artikkeli

Ideasta toteutukseen - Yhteistyön aloitus hava-opiskelijan ja kotijoukkojen kanssa

Teksti
Lehtori Paula Moilanen, Lapin koulutuskeskus REDU, Porokadun toimintayksikkö

Opiskelijahuollon toimijat ovat tärkeä osa oppilaitoksen sisäistä toimintaprosessia. Toimijoiden tehtävänä on tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja opintomenestystä. Yhteisen toiminnan suunnittelu voi lähteä liikkeelle yksittäisen toimijan ideasta. REDU Porokadun toimintayksikössä olemme havainneet, että sujuva yhteistyö tuo välillä merkittäviä etuja. Yhteistyön sujuminen mahdollistaa opiskelijoiden kokonaisvaltaisen tukemisen.  

Toukokuussa 2024 Lapin koulutuskeskus REDUn Porokadun toimintayksikön harkinnanvaraisen haun hakijoiden haastatteluiden yhteydessä kuraattori toi esille idean, joka korosti yhteistyön aloitusvaihetta ennaltaehkäisevänä toimena opiskelijan ja huoltajien kanssa. Kuraattorin esittämän idean mukaisesti varasimme yhteisen ajankohdan harkinnanvaraisen haun kautta valituille ja opiskelupaikan vastaanottaneille opiskelijoille ja heidän huoltajiensa tapaamiseen Teamsin välityksellä opintojen alkuviikoille. Valitettavasti terveydenhoitajaa emme saaneet mukaan tapaamisiin.  

Yhteistyön alku opiskelijan ja hänen tukijoukkojensa kanssa

Elokuun alussa 2024 todensimme, ketkä harkinnanvaraisen haun opiskelijat olivat ottaneet opiskelupaikan vastaan. Varasimme jo toukokuussa omista kalentereista yhteisiä ajankohtia kyseisten opiskelijoiden ja huoltajien tapaamista varten elokuun puoliväliin. Elokuussa laitoimme jokaiselle opiskelijalle ja huoltajille 30 minuutin Teams-kutsuajan. Kukaan ei perunut tai siirtänyt aikaa ja kaikki kutsutut tulivat linjoille. Tästä päättelin, että yhteistyön aloituskeskustelu on merkityksellinen opiskelijalle ja huoltajille.

Teams-tapaamisen aikana REDUn oppilashuollon toimijat ja omaohjaaja esittelivät itsensä ja oman toimenkuvansa opiskelijan opintojen tukemisessa. Paikalla oli opiskelijan ja huoltajan/huoltajien lisäksi kuraattori, opinto-ohjaaja, erityisopettaja ja opiskelijan omaohjaaja. Opiskelija ja huoltajat toivat esille yksilöllisiä tuen tarpeita, odotuksiaan ja omia kysymyksiään oppilaitoksen arjesta ja opetuksen järjestelyistä. Moni huoltaja toi esille, että tapaaminen edisti heidän luottamustaan oppilaitosta kohtaan ja toi esille myönteiselle tavalla oppilaitoksen toimijoiden roolit opiskelijan opintojen edistämisessä. Osa toi esille, että oli myönteistä tavata ilman jonkin ongelman tai ristiriitatilanteen selvittelyn vaatimusta. Samalla monelle huoltajalle selvisi yhteydenottokanavat eri toimijoille.

Hyödyt

Yhteistyön alku ilman ratkaistavana olevaa haastetta oppilasopiskelijahuollon toimijoiden ja omaohjaajan kanssa toi mukanaan monia hyötyjä. Ensinnäkin se parantaa opiskelijapilashuollon ja opetuksen laatua, koska opiskelijoiden erityisen tuen yksilölliset tarpeet olivat tiedossa etukäteen. Toiseksi alkutapaaminen tehosti ongelmanratkaisua, koska huoltajat, omaohjaaja ja opiskelijapilashuollon toimijat löysivät yhdessä parhaita ratkaisuja ennakolta opiskelijan haasteisiin. Kolmanneksi se loi positiivisen ilmapiirin eri toimijoiden välille, kaikilla oli ja on edelleenkin sama päämäärä, tukea opiskelijaa opinnoissa. 

Oli myönteistä tavata ilman jonkin ongelman tai ristiriitatilanteen selvittelyn vaatimusta.

Päätelmä

Olen tullut erityisopettajana siihen päätelmään, että tämä idea käynnistää yhteistyö mahdollisesti erityisiä tukitoimia tarvitsevan opiskelijan ja hänen huoltajien kanssa on luonut hyvän pohjan myöhemmissä tapaamisissa. Myönteisen ja opiskelijaa arvostavan ensikohtaamisen avulla voidaan madaltaa opiskelijan ja huoltajien ”kynnystä” ottaa yhteyttä opiskeluhuollon eri toimijoihin. Ensitapaamisen myönteinen ilmapiiri luo pohjan yhteistyölle. Pyrimme saamaan mukaan opiskeluterveydenhuollon edustajan tuleviin elokuun 2025 tapaamisiin. 

Artikkeli on osa INKLU - Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa