Opekorkean opiskelija
Opettajan osaaminen
Ammatillinen opettajankoulutus 2025 - 2026
Osaaminen opintojen tavoitteena
Jyväskylän ammatillisen opettajankorkeakoulun opetussuunnitelma on osaamisperustainen. Se tarkoittaa, että opinnoissa opiskelija nähdään aktiivisena toimijana, joka sitoutuu oman opiskelunsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Keskeistä on osaamisen hankkiminen ja osoittaminen, ei opintojen suorittaminen. Osaamisperustaisessa opettajankoulutuksessa rakennat henkilökohtaisen ja yksilöllisen opintopolkusi. Opintosi alkavat osaamisen
itsearvioinnilla, jolloin tunnistat aiempaa osaamistasi suhteessa opettajankoulutuksen osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Ammatillisen opettajankoulutuksen opintojen tavoitteena on, että opettajankoulutuksen suorittaneella on valmiudet:
- ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista ja
- kehittää opetusalaansa ottaen huomioon työelämän ja ammattien kehittyminen.
(Valtioneuvoston asetus 1129/2014 § 6)
Ammatilliselle opettajankoulutukselle asetettuja tavoitteita tulkiten kaksi keskeistä osaamisaluetta ovat opetus- ja ohjausosaaminen sekä oppijaosaaminen. Ammatillisen opettajankoulutuksen tehtävänä on näillä osaamisalueilla olevien osaamisten kehittäminen, syventäminen ja arviointi. Kaksi muuta osaamisaluetta ovat kohtaamis- ja yhteistyöosaaminen sekä toimintaympäristöosaaminen.

Kohtaamis- ja yhteistyöosaamisen osaamisalue
Kohtaamis- ja yhteistyöosaamisen osaamisalue tarkoittaa opettajan taitoa kohdata oppijat ja yhteistyökumppanit dialogisesti, rakentavasti ja kunnioittaen. Opettaja edistää toiminnallaan yhteisöllistä ja yksilöllistä oppimista ja osaa reflektoida omia vuorovaikutustaitojaan. Opettaja osaa edistää työssään yhteisöllisyyttä, yhteistyötä ja verkostoitumista.
Kohtaamis- ja yhteistyöosaamisen osaamisalue koostuu seuraavista osaamisista:
Kohtaamisosaaminen
Opettaja kohtaa oppijat dialogisesti, rakentavasti ja kunnioittaen, ja tukee oppijoiden toimijuutta ja yhdenvertaisuutta. Opettaja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Opettaja osaa soveltaa saavutettavuuden periaatteita opetuksessaan ja ohjauksessaan. Opettaja edistää toiminnallaan yhteisöllistä ja yksilöllistä oppimista kasvua ja kehitystä, ja huomioi oppijoiden hyvinvoinnin osana oppimisprosessia.
Opettaja osaa reflektoida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan.
Yhteistyö- ja verkosto-osaaminen
Verkosto-osaaminen on yhteistä tekemistä ja kontaktien hankkimista. Se on kykyä yhteistyöhön ja yhteisöllisyyden edistämiseen. Se on taitoa tunnistaa toiminnan kannalta keskeiset verkostot ja kumppanuudet sekä toimia niissä tavoitteellisesti.
Opetus- ja ohjausosaamisen osaamisalue
Opetus- ja ohjausosaaminen on opettajan ymmärrystä ammatillisten tietojen ja taitojen oppimisesta sekä kykyä soveltaa tätä tietoa omassa toiminnassaan. Hän osaa ohjata ja arvioida oppimisprosesseja moninaisissa ympäristöissä digitalisaatiota hyödyntäen. Opettaja osaa tukea oppijoiden yksilöllisiä oppimispolkuja ja ohjata heidän ammatillista kasvuaan.
Opetus ja ohjausosaamisen osaamisalue koostuu seuraavista osaamisista:
Ammattipedagoginen osaaminen
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan kasvatustieteellistä ymmärrystä oppimisen ja ammatillisen osaamisen teoreettisista ja eettisistä perusteista sekä opetusta määrittävistä asiakirjoista. Opettaja hyödyntää tätä tietoa opetuksessaan ja alansa pedagogisten toimintaympäristöjen kehittämisessä. Hän kykenee myös kriittisesti arvioimaan toimintansa lähtökohtia ja perustelemaan valintansa. Hän kehittää opetusalaansa huomioiden tulevaisuuden työelämän ja ammattien kehittymisen.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa, että opettaja osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa yksilöllisiä ja yhteisöllisiä oppimisen prosesseja moninaisissa ympäristöissä. Opettaja hyödyntää opetuksessa ja ohjauksessa työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä. Hän ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet ja osaa hyödyntää sitä toiminnassaan tarkoituksen mukaisella tavalla.
