoisia opiskeluun ja oppimiseen liittyviä vaikeuksia. Sama vastuuopettaja on ryhmän kanssa ammatillisissa tutkinnon osissa koko kolme vuotta, jolloin opiskelijat tulevat opettajalle tutuiksi ja päinvastoin. Muille opettajille tarvittava informaatio kulkee hyvin vastuuopettajan kautta. Sama opettaja koko koulutuksen ajan on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Opiskelijoilla on tuttu ja turvallinen aikuinen lähellä.
Tukea ja ohjausta oikea-aikaisesti ja riittävästi
Pienryhmän etuna on se, että opintojen henkilökohtaistaminen ja suunnitellun polun todellinen toteutus on huomattavasti helpompaa kuin isossa yleisryhmässä, jossa opiskelijoita on keskimäärin viisitoista opiskelijaa. Pienemmässä ryhmässä tukea ja asianmukaista ohjausta on riittävästi tarjolla. Opiskelijoille räätälöidään opinnot omien tarpeiden mukaan. Opiskelua on oppilaitoksessa, oppilaitoksen omissa oppimisympäristöissä sekä oppilaitoksen ulkopuolella työelämän paikoissa jokaisen opiskelijan toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Opetus on ammatillisissa aineissa vahvasti käytäntöpainotteista eli teoriaopinnot sidotaan aina kun mahdollista keittiötyöskentelyn yhteyteen. Ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat katsotaan yhdessä siten, että ne ovat sellaisia, joista opiskelijan on mahdollista selvitä.
Teoriaopetuksen sitominen keittiöopetukseen
Eteneminen oppitunneilla on hitaampaa ja työtehtäviä on vähemmän kuin yleisryhmässä. Keittiössä päivittäisen työn määrää säädellään opiskelijan mukaan. Päivän opetettavaan asiaan liittyvä ydintehtävä on jokaisen työnä ja sen lisäksi on yhdestä kahteen lisätyötä, jotka jokainen tekee oman aikataulunsa mukaan, mikäli ehtii. Käytännön työt sujuvat erittäin hyvin pääosin kaikilla ja työt saadaan tehtyä.
Olen huomannut, että kun teoria on sidottu mahdollisuuksien mukaan keittiöopetukseen, niin oppimistulokset ovat parempia kuin jos edettäisiin paljon teoriaopetuksessa. Teoriaopetus tukee keittiössä tapahtuvaa opetusta, mutta se yritetään minimoida vain siihen osaan opintoa, mitä ei voida keittiössä opettaa.
Teksti on osa INKLU-hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa.