artikkeli

Paljon tukea tarvitsevat opiskelijat yleisissä ammattioppilaitoksissa - onnistumisia INKLU-hankkeessa!

Teksti
Päivi Forsström ja Emma Mannerkivi, Savon ammattiopisto

Ammatillisiin oppilaitoksiin ohjautuu jatkossa yhä enemmän myös tukea tarvitsevia opiskelijoita, koska kaikille paljon tukea tarvitseville ei välttämättä riitä paikkoja ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Yleisten ammattioppilaitosten on kehitettävä osaamistaan ja valmiuksiaan paljon tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen mahdollistamisessa riittävän tuen avulla.  

Oppilaitoksen portaikossa ylös ja alas käveleviä nuoria opiskelijoita reput selässään.

Savon ammattiopisto on mukana valtakunnallisessa INKLU – Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeessa. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja siihen osallistuu viisi ammatillista opettajakorkeakoulua ja kuusi ammatillista oppilaitosta. Työ käynnistyi maaliskuussa 2024 ja jatkuu vauhdikkaasti eteenpäin. 

Onnistuneen polutuksen avaimet 

Paljon tukea tarvitsevien opiskelijoiden mahdollisuudet opiskella yleisessä ammattioppilaitoksessa ja siihen tarvittavan tuen järjestäminen on yksi INKLU:n kehittämiskohteista. Siksi olemme syksyn 2024 aikana Sakkylla kehittäneet toimintamallia, joka mahdollistaisi tukea tarvitsevan opiskelijan opinnot alalla. Liikkeelle olemme lähteneet TUVA:n paljon tukea tarvitsevien opiskelijoiden mahdollisuuksista suorittaa tutkinnonosa tai jokin pienempi osa-alue ammatillisissa opinnoissa jo TUVA-vuoden aikana. 

Alkusyksystä lähdimme kartoittamaan pilotointimielessä muutamaa alaa, joilla opiskelijan opiskelu TUVA-vuoden aikana voisi onnistua. Samalla kartoitimme Tuvan opiskelijoiden perusvalmiuksia, voimavaroja ja motivaatiota alan opintoihin. Pilottiin valikoitui opiskelija, jonka kanssa lähdimme suunnittelemaan yhteistyötä rakennusalalle. Ala lähtikin suunnitteluun innolla ja avoimin mielin mukaan. Yhdessä todettiin tämän olevan sydämen asia, joka osuu aivan Sakkyn erinomaisen opetuksen ja ohjauksen ytimeen! 

Pilotin myötä alkoi muodostua toimintamalli, jonka palikoita mietimme harkiten ja tiiviissä yhteistyössä hankkeen toimijoiden ja rakennusalan opettajien kanssa. Opiskelijan perusvalmiuksiin liittyvien kartoitusten, ja ensimmäisen lyhyen tutustumiskäynnin jälkeen aloimme nuoren, huoltajien ja rakennusalan erityisopettajien Terhi Räsäsen ja Jyri Kokkosen kanssa yhteistyössä suunnittelemaan opiskelijalle muutaman päivän tutustumismahdollisuutta rakennusalan opintoihin ja siihen tarvittavaa tukea. 

Huolellisen kartoituksen, suunnittelun ja yhteistyön ansiosta tutustumisjakso toteutui marraskuussa viikolla 48. Tuvan ohjaaja lähti ensimmäisenä päivänä nuoren tueksi alalle mukaan. Todella äkkiä kävi selväksi, että vaikka kyseessä onkin paljon tukea tarvitseva opiskelija, ohjaajan tukea ei ole tarpeen jatkaa, vaan opiskelijan valmiudet ja taidot kantavat itsenäisempään opiskeluun. Palaute alalta nuoren taidoista oli äärimmäisen positiivista: motivoitunut, taitava ja miellyttävä nuori, jonka työnjälki on erinomaista! 

Kyseinen nuori siirtyi tutustumisensa jälkeen sisäisellä siirrolla alalle opiskelemaan, eli prosessi eteni vielä toiveissa ollutta tutkinnonosaakin pidemmälle. Onnistumisen takeena oli hyvä pohjatyö opiskelijan valinnassa perusvalmiuksien osalta, hänen oma motivaationsa ja taitonsa rakennusalan opintoihin sekä tiivis yhteistyö alan kanssa prosessin eri vaiheissa. 
Toimintamallin kehittämistyö jatkuu ja seuraavaksi mukana onkin toivottavasti jo useampi ala. 

Mistä tällainen on lähtenyt liikkeelle? 

Oppivelvollisuusuudistuksen myötä ammattikoulutukseen hakeutuu aiempaa enemmän paljon tukea tarvitsevia opiskelijoita. Kaikille paljon tukea tarvitseville opiskelijoille ei löydy paikkaa vaativan erityisen tuen ammatillisista erityisoppilaitoksista, joiden opiskelupaikkoja ei ole lisätty viime vuosina. Näiden opiskelijoiden määrän kasvu ei ole taittumassa myöskään tulevina vuosina. Niinpä ammatillisten erityisoppilaitosten tehtävä on hoitaa kaikkein vaativinta tukea tarvitsevat opiskelijat ja yleisten ammattioppilaitosten on kehitettävä osaamistaan ja valmiuksiaan paljon tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen mahdollistamisessa riittävän tuen avulla.  

Lue myös: 

Vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat tavallisissa amiksissa – Miten opinnot saadaan onnistumaan? Ammattiopisto Spesia

Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeessa tavoitteena on, että ammatillisen koulutuksen opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen, jotta he voivat hankkia tarvittavan osaamisen, tutkinnon ja työllistyä, opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa.