Projekti
Tulevaisuuden työelämätaitoja simulaatioilla
Rahoitusohjelma
Projektityyppi
Vahvuusala
Toteutusaika
1.8.2025 - 30.9.2027
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) 2021-2027
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet


Projektin kuvaus
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on vastata Keski-Suomen työelämän muuttuneisiin tulevaisuuden osaamistarpeisiin lisäämällä simulaatio-oppimista oppilaitoksissa ja yrityksissä. Työelämän ja koulutuksen välillä on havaittu osaamiskuilu, jossa koulutus ei aina vastaa nopeasti muuttuvan työelämän vaatimuksiin. Tämä heijastuu esimerkiksi ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien opiskelijoiden epävarmuutena omasta osaamisestaan työelämään siirtyessä sekä työelämään palaavien haasteina pysyä mukana digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Tätä osaamiskuilua voidaan kaventaa simulaatio-oppimisella, jota käytetään eri alojen työelämätaitojen oppimiseen. Hankkeen aikana kehitetään ja vahvistetaan ammatillisten ja korkeakoulujen opettajien sekä ohjaustyötä tekevien simulaatio-oppimisen pedagogista osaamista ja sen kokonaisvaltaista oppimisen ohjaamista.
Mikä simulaatio-oppiminen?
Simulaatio-oppiminen on käytännönläheistä, siinä jäljitellään todellista tilannetta tai prosessia ja opitaan monia työelämätaitoja turvallisessa ympäristössä. Laadukas simulaatio-oppiminen edellyttää vahvaa simulaatiopedagogiikan osaamista ja kehittynyttä ohjaustaitoa, joka yhdistää sisällön asiantuntijuutta, pedagogiikkaa ja oppimisteknologiaa.
Kohderyhmät
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Keski-Suomessa toimivat ammatillisen koulutuksen opettajat, korkeakouluopettajat sekä opetus- ja ohjaustehtävissä työskentelevät henkilöt eri oppilaitoksissa. Lisäksi kohderyhmänä ovat yritykset, julkiset toimijat ja säätiöt, jotka hyödyntävät tai suunnittelevat hyödyntävänsä erilaisia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen. Välillisenä kohderyhmänä ovat osaamistaan kehittävät aikuiset, mukaan lukien yritysten henkilöstö ja yrittäjät.
Hankkeen toteutus
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota moninaisuuteen, osallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen. Tämä tarkoittaa erityisryhmien, kuten maahanmuuttajataustaisten, tutkintokoulutukseen valmentavien (TUVA) ja muita oppimisen haasteita kohtaavien opiskelijoiden huomioimista simulaatioharjoitusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Hankkeessa valmennetaan opettajia ja ohjaajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja ohjaamaan simulaatio-oppimistilanteita eri aloille, kuten sosiaali- ja terveysalalle, kaupalliselle alalle, kasvatus- ja ohjausalalle sekä teknisille aloille. Valmennukseen osallistuvat opettajat ja ohjaajat toteuttavat simulaatiokoulutuspilotteja opiskelijaryhmilleen yhteistyössä alueen työelämätoimijoiden (yritykset ja 3. sektori) kanssa. Simulaatioharjoittelu kohdentuu paitsi ammatillisten taitojen harjoitteluun, myös geneeristen työelämätaitojen, kuten vuorovaikutustaitojen, digitaalisten taitojen ja kestävän kehityksen osaamisen vahvistamiseen.
Pilotoinnin tulokset auttavat suunnittelemaan koulutuskokonaisuuksia, jotka vastaavat kohdennetummin työelämän tarpeisiin. Osa pilotoinneista toteutetaan monialaisesti, yhteisopettajuutta hyödyntäen. Eri alojen ja oppilaitosten opettajat sekä yrityssektori työskentelevät yhdessä madaltaen oppilaitosten ja työelämän välisiä raja-aitoja. Hankkeen tuloksena oppilaitosten ja työelämän välinen yhteistyö tiivistyy ja laadukas simulaatio-oppiminen lisääntyy. Tämä edelleen auttaa vastaamaan koulutuksen ja työelämän kohtaanto-ongelmaan sekä edistää osaavan työvoiman saatavuutta Keski-Suomessa.
Hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti eri toimialoilla sekä koulutuksen suunnittelussa että työelämässä, tukien yrityksiä ja organisaatioita osaavan henkilöstön kehittämisessä ja rekrytoinnissa.
Hanketta koordinoi Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja se toteutetaan yhdessä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian kanssa.
Yhteystiedot:
Heini Ikäheimo
Projektipäällikkö
+358 50 535 9801