uutinen 11.12.2025

Game Track -hanke johdattaa indiedevaajia kohti pelialan yrittäjyyttä

Teksti
Iina Kolari

Pelialan opinnot yhdistivät kaksi tarinanikkaria, joiden yhteinen intohimo on johtanut oman pelistudion perustamishaaveisiin. Game Track – työpolkuja pelialalle -hanke (ESR+) on tarjonnut heille konkreettista tukea ja vauhtia peliprojektin edistämiseen.

Nocturnal Tales -pelistudion logo toimiston valkoisella seinällä.

Kaksi tarinankertojaa

Milla Koivuniemi ja Saku Raitanen opiskelevat pelinkehitystä Jyväskylän ammattikorkeakoulun Game Production -tutkinto-ohjelmassa. Molempien opinnot ovat jo loppusuoralla ja edessä siintää yhteisen peliyrityksen perustaminen, johon he hakevat vauhtia ja tukea Game Track -ohjelmasta. Sekä Raitasen että Koivuniemen elämänmittainen suhde videopeleihin ja tarinankerrontaan näkyy jo indiestudion nimessä – kekseliäästi nimetty Nocturnal Tales johdattelee yleisöä kohti vahvaa kerrontaa ja synkkää tematiikkaa, joka on lähellä molempien sydäntä.

Pelit eivät ole ainoastaan harrastus, vaan enemmänkin tapa tarkastella maailmaa ja kertoa tarinoita.

-Milla Koivuniemi

Nocturnal Talesin ensimmäinen peliprojekti kantaa nimeäThey Come at Daylight. Alkuvuodesta 2025 syntynyt konsepti kumpuaa tarpeesta toteuttaa täysin omanlainen peli, joka heijastelee vahvasti tekijöidensä tarinankerronnallista tyyliä. Raitasen mukaan peli yhdistelee point-and-click -mekaniikkaa sekä visuaalista novellia ja sen avulla halutaan myös haastaa tavanomaisia kauhupelejä. Pelin keskiössä on vahva narratiivi, joka kääntää genren totutut rakenteet päälaelleen – postapokalyptiseen maailmaan sijoittuvan pelin tarinalliset yöosuudet rytmittävät pelin kulkua ja syventävät kerrontaa, mutta ikäviä asioita alkaa tapahtua vasta auringon noustua.

Saku Raitanen ja Milla Koivuniemi katsovat kameraan työpöytiensä äärellä pelialan yrityksen työtilassa.

Saku Raitanen ja Milla Koivuniemi ovat edistäneet peliprojektiaan Game Track -ohjelmassa.

Tulevien pelinkehittäjien yhteistyö alkoi jo korkeakouluopintojen varhaisessa vaiheessa, ennen varsinaisen peliprojektin käynnistymistä. Jaetut mielenkiinnonkohteet ja yhteneväinen tapa työskennellä rakensivat vankkaa pohjaa molempien unelmalle omasta pelistudiosta. Myös työnjako projektissa on muovautunut sujuvaksi kokonaisuudeksi. Vaikka peliä suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä, Raitanen keskittyy enemmän pelin tekniseen toteutukseen ja narratiivisuunnitteluun, kun taas Koivuniemi vastaa game artista sekä pelin visuaalisten yksityiskohtien hiomisesta. Pelinkehittäjien keskinäinen kemia ja yhteisymmärrys välittyykin myös haastattelutilanteessa: Keskustelu soljuu, ideat kimpoilevat huolettomasti edestakaisin ja rento ilmapiiri täyttää tilaa kaksikon yhteisessä työtilassa Rajakadulla.

Tukea ja vauhtia projektiin Game Trackista

Osallistuminen Game Track -ohjelmaan on kuljettanut peliprojektia eteenpäin kuluneen syksyn aikana ja tuonut struktuuria ja motivaatiotekijöitä arkeen. Devaajakaksikko kertoo kiireisen kesän ja muutamien epäonnisten sattumusten hidastaneen projektin etenemistä vielä alkusyksystäkin, mutta säännölliset Game Track -tapaamiset tarjosivat käytännön sparrausta pelinkehitykseen ja toisaalta myös sysäyksen, joka auttoi molempia tarttumaan työhön säännöllisesti.

Milla Koivuniemi esittelee pelistudion toimistoon kuuluvaa punamustaa pääkallokoristenauhaa.

Työtilan viihtyisyyttä on lisätty teemaan sopivilla koristeilla.

Pienistä hidasteista huolimatta tavoite Nocturnal Talesin osalta on ollut aina selkeä – yritys pyritään perustamaan heti valmistumisen jälkeen. ”Taklasimme yhdessä pienen tauon mukanaan tuomat haasteet ja vauhti on nyt kiihtymässä.”, toteaa Saku Raitanen. ”Game Trackista on saanut viikoittaista tukea ajatustyöhön – olemme saaneet neuvoja siihen, miten homma hoituu käytännössä ja mitä kaikkea meidän tuleekaan ottaa huomioon.”, Koivuniemi jatkaa.

