Projekti
Valmentajaverkosto: työllistyminen e-urheiluun
Rahoitusohjelma
Lyhenne
Projektityyppi
Vahvuusala
Toteutusaika
1.6.2025 - 31.1.2027
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) 2021-2027
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet

Projektin kuvaus
E-urheiluvalmentamisen haasteet Suomessa jarruttavat sekä valmentajien että organisaatioiden kehittymistä. Alaan liittyvä tieto sekä resurssit ovat hajanaisia, mikä heikentää yleisten toimintakäytänteiden muodostumista sekä alan yhtenäistymistä. E-urheiluvalmentajiksi pyrkiviltä puuttuu myös selkeä ura- ja koulutuspolku.
Valmentajaverkoston tavoitteena on edistää alalle pyrkivien osaajien työllistymisvalmiuksia tarjoamalla alusta, joka tarjoaa sekä mentorointia että verkostoitumistukea matkalla kohti ammattimaista e-urheiluvalmentajan uraa.
Hankkeen pääasiallisena kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka ovat kiinnostuneet e-urheiluvalmennuksesta ammatillisena urana. Nämä henkilöt voivat olla esimerkiksi työttömiä työnhakijoita, opiskelijoita, itsensä työllistäjiä, osatyökykyisiä tai alanvaihtajia.
Hanketta koordinoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikkö yhden toteuttajan hankkeena.
Hankkeen tavoitteena on:
1. edistää e-urheiluvalmennuksen ammattimaisuutta ja luoda e-urheiluvalmentajille alusta, joka tukee valmentajien osaamisen kehittymistä sekä työllistymismahdollisuuksia
2. yhdistää e-urheiluvalmentajat ja valmennusorganisaatiot sekä tarjota valmentajille lisää uramahdollisuuksia
3. tukea e-urheiluvalmentajien ammatillista kasvua ja urakehitystä sekä lisätä e-urheiluvalmennuksen näkyvyyttä
4. aktivoida e-urheiluvalmentajia vertaismentorointiin ja tiedon jakamiseen
Hankkeen tavoitteita toteutetaan kolmen työpaketin avulla:
TP1: Verkostoitumis- ja oppimisalusta e-urheiluvalmentajille
E-urheiluvalmentajien verkostoitumisalusta toimii tiedonvaihdon keskipisteenä, jossa valmentajat voivat sekä verkostoitua että kehittää osaamistaan.
TP2: Täsmäiskut tapahtumissa -workshopit
E-urheiluvalmentajien ja organisaatioiden ammatillista osaamista kehitetään tarjoamalla workshop-tilaisuuksia merkittävien e-urheilutapahtumien yhteydessä. Työpajoissa käsitellään valmennuksen perustaitoja, urapolkuja ja ajankohtaisia ammatillisia aiheita.
TP3: Keski-Suomen e-urheiluvalmentajapäivät
Jyväskylässä järjestettävät e-urheiluvalmentajapäivät tarjoavat valmentajille mahdollisuuden syventyä käytännönläheisiin oppimiskokemuksiin sekä ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Tiivis oppimiskokonaisuus tarjoaa mahdollisuuden myös verkostoitumiseen.
Lisätietoja:
Elmo Hämäläinen
Projektipäällikkö
elmo.hamalainen(at)jamk.fi
+358 50 411 9162
Rahoitusohjelma: Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+)
Rahoittava viranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Jamk - kokonaisrahoitus yhteensä: 135 838 €, josta ESR+ -rahoitus 108 670 €.
Seuraa meitä @jamkgamepit Instagram, LinkedIn, Facebook
Projektin tulokset
Hankkeen toimenpiteet toteutetaan kolmen työpaketin kautta:
TP1 Verkostoitumis- ja oppimisalusta e-urheiluvalmentajille
1.1 Alustan valinta ja perustaminen
Vertaillaan erilaisia alustoja sekä niiden ominaisuuksia, jotta voidaan määrittää mikä on järkevin hanketta varten (esim. Discord tai muu pikaviestintäpalvelu). Valittu alusta mahdollistaa palvelun helpon käytön ja laajan osallistujapohjan. Perustetaan alusta ja määritellään kanavat, roolit, sekä automaattisen moderoinnin toimenpiteet, saavutettavuus huomioiden.
1.2 Verkostoalustan markkinointi
Alustan markkinointi pohjautuu viestintäsuunnitelmaan (1.8). Valmentajaverkostolle laaditaan visuaalinen brändi ja viestinnän malli, jonka mukaisesti hankkeeseen liittyvä informaatio pysyy tasalaatuisena ja saavutettavana koko hankeajan. Luodaan tarvittavat grafiikat, logot ja muu materiaali, esim. painetut sisällöt sekä liikkuva kuva, animaatiot, typografia tai vektorigrafiikka markkinointia varten. Tuotetaan flyerit ja esitteet esim. työllisyyspalveluiden käyttöön ja tapahtumissa levitettäväksi.
1.3 Käyttäjien rekrytointi alustalle
Aloitetaan käyttäjien rekrytointi alustalle markkinoinnin käynnistämisellä ja alustan lanseerauksena. Lanseerausta markkinoidaan Jamkin some-kanavissa orgaanisina postauksina sekä maksullisena mainontana. Maksullisen markkinoinnin avulla voidaan tavoittaa myös seuraajakunnan ulkopuolisia kiinnostuneita. Lanseerauksesta tehdään uutinen coesports.gg-alustalle, jota jaetaan mm. somessa sekä sähköpostitse tahoille (esim. työllisyyspalvelut ja nuorisotilat), joista voi löytyä potentiaalisia osallistujia. Käytetään apuna rekrytointimateriaalia, kuten verkkosivuosiot, jotka kertovat kiinnostuneelle mistä on kyse ja kuinka pääsee mukaan. Yhteydenotto Female Gaming Finland ry:n hallitukseen, jotta mukaan saadaan monipuolisesti erilaisia osallistujia.
1.4 Coesports.gg -integraatio ja uutiskirjeet
Alusta integroidaan coesports.gg -ympäristöön erilaisten verkkosivulisäosien avulla, jotta sivustolle saadaan näkyviin esimerkiksi kanavan jäsenlista sekä verkoston uusimmat uutiset ja tapahtumat. Integraation coesports.gg -ympäristöön madaltaa osaltaan kynnystä liittyä alustalle. Automatisoidaan kvartaaleittain lähettävien uutiskirjeiden välitys verkoston jäsenille, jotka ovat luovuttaneet yhteystietonsa. Uutiskirjeisiin tuotetaan sisältöjä liittyen alan uutisiin, tapahtumiin, sekä workshopien ja intensiivipäivien sisältöihin ja aikatauluihin.
1.5 Alustan hallinta
Alustaa varten tutkitaan erilaisia mahdollisia toteutuksia aktivoida alustalle työkaluja, kuten Discord-botteja, jotka jakavat rooleja (esim. valmennuksesta kiinnostunut, valmentaja, organisaation edustaja jne.) automaattisesti sen mukaan, mitä alustalle liittyneet henkilöt valitsevat palvelimelle saapuessaan aukeavassa kyselyssä. Roolien kautta käyttäjät pääsevät oikeille kanaville, jotka on luotu aiemmassa vaiheessa alustan ylläpitäjien toimesta. Kanavien kautta käyttäjät voivat olla yhteydessä heidän urakehitystään tukeville henkilöihin, kuten esimerkiksi e-urheiluorganisaatioiden edustajiin. Botin ominaisuuksiin kuuluu myös uutiskirjeiden jakaminen jäsenille automaattisesti. Lisäksi alustalle ostetaan ominaisuudet, joiden kautta mahdollistetaan esimerkiksi isompien tiedostokokojen lataukset, parempi kuvan- ja äänenlaatu etätilaisuuksiin, sekä paranneltu palvelimen käyttökokemus.
