Projekti

HEP-TED Higher Education Pedagogies for Teacher Education

Lyhenne
HEP-TED
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.1.2024 - 31.8.2026
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
HEP (Higher Education Partnership Programme)
Projektin kuvaus

Higher Education Pedagogies for Teacher Education (HEP-TED) -hankkeen (2024-2026) tavoitteena on vahvistaa Ruandan korkeakouluopetuksen laatua ja kehittää heidän opettajankoulutustaan. Hanke vastaa Ruandan 'Visio 2050' -ohjelmaan ja kansalliseen muutosstrategiaan 2017–2024, joissa painotetaan laadukasta opettajankoulutusta sekä yleissivistävään että ammatilliseen koulutukseen.


Projektia koordinoi Helsingin yliopisto. Muina toteuttajina ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Ruandalaiset toteuttajat ovat University of Rwanda ja Rwanda Polytechnic. 

HEP-TED-hankkeella on kolme selkeää tavoitetta:
  • parantaa korkeakoulujen johtamisvalmiuksia
  • kehittää  opettajankoulutuksen
    laatua ja
  • vahvistaa oppilaitosten välistä yhteistyötä.

Näiden
tavoitteiden saavuttamiseksi hanke tukee sisäisten korkeakoulujen laadunvarmistusmekanismien
kehittämistä, korkea-asteen opettajien kouluttamista osaamisperusteisiin
opetussuunnitelmiin ja inklusiiviseen pedagogiikkaan sekä Ruandan ja Suomen
korkeakoulujen välisen yhteistyön edistämistä. Hanketoimintoihin kuuluvat
opetussuunnitelman uudistaminen, pedagoginen koulutus osaamisperusteisten
lähestymistapojen parantamiseksi, digitaalinen oppiminen, oppimisensuunnittelu, inklusiivisuuden huomioon ottava pedagogiikka.
Oppilaitosten välisiä oppimismahdollisuuksia kehitetään yhteisen
projektinhallinnan, keskinäisten vierailujen ja koulutusten avulla.


Hankkeessa on kolme toisiinsa liittyvää tulosta ja kahdeksan tuotosta. Kaksi kriittistä aluetta on tunnistettu, laadukkaan opettajankoulutuksen ponnahduslaudoiksi: 
1) johtaminen ja laadunvarmistus (tulos 1; 2) pedagoginen kehittäminen (tulos 2) .
Nämä kaksi aluetta kattavat kaksi Ruandan korkeakoulua ja neljä suomalaista korkeakoulua. Oletuksena on, että oppilaitosrajat ylittävällä kehittämistyöllä (eli yhteisellä koulutuksella, osaamisen ja tiedon jakamisella korkeakoulujen välillä sekä alueellisesti/kansainvälisesti) oppiminen ja muutos tapahtuvat todennäköisemmin. Tällä tavoin toimielinten asiantuntemusta voidaan hyödyntää paremmin, ja se motivoi yhteistyöhön. Toimielinten välisen yhteistyön helpottamiseksi on tarpeen vahvistaa ja rakentaa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja pedagogiseen kehittämiseen. Tähän puututaan toimilla ja tuotoksilla, jotka liittyvät kolmanteen tulokseen:

3) toimielinten välisen yhteistyön valmiuksien vahvistaminen (tulos 3).Hankkeen tuotokset, joilla edellä mainittuihin kolmeen tulokseen päästään:
  • Kollegiaalisten ja yksilöllisten laatukäytäntöjen kehittäminen 
  • Korkeakoulujen parempi reagointikyky alueelliseen ja taloudelliseen kehitykseen 
  • Inklusiiviset lähestymistavat korkea-asteen koulutuksen johtamisessa sekä ohjelmien suunnittelussa ja täytäntöönpanossa
  • Oppilaitosten johtamista ja laadunvarmistusta koskeva koulutus opettajille 
  • Monipuolisen pedagogiikan hyödyntäminen digitaalisessa oppimisessa opettajankoulutuksessa
  • Korkeakoulupedagogiikkaan opettajankoulutuksessa yhdessä luotuja innovatiivisia lähestymistapoja ja ratkaisuja;
  • Monipuoliset teoriaa ja käytäntöä yhdistävät toimet korkeakoulutuksessa yritysten kanssa 
  • Valmiudet kehittää institutionaalisia kumppanuuksia, joilla lisätään koulutuksen kehittämisen vaikutusta.

Projektin tulokset

HEP-TED-hankkeen tuloksena kehittyvät seuraavat asiat korkeakouluopetuksen laadussa ja opettajankoulutuksessa: 
  1. Johtaminen ja laadunvarmistus 
  2. Pedagoginen kehittäminen 
  3. Toimielinten välisen yhteistyön valmiuksien vahvistuminen 


Yhteyshenkilö Jyväskylän ammattikorkeakoulussa:

Eila Burns

Vanhempi tutkija, Senior Researcher
Jatkokoulutukset, Further Education
Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Professional Teacher Education
+358405323126