artikkeli

Sata tuntia Liikkuvaa matikkaa

Teksti
Tuija Tammelin

Poikkeusolojen aikaan myös monessa tutkimushankkeessa joudutaan poikkeustoimiin. Näin kävi Likesilläkin. Riskinä oli vuosien uurastuksen ja rahoituksen valuminen hukkaan.

Lapsi juoksee rappusia ylöspäin.

Poikkeusolot ovat vaikuttaneet vahvasti myös tutkimushankkeiden toimintaan. Likesillä Liikkuvaa matikkaa -tutkimushankkeen tehotiimi laittoi sanan varsinaisessa merkityksessä töpinäksi, kun hallitus väläytteli maaliskuun puolivälissä ensimmäisiä vihjeitään siitä, että koulut saattaisivat mennä kiinni kevään ajaksi. Tämä luonnollisesti vaaransi kouluihin suunnitellut, tutkimushankkeen loppumittaukset. Riskinä oli koko tutkimuksen ja vuosien uurastuksen vesittyminen.

Miten kaikessa kävi? Alla kooste tehotiimin sadasta tunnista 12.–16. maaliskuuta ja kurkistus poikkeustilanteeseen Likesillä.

Torstai 12.3.

  • Hallituksen tiedotustilaisuus klo 14.00, jossa julkistetaan uusia linjauksia koronavirustilanteesta.
  • Vaikuttaa siltä, että koulut saattavat mennä kiinni ensi viikolla.
  • Neljän vuoden ja 300 000 euron uurastus uhkaa valua hukkaan, jos loppumittauksia ei päästä lainkaan toteuttamaan.
  • Teemme päätöksen aikaistaa mittauksia kahdella viikolla, eli aloitetaan mittaukset seuraavalla viikolla.
  • Mittausporukka kutsutaan koolle Matikka 1 -perehdytyskoulutukseen.

Perjantai 13.3.

  • Klo 10.00 mietitään porukalla, miten edetään ja päätetään toimia.
  • Päätetään toimia, käynnistää tärkeimmät matikkamittaukset heti ja olla yhteyksissä kouluun.
  • Hyviä ehdotuksia kaikilta, miten homma saadaan käyntiin ja nopeasti.
  • Tilataan pizzat Likesin toimistolle Vivecaan, jotta pystytään hyödyntämään lounasaika työskentelyyn.
  • Tilataan matikkatestien vastauslomakkeet painosta (900 kpl), paino lupaa toimittaa lomakkeet klo 16.00 mennessä.
  • Klo 11.11 kaikille tutkimuksessa olevien luokkien opettajille lähtee viesti, jossa kuvataan, että mittauksia aikaistetaan siten, että ne pyritään toteuttamaan mahdollisimman pian. Opetusjakso lopetetaan kaksi viikkoa suunniteltua aikaisemmin. Kerrotaan, että pyrimme toteuttamaan tutkimuksen näkökulmasta ensisijaisen tärkeät matikkatestit seuraavalla viikolla. Opettajille kerrottaan, että heihin ollaan puhelimitse yhteydessä tänään ja sovitaan testausajat maanantaille ja tiistaille.
  • Likesin 10 hengen tiimi soittaa 22 opettajaa läpi ja useimmilta saadaan ehdotukset testiajankohdista seuraavalle viikolle, maanantaille (Matikka 1) ja tiistaille (Matikka 2).
  • Klo 12.00 järjestetään matikkamittauskoulutus henkilöstölle ajatuksella, että Likesin mittaajat suorittavat mittaukset.
  • Sovitaan palaveri maanantaille klo 7.30–8.00 työnjakoa varten.
  • Klo 15.00 matikkatestien vastauslomakkeet saapuvat painosta Vivecalle ja painos on, kuten sovittu.
  • Klo 15.52 saamme sähköpostissa erään koulun tutkimuksessa mukana olevalta opettajalta tiedon: ”Vallitsevasta koronavirustilanteesta johtuen joudumme rajoittamaan Jyväskylän kaupungin peruskoulujen ja päiväkotien osalta ulkopuolisten henkilöiden osallistumista toimintaan sekä vierailuja yksiköihin. Tämä koskee mm. opetusharjoitteluun tulevia opiskelijoita, ulkopuolisia vierailijoita, tutkimusaineistojen kerääjiä. Ohje on voimassa toistaiseksi.” Tämä koulun opettaja oli saanut tiedon rehtorilta (klo 15.24), joka oli saanut tiedon Jyväskylän kaupungilta (klo 15.17).
  • Päätämme ottaa suunnitelman B käyttöön, eli laadimme ohjeet ja tarjoamme tuen, jonka myötä Jyväskylän koulun opettajat voivat toteuttaa matikkamittaukset kouluilla. Muiden kuntien koululla käydään mittaamassa, jos koulut vielä ottavat meidät vastaan.
  • Tieto Likesin mittaustiimille uudesta suunnitelmasta, Heidi tarjoutuu apuun kirjoittelemaan nimiä lomakkeisiin – kun hiihtokisatkin on peruttu viikonlopulta…
  • Ensimmäinen versio matikkamittauksen opettajaohjeesta Sirpan toimesta iltapuhteina.