1.6 Käyttäjien aktivointi ja verkostotapaamiset
Suunnitellaan ja järjestetään noin kerran kuussa valmentajille ja valmennusorganisaatioille suunnattuja virtuaali- ja/tai hybriditapaamisia, joilla tuetaan valmentajien ammatillista kehittymistä urasuunnitteluun liittyvillä sisällöillä. Tapaamisissa käsitellään esim. valmentajan urapolkujen rakentamista, itsensä johtamista, verkostoitumisen ja henkilöbrändäyksen merkitystä sekä jatkuvan oppimisen roolia valmennusuralle. Materiaaleina hyödynnetään käytännön uratarinoita, asiantuntijahaastatteluja ja konkreettisia työkaluja, kuten urasuunnittelupohjia ja henkilökohtaisia kehityssuunnitelmia. Alustalle liittyneiden yritysten ja yhdistysten kontaktitiedot kerätään organisaatiolistoihin, joiden avulla edustajat roolitetaan esim. yritystyypin ja/tai organisaatioroolin mukaisesti. Näin valmentajiksi tähtäävät voivat olla matalalla kynnyksellä yhteydessä edustajiin. Lisäksi luodaan alustalle viikkokohtaisia keskusteluteemoja, jotka tukevat osaamisen kehittämistä (esim. psyykkisen suorituskyvyn teemat, joukkuetaitojen kehitys ja erilaisten pelistrategioiden läpikäynti) ja joissa käytetään kohderyhmälähtöisiä materiaaleja, kuten valmennuskäytännöistä koottuja case-esimerkkejä, lyhyitä asiantuntijavideoita, harjoitustehtäviä, valmennuksen työkaluja (esim. havainnointipohjat, analyysilomakkeet) ja tutkimusartikkeleita. Lisäksi kannustetaan osallistujia vertaismentorointiin.
1.7 Alustan hyödyntämisen jatkosuunnitelma
Tehdään raportti alustan käytöstä sekä suunnitellaan ja varmistetaan alustan jatkokehityksen toimenpiteet. Jatkokehitykseen liittyviä toimenpiteitä ovat muun muassa kehitysehdotukset, palautteet ja hallinnoivan tahon varmistaminen yhteisissä palavereissa SEUL ry:n kanssa. Yhteistyössä liiton edustajien kanssa luodaan aktiivisesti toimintasuunnitelmaa hankkeen aikana luotujen tuotosten hyödyntämiseksi myös hankeajan päättymisen jälkeen.
1.8 TP1 Hallinnointi
Työpakettiin liittyvät hallinnon toimenpiteet, muun muassa viestintäsuunnitelman laadinta ja päivitys sekä viestinnän toteutus (sisäinen ja ulkoinen viestintä, ml. hankkeen nettisivut ja sosiaalinen media) ja seuranta, projektiryhmän säännölliset kokoukset, toimenpiteiden aikataulutus, raportointi, indikaattoritietojen seuranta (ml. osallistujien ohjeistus), kilpailutukset, arkistointi, ohjausryhmätyöskentely, riskien hallinta ja palautteet. Viestintäsuunnitelmassa otetaan huomioon, että tuotetut viestinnän materiaalit jakautuvat tasaisesti läpi hankeajan. Etupainotteisesti suunnitellut viestinnän toimenpiteet merkitään viestinnän vuosikelloon. Huomioidaan rahoittajan viestintäohjeistukset.
TP2 Täsmäiskut tapahtumissa -workshopit
2.1 Workshop-suunnittelu ja teemat
Suunnitellaan ja aikataulutetaan 5 workshopia. Workshopit suunnitellaan niin, että jokaisessa on eri teema. Suunnitellaan kohderyhmäläisten oppimis- sekä verkostoitumismatkat tapahtumiin, joiden yhteydessä workshop -toteutukset järjestetään.
2.2 Workshopien markkinointi
Suunnitellaan ja toteutetaan workshopien markkinointi kohderyhmät huomioon ottaen. Workshopit on suunnattu ensisijaisesti niille, jotka ovat kiinnostuneet valmentajan urasta, mutta eivät vielä toimi alalla. Workshopien markkinointiin tehdään vähintään 3–4 julkaisua kuukaudessa some-kanaviin sekä uutinen coesports.gg -alustalle. Workshopeja markkinoidaan myös hankkeen alustalla sekä uutiskirjeissä. Osallistujat (15 kpl) valitaan ilmoittautuneista niin, että mukaan saadaan eri työmarkkinatilanteessa olevia. Etusijalla ovat alustalla olevat henkilöt, jotka eivät ole osallistuneet aiempiin workshopeihin.
