Toteutus
Työparit muodostettiin uudesta nimikkeestä riippumatta ammatillisen ja laaja-alaisen erityisopettajan työpareiksi. Opiskelijat jaettiin työpareille aloittain niin, että yhdellä työparilla on yhden tai useamman ammattialan opiskelijoita. Muutamalla erityisopettajalla saattaa myös olla useampia työpareja, koska ammatillisten ja laaja-alaisten opettajien määrä ei ole aivan tasalukuinen ja kampuksien koko vaihtelee. Ammattialojen jakamisessa työpareille huomioitiin opiskelijoiden määrä, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä sekä ammatillisen erityisopettajan mahdollinen substanssiosaaminen kyseisiltä aloilta.
Salpauksella on kuvattuna erityisen tuen prosessi ja työparien tulee noudattaa siltä osin Salpauksen ohjeistusta. Salpaus-tasoisesti työparin yhteisiksi työtehtäviksi on määritelty opiskelijoiden alkukartoitusten toteuttaminen ja erityisen tuen suunnitelmien laatiminen sekä lisäksi erityisopettajien tulee olla siellä, missä opiskelijatkin ovat: luokissa, työsaleissa ja tarvittaessa työssäoppimispaikoillakin.
Toteutuksissa on voitu huomioida esim. työparilla olevaa erityisosaamista ja työssä hankittua osaamista sekä koulutusalakohtaisia tarpeita ja toiveita. Yleensä työparin laaja-alainen erityisopettaja on ottanut vastuuta YTO-aineiden tukemisesta ja ammatillinen erityisopettaja ammatillisten aineiden erityisestä tuesta.
Kokemuksia erityisen tuen työparimallista
Työparimallia on uudistettu ja kehitetty koko sen toiminta-ajan. Muutoksia on tehty mm. työpareihin ja ammattialoihin työntekijöiden henkilökohtaisista toiveista tai muista syistä.
Erityisopettajilta kerättiin palautetta työparimallista keväällä 2024. Työparimallin vahvuuksina pidettiin mm. seuraavia asioita:
- mahdollisuus keskustella ja reflektoida esim. opiskelijoiden tilanteista työparin kanssa
- tiedon jakaminen toisen kanssa
- alkukartoituksessa tulee objektiivisempi näkökulma opiskelijasta
- vertaistuki
- työturvallisuus on parempi
- erityisopettajien henkilökohtaisia vahvuuksia on pystytty hyödyntämään
- poissaolotilanteissa alalle tarjottava tuki jatkuu jollakin tapaa
- työtehtävien jakaminen on mahdollistunut
- työssäjaksaminen on parantunut
Työparimallin kehittämiskohteina olivat:
- työparin vaihtuvuus nähtiin haasteena
- yhteisen työajan löytäminen on haasteellista
- resurssien riittävyyttä pohdittiin, syökö yhdessä tehtävä työ resursseja liikaa
- toivottiin lisää yhteisiä raameja työparitoiminnalle, etteivät kaikki parit toimisi eri tavoin
Työparimallin uhkana pidettiin:
- erityisopettajien erilaisia toimintatapoja
- henkilökemioiden haasteita
- haasteita yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa
- työparin poissaolojärjestelyjen toimivuutta; mistä saadaan sijainen lyhyeksi ajaksi. Pidemmät sijaisuudet onnistutaan järjestämään.
Työparimallin mahdollisuuksina pidettiin:
- uusien ideoiden jakamista
- työn kehittäminen
Kokonaisuutena erityisopettajat kokevat työparimallin hyvänä. Syksyllä 2024 erityisopettajat kommentoivat työparimallia seuraavasti:
- on työn rikkaus/suola
- toiselta oppiminen
- ammatillinen kehittyminen mahdollistuu
- enemmän mahdollisuuksia ja tukitoimia
- väylä purkaa työn haasteita
- yhdessä pohdintaa ja keskustelua
- mahdollisuus hyödyntää erilaista osaamisprofiilia
- turvatekijä
Kirjoittaja:
Anne Lindström
erityisopettaja, INKLU-hankkeen hankevastaava
Koulutuskeskus Salpaus
Teksti on osa INKLU-hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa.