artikkeli

Erityisopettajien työparimalli

Teksti
Erityisopettaja Anne Lindström, Koulutuskeskus Salpaus

Koulutuskeskus Salpauksessa siirryttiin uuteen erityisen tuen toimintamalliin vuoden 2021 aikana. Lähtökohtana muutokselle oli se, että Salpaukseen saatiin uusia erityisopettajia erityisesti ammatillisen erityisopetuksen puolelle. Laaja-alaiset ja uudet ammatilliset erityisopettajat eivät lähtötilanteessa tunteneet toisiaan kovin hyvin. Muutoksen myötä erityisopettajien nimikkeet myös yksinkertaistuivat. Kaikki ovat nyt Salpauksessa erityisopettajia riippumatta koulutus- tai muusta taustasta.  

Toteutus

Työparit muodostettiin uudesta nimikkeestä riippumatta ammatillisen ja laaja-alaisen erityisopettajan työpareiksi. Opiskelijat jaettiin työpareille aloittain niin, että yhdellä työparilla on yhden tai useamman ammattialan opiskelijoita. Muutamalla erityisopettajalla saattaa myös olla useampia työpareja, koska ammatillisten ja laaja-alaisten opettajien määrä ei ole aivan tasalukuinen ja kampuksien koko vaihtelee. Ammattialojen jakamisessa työpareille huomioitiin opiskelijoiden määrä, erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä sekä ammatillisen erityisopettajan mahdollinen substanssiosaaminen kyseisiltä aloilta.  

Salpauksella on kuvattuna erityisen tuen prosessi ja työparien tulee noudattaa siltä osin Salpauksen ohjeistusta. Salpaus-tasoisesti työparin yhteisiksi työtehtäviksi on määritelty opiskelijoiden alkukartoitusten toteuttaminen ja erityisen tuen suunnitelmien laatiminen sekä lisäksi erityisopettajien tulee olla siellä, missä opiskelijatkin ovat: luokissa, työsaleissa ja tarvittaessa työssäoppimispaikoillakin. 

Toteutuksissa on voitu huomioida esim. työparilla olevaa erityisosaamista ja työssä hankittua osaamista sekä koulutusalakohtaisia tarpeita ja toiveita. Yleensä työparin laaja-alainen erityisopettaja on ottanut vastuuta YTO-aineiden tukemisesta ja ammatillinen erityisopettaja ammatillisten aineiden erityisestä tuesta.  

Kokemuksia erityisen tuen työparimallista

Työparimallia on uudistettu ja kehitetty koko sen toiminta-ajan. Muutoksia on tehty mm. työpareihin ja ammattialoihin työntekijöiden henkilökohtaisista toiveista tai muista syistä. 

Erityisopettajilta kerättiin palautetta työparimallista keväällä 2024. Työparimallin vahvuuksina pidettiin mm. seuraavia asioita:  

  • mahdollisuus keskustella ja reflektoida esim. opiskelijoiden tilanteista työparin kanssa
  • tiedon jakaminen toisen kanssa
  • alkukartoituksessa tulee objektiivisempi näkökulma opiskelijasta
  • vertaistuki
  • työturvallisuus on parempi
  • erityisopettajien henkilökohtaisia vahvuuksia on pystytty hyödyntämään
  • poissaolotilanteissa alalle tarjottava tuki jatkuu jollakin tapaa
  • työtehtävien jakaminen on mahdollistunut
  • työssäjaksaminen on parantunut

Työparimallin kehittämiskohteina olivat: 

  • työparin vaihtuvuus nähtiin haasteena
  • yhteisen työajan löytäminen on haasteellista
  • resurssien riittävyyttä pohdittiin, syökö yhdessä tehtävä työ resursseja liikaa
  • toivottiin lisää yhteisiä raameja työparitoiminnalle, etteivät kaikki parit toimisi eri tavoin

Työparimallin uhkana pidettiin: 

  • erityisopettajien erilaisia toimintatapoja
  • henkilökemioiden haasteita
  • haasteita yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa
  • työparin poissaolojärjestelyjen toimivuutta; mistä saadaan sijainen lyhyeksi ajaksi. Pidemmät sijaisuudet onnistutaan järjestämään.  

Työparimallin mahdollisuuksina pidettiin:

  • uusien ideoiden jakamista
  • työn kehittäminen

Kokonaisuutena erityisopettajat kokevat työparimallin hyvänä. Syksyllä 2024 erityisopettajat kommentoivat työparimallia seuraavasti:  

  • on työn rikkaus/suola
  • toiselta oppiminen
  • ammatillinen kehittyminen mahdollistuu
  • enemmän mahdollisuuksia ja tukitoimia
  • väylä purkaa työn haasteita
  • yhdessä pohdintaa ja keskustelua
  • mahdollisuus hyödyntää erilaista osaamisprofiilia
  • turvatekijä

Kirjoittaja:

Anne Lindström 
erityisopettaja, INKLU-hankkeen hankevastaava 
Koulutuskeskus Salpaus 

Teksti on osa INKLU-hankkeen kokoamaa Ernesti-nettikirjastoa. 

Ernesti - Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki ja inklusiivisuus

Sivusto kokoaa tietoa, välineitä ja hyviä käytäntöjä ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta ja inklusiivisesta koulutuksesta.