Nocturnal Talesin oma pieni työtila on auttanut peliprojektin edistymistä, sillä kodin ulkopuolisessa ympäristössä on helpompi keskittyä varsinaiseen tekemiseen. Raitanen ja Koivuniemi ovat pyrkineet luomaan toimistosta inspiroivan ja viihtyisän tilan, jossa on mukava työskennellä. Myös parivaljakon syvin olemus ja huumorintaju näkyy toimistossa monella tapaa: Seinille liimatut henkilökohtaiset meemikokoelmat sekä tummanpuhuvat koristeet kertovat paljon ripustajiensa mielenmaisemasta. Raitanen esittelee myös teenkeittopisteen, jonka antimet ovat olennainen osa indestudion arkea.

(Päivän)valoisa tulevaisuus

Kuluneen syksyn merkittävimpiä etappeja oli marraskuussa Jyväskylässä järjestetty pelialan tapahtuma XmasJKL, jossa They Come at Daylightin demoversiota esiteltiin yleisölle sekä osana Day Zero -ennakkotapahtumaa että varsinaisena tapahtumapäivänä. Vaikka Raitanen ja Koivuniemi olivat kumpikin esitelleet opintojensa aikana erilaisia peliprojekteja, pitchaaminen tuntui tällä kertaa erityiseltä.

Pelimme ei ollut enää pelkkä idea paperilla vaan konkreettinen, toimiva kokonaisuus. Demon visuaalisuus, tarina ja pelimekaniikat ovat nyt sillä tasolla, jonka varaan lopullinen peli voidaan rakentaa.

-Saku Raitanen

Myös Koivuniemi toteaa, että juuri näiden yksityiskohtien hiominen vahvisti tunnetta siitä, että demosta tulee vielä ihan oikea, viimeistelty tuote, josta voi olla aidosti ylpeä – pelin esittely tapahtumavieraille kirvoitti myös odottamattoman määrän kiinnostusta, kysymyksiä ja positiivista palautetta.

Pelinkehittäjät esittelevät tietokoneen näytöltä kauhuteemaista pelituotettaan.

They Come at Daylight yhdistää synkkiä teemoja visuaaliseen novelliin.

Peliprojektin edetessä myös Nocturnal Talesin tulevaisuus on piirtynyt yhä selkeämmäksi. Kaksikon seuraava suuri tavoite on julkaista They Come at Daylightin demoversio Steamissa vuoden 2026 alkupuolella. Tulevan vuoden suunnitelmiin kuuluu myös korkeakoulututkintojen viimeistely sekä varsinaisen yrityksen perustaminen. Vaikka edessä on vielä paljon tehtävää, Raitasen ja Koivuniemen kertomuksista huokuu varmuus: tulevaisuutta pelialalla on lupa rakentaa rauhassa ja määrätietoisesti. 

Tuleville Game Track -ohjelmaan hakijoille he lähettävät samaan aikaan rauhoittavia ja kannustavia terveisiä. Raitasen mukaan ohjelmaan kannattaa hakea, vaikka oma peli-idea olisi vasta raakile tai tekemisen suunta epäselvä. Koivuniemi rohkaisee niin ikään tulevia osallistujia: ”Game Track kulkee tässä meidän mukanamme tosi luonnollisesti. Ohjaajat tarjoavat myös uusia näkökulmia tavalla, joka auttaa näkemään omat ideat selkeämmin.” 

Pelinkehityksessä, aivan kuten tarinoissakin, matka alkaa usein yhdestä ainoasta valinnasta, joka kasvaa hiljalleen johdonmukaiseksi poluksi. Tuota polkua kannattaa uskaltaa seurata.

Nocturnal Tales Instagramissa
 

Game Track – Työpolkuja pelialalle

Game Track on noin 5 kuukautta kestävä ohjelma, jonka tavoite on vahvistaa osallistujan työllistymis- ja yrittäjyysvalmiuksia pelialalla. Osallistujat työskentelevät itseohjautuvissa tiimeissä asiantuntijoiden johdolla, kehittäen uutta pelialan tuoteideaa tai jatkaen jo olemassa olevaa konseptia.

Game Track -ohjelmaan haetaan ensisijaisesti junioritason pelikehittäjiä, jotka joko tarvitsevat vauhtia ja apua uransa alussa tai haluavat perustaa oman yrityksensä. Ohjelmaan liittyvät toimenpiteet ja työpajat toteutetaan ensisijaisesti paikan päällä Jyväskylässä, mutta myös etäosallistuminen pyritään mahdollistamaan jolloin osallistujia voidaan tavoittaa koko Keski-Suomen alueelta.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun koordinoima hanke on Euroopan Unionin osarahoittama ja sen rahoittavana viranomaisena toimii Keski-Suomen ELY-keskus.

Projektin toteutusaika on 1.5.2025–31.5.2027.

Haku toiselle Game Track -ohjelmatoteutukselle aukeaa tammikuussa 2026.

Kiinnostuitko Game Track -projektista? Kysy meiltä lisää.

Hanna Hauvala

Vanhempi asiantuntija, Senior Advisor
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358405769174

Iina Kolari

Viestinnän asiantuntija, Communication Specialist
Matkailu ja palvelut, Tourism and Service Business
Liiketoiminta, School of Business
+358504750466