artikkeli

Sosiaali- ja terveysalan työharjoitteluohjaamisen kehittämistarpeet - Mikä on tärkeää ja miksi?

Kuva
Mari Varonen
seminaaritilanne

HoksHarkka-projektin tarkoituksena on ollut herättää keskustelua sote-alan työharjoitteluohjaamisen haasteista ja kehittämismahdollisuuksista. Projektin tuloksena on syntynyt kolme huumorisävytteistä videota työharjoitteluohjaamisen eri tilanteista.

Hankkeen päätöstapahtumassa 16.3. Jamkin Dynamo-kampuksella katsottiin videot ja käytiin yleisöä osallistava paneelikeskustelu työharjoitteluohjaamisen kehittämishaasteista. Jamkin yliopettaja Sari Järvinen piti alkupuheenvuoron, jossa toi esille työharjoitteluohjaamisen kehittämisen tärkeyttä tässä ajassa. Järvinen kertoi HoksHarkan hanketyön olleen juuri oikeaan aikaan liikkeellä aiheeseen herättelemiseksi. Tänä vuonna valmistunut STM:n Tiekartta 2022-2027 (STM 2023) on nimittäin tuonut työharjoitteluiden kehittämisen tärkeyttä nyt esiin.

Videot herättivät mielenkiintoa ja aiheiden tärkeys tunnistettiin

Paneelikeskustelijat edustivat sekä työelämää että koulutusalaa. Sote-alan työharjoitteluohjaamisen kehittämisestä kiinnostunut yleisö keskusteli aktiivisesti videoiden herättämistä tunteista ja ajatuksista. Tilaisuudessa keskusteltiin myös keskeisiksi nähdyistä kehittämisteemoista työharjoitteluohjaamisessa sekä työharjoittelukokemusten tärkeydestä.

”Videoita pidettiin puhuttelevina ja hyödyllisinä. Keskustelussa tunnistettiin tuotettujen videoiden teemoja. Todettiinkin, että hankkeen uusi vaikuttava näkökulma ja kehittämisteemojen esiintuonti työharjoitteluohjaamisessa voisi nyt saada konkreettista kehittämishalukkuutta aikaan sote-alalla,” HoksHarkka-hankkeen projektipäällikkö Mervi Kuustie kertoo.

Päätöstapahtuman lopuksi järjestetyssä sanapilvikyselyssä nousi esiin muun muassa seuraavia teemoja: kohtaaminen, vuorovaikutus, esittäytyminen, roolien kertominen, opiskelijan nimen muistaminen, arvostaminen, ammatillisuus, kuuntelu, kiire, perehdytys, kehuminen, avoimuus, ohjausosaaminen. Teemat liittyvät sote-alan toimintakulttuurin lisäksi suurelta osin työharjoitteluohjaamisessa korostuvaan vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon. Vuorovaikutus-, viestintä- ja kommunikaatiotaitojen kehittäminen on tunnistettu myös Opetushallituksen (2019) Osaaminen 2025 julkaisussa.

”Yleisesti oltiin sitä mieltä, että tällaiselle tapahtumalle ja keskustelulle on tarvetta esihenkilöiden ja työpaikkaohjaajien keskuudessa ja edelleen kyseisten teemojen kehittämiseen alan veto- ja pitovoiman lisäämiseksi. Hanketta pidettiinkin hyvin ajankohtaisena ja teemoja tunnistettavina,” Kuustie toteaa.

Hanke on rahoitettu Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). Jamk on toiminut hankkeessa päätoteuttajana, Gradia osatoteuttajana. Yhteistyökumppaneina ovat toimineet Keski-Suomen Sairaala Nova, Jyväskylän yliopisto, KEHO, Poke, Jyväskylän Hoivapalvelut sekä Sauma lastensuojelu.

HoksHarkka-hankkeessa tuotetut videot

Lisätietoja

Mervi Kuustie

Asiantuntija, Specialist
HYVI Terveysala, Health Studies
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358505218598