Toimintaympäristöosaamisen osaamisalue
Toimintaympäristöosaaminen tarkoittaa opettajan osaamista tunnistaa ja kriittisesti arvioida työelämän ja yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia ammatilliseen koulutukseen ja kykyä uudistaa ammattipedagogisia ratkaisuja ja koulutusmalleja yhteistyössä oppilaitoksensa toimijoiden, työelämän ja verkostojen kanssa. Se on opettajan kykyä ymmärtää ammatillisen koulutuksen merkitys yhteiskunnassa ja taitoa huomioida työhönsä vaikuttavia systeemisiä tekijöitä. Toimintaympäristöosaaminen on opettajan osaamista kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.
Opettajan toimintaympäristöosaamisen osaamisalue kostuu seuraavista osaamisista:
Yhteiskuntaosaaminen
Yhteiskuntaosaaminen on opettajan kykyä tunnistaa ja ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia ammatilliseen koulutukseen sekä kykyä tarkastella niitä kriittisesti koulutusjärjestelmän eri tasoilla. Se on opettajan osaamista rakentaa kestävää tulevaisuutta hyödyntämällä työssään tulevaisuustaitoja, systeemistä ajattelua ja yhteistyötaitoja.
Oppilaitososaaminen
Oppilaitososaaminen tarkoittaa opettajan ymmärrystä ammatillisen koulutuksen merkityksestä yhteiskunnassa ja koulutusjärjestelmässä sekä opettajan tehtävästä tässä ekosysteemissä. Se on opettajan kykyä huomioida työhönsä vaikuttavia systeemisiä tekijöitä, ohjeita ja säädöksiä. Se tarkoittaa myös opettajan valmiuksia tunnistaa roolinsa ja tehtävänsä suhteessa oppilaitoksen toimintaan ja muihin toimijoihin sekä kykyä rakentaa tarkoituksenmukaisia ammatillisia yhteistyöverkostoja sekä oppilaitoksen sisällä että oppilaitoksen ulkopuolella.
Työelämäosaaminen
Työelämäosaaminen on opettajan kykyä tunnistaa koulutuksessa ja työelämässä tapahtuvia ilmiöitä ja muutostrendejä. Se on opettajan kykyä uudistaa ammattipedagogisia ratkaisuja ja koulutusmalleja yhteistyössä oppilaitoksensa toimijoiden, työelämän ja verkostojen kanssa.
Työelämäosaaminen on opettajan kykyä ennakoida, tunnistaa ja ymmärtää työelämän muutosten vaikutuksia ammatilliseen koulutukseen sekä kykyä tarkastella niitä kriittisesti koulutusjärjestelmän eri tasoilla. Se tarkoittaa valmiutta rakentaa opetustyössä yhdessä työelämän kanssa kestävää tulevaisuutta. Siihen sisältyy myös kyky uudistaa ammattipedagogisia ratkaisuja ja työelämää yhdessä työelämäverkostojen kanssa.
Oppijaosaamisen osaamisalue
Oppijaosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ymmärtää ja tukea oppijoiden yksilöllisiä oppimisprosesseja ja osaamistarpeita. Se on osaamista luoda turvallinen ja kannustava oppimisympäristö sekä mahdollistaa laadukas oppimisprosessi jokaiselle oppijalle.
Oppijaosaamisen osaamisalue koostuu seuraavista osaamisista:
Ammattipedagoginen osaaminen
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan kasvatustieteellistä ymmärrystä oppimisen ja ammatillisen osaamisen teoreettisista ja eettisistä perusteista sekä opetusta määrittävistä asiakirjoista. Opettaja hyödyntää tätä tietoa opetuksessaan ja alansa pedagogisten toimintaympäristöjen kehittämisessä. Hän kykenee myös kriittisesti arvioimaan toimintansa lähtökohtia ja perustelemaan valintansa. Hän kehittää opetusalaansa huomioiden työelämän ja ammattien kehittymisen.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa, että opettaja osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa yksilöllisiä ja yhteisöllisiä ammatillisen oppimisen prosesseja monimuotoisissa ympäristöissä. Opettaja hyödyntää opetuksessa ja ohjauksessa työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä. Hän ymmärtää digipedagogiikan mahdollisuudet ja osaa hyödyntää sitä toiminnassaan tarkoituksen mukaisella tavalla.
Jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kasvun ohjaaminen
Jatkuvan oppimisen ja oppijan ammatillisen kasvun ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tukea oppijan ammatti- ja osaamisidentiteetin rakentumista sekä ohjata hänen yksilöllisiä oppimispolkujaan. Opettaja osaa tukea oppijaa urasuunnittelutaitojen kehittymisessä ja ohjata häntä tunnistamaan merkitykselliseen elämään ja tulevaisuuteen liittyviä tavoitteitaan.
Lisätietoja