2.3 Workshop-toteutus ja arviointi
Toteutetaan 5 workshopia e-urheilutapahtumien yhteydessä, omina tilaisuuksinaan tapahtuman virallisen ohjelman ulkopuolella. Workshopeissa käsitellään valmennuksen perustaitoja, urapolkuja ja ajankohtaisia aiheita, joilla vahvistetaan valmentajien osaamista ja laajennetaan verkostoja. Workshopit järjestetään ennen tapahtuman virallista ohjelmaa klo 9–15 välillä tapahtumafasiliteettien yhteydessä olevassa tilassa. Workshopit ovat kestoltaan 2–4 tuntia. Tapahtumiin kauempaa tuleville tarjotaan matkakustannusten korvaamista motivaatiokirjettä vastaan. Toteutuksissa pyritään luomaan avoimia ja osallistavia ympäristöjä, joissa osallistujat voivat jakaa omia kokemuksiaan, keskustella alan ajankohtaisista teemoista, kehittää käytännön taitojaan sekä vertaismentoroida toisiaan. Tavoitteena on, että jokainen workshop tarjoaa osallistujille konkreettisia työkaluja, joita he voivat hyödyntää omassa työssään tai valmennustehtävissään. Lisäksi osallistujille järjestetään pääsy tapahtumiin, joiden yhteydessä workshopit järjestetään. Näin saadaan törmäytettyä osallistujia e-urheiluorganisaatioiden kanssa, jotka ovat jo valmiiksi paikalla. Kunkin workshopin päätteeksi osallistujilta kerätään palaute jatkokehitystä varten.
2.4 TP2 hallinnointi
Hallinnon toimenpiteet, muun muassa viestinnän toteutus (sisäinen ja ulkoinen) ja seuranta, projektiryhmän kokoukset, toimenpiteiden aikataulutus, raportointi, indikaattoritietojen seuranta (ml. osallistujien ohjeistus), kilpailutukset, arkistointi, riskien hallinta ja palautteet työpakettiin liittyen.
TP3 Keski-Suomen e-urheiluvalmentajapäivät
3.1 E-urheiluvalmentajapäivien suunnittelu ja valmistelu
Suunnitellaan 3 intensiivipäivää sisältävän yhtäjaksoisen kokonaisuuden sisällöt valmentajiksi tähtääville osallistujille. Päivät toteutetaan Jamkin tiloissa Jyväskylässä. Käsiteltävistä teemoista luodaan materiaaleja, jotka voivat olla ennakkotehtäviä ja/tai paikan päällä suoritettavia tehtäviä osallistujille. Ohjelma sisältää myös erilaisia asiantuntijaluentoja alan ammattilaisilta ja työpajoja, joissa testataan osaamista.
3.2 E-urheiluvalmentajapäivien markkinointi
Suunnitellaan ja toteutetaan e-urheiluvalmentajapäivien markkinointi. Markkinoinnin toimenpiteissä hyödynnetään jo olemassa olevia materiaaleja. Tarvittaessa luodaan uutta materiaalia, esimerkiksi esitteitä, some-sisältöjä ja uutis/blogikirjoituksia. Osallistujat (10 kpl) valitaan ilmoittautuneista niin, että mukaan saadaan eri työmarkkinatilanteessa olevia. Etusijalla ovat henkilöt, jotka eivät vielä työskentele valmentajana.
3.3 E-urheiluvalmentajapäivien toteutus ja arviointi
Toteutetaan 3 päivän intensiivipäiväkoulutus Jamkilla. Intensiivitoteutuksen aikana valmentajat pääsevät syventymään eri aihepiireihin alan asiantuntijoiden johdolla. Osallistujia kannustetaan myös vertaismentorointiin. Lopuksi kerätään osallistujapalaute jatkokehitystä varten. Käydään läpi palautteet ja kehitysideat.
3.4 Loppujulkaisu
Hankkeen aikana kerätyt kokemukset, hyvät käytänteet, kirjoitukset, workshop-koonnit sekä luodut materiaalit kootaan yhteen loppujulkaisuun.
3.5 TP3 hallinnointi
Muun muassa viestinnän toteutus (sisäinen ja ulkoinen) ja seuranta, projektiryhmän kokoukset, toimenpiteiden aikataulutus, raportointi, indikaattoritietojen seuranta (ml. osallistujien ohjeistus), kilpailutukset, arkistointi ja riskien hallinta työpakettiin liittyen.