Lauantai 14.3.

  • Matikkamittausten ohjeiden yksityiskohdat viilataan kuntoon puhelinpalaverissa.
  • Sekuntikelloja tarvitaan mittauksiin ja soittamalla selviää, että niitä löytyy muutamia kappaleita eri puolilta kaupunkia eri liikkeistä, tarvitaan reilut 20 kpl.
  • Sekuntikelloja haetaan Seppälän Prismasta, Palokan Prismasta, Palokan Clas Ohlsonilta sekä Keljonkankaan Prismasta.
  • Heidi ja Piritta kirjoittavat oppilaiden nimet noin 900 vastauslomakkeeseen.
  • Valmistellaan aikataulut ja työnjako Likesin mittaustiimille ja viestitään.
  • Jyväskylän kouluille lähtee sähköpostiviesti, jossa tiedotetaan, että mittausten toteutustapaa muutetaan siten, että mittausmateriaalit toimitetaan maanantaiaamuna kouluille ja opettajat suorittavat mittaukset. Sähköpostin liitteenä ovat opettajien yksityiskohtaiset ohjeet ja oppilaiden vastauskaavakkeet, tiedoksi opettajille. Jokaiselle luokalle nimetään tukihenkilö Likesiltä, joka tarvittaessa auttaa ja neuvoo mittauksessa tai vaihtoehtoisesti suorittaa mittaukset etäyhteyden välityksellä.

Sunnuntai 15.3.

  • Sekuntikelloja löytyy lisää keskustan Clas Ohlsonilta sekä Tokmannilta, Likesillä alkaa olla hallussaan kaikki kaupungin vapailla markkinoilla olleet sekuntikellot.
  • Valmistetaan ja lajitellaan materiaalipaketit sekä Likesin testaajille että 22 luokan opettajalle (kangaskassit, joissa lomakkeet, yksityiskohtaiset ohjeet, sekuntikello ja tuubihuivi opettajalle).
  • Jyväskylän kouluille laitetaan erikseen omat viestit siitä, milloin testaus on, kuka on Likesin tukihenkilö sekä ohjeet vielä uudelleen.
  • Muille kouluille laitetaan omat viestit siitä, milloin testaus on ja kuka Likesiltä tulee testauksen suorittamaan.
  • Tarkennetaan Likesin tiimin työnjako ja mietitään agenda maanantaille, jakoon illan päälle.
”Likesillä alkaa olla hallussaan kaikki kaupungin vapailla markkinoilla olevat sekuntikellot.”

Maanantai 16.3.

  • Tiimi on ohjeiden annossa klo 7.30.
  • Ensimmäiset mittaajat lähtevät kouluille neljään lähikuntaan klo 7.55
  • Jyväskylän kouluille materiaalin viejät starttaavat liikkeelle klo 8.05 autoilla ja pyörillä.
  • Jyväskylän kouluille viedään materiaalit, materiaalit ovat Jyväskylän kouluilla noin klo 8.30.
  • Tukihenkilöt vastaavat puheluihin ja varmistavat, että toteutus onnistuu sekä sopivat vastauslomakkeiden hakemisesta.
  • Vastauslomakkeet haetaan Jyväskylän kouluilta. Muutama Matikka 2 -testi jää tiistaille.
  • Vastauslomakkeet palautuvat muilta kouluilta mittaajien mukana Vivecalle.
  • Hermanni tuo mittauskeikalta tuoretta pullaa Vivecalle. Keitetään kahvit ja rentoudutaan hetki.
  • Klo 16.30 hallituksen tiedotustilaisuudessa tulee tieto, että koulut ovat vielä auki tiistaina 17.3., mutta menevät kiinni keskiviikkona 18.3.
  • Tiistaina Jyväskylän koulut ovat vielä auki, mutta todennäköisesti oppilaita on jo enemmän poissa.
  • Päätetään, että vielä kannustetaan muutamaa opettajaa toteuttamaan puuttuvat matikkamittaukset tiistain aikana. Piritta laittaa viestiä.
Hermanni tuo mittauskeikalta tuoretta pullaa Vivecalle. Keitetään kahvit ja rentoudutaan hetki.

Kaiken lopputulos ja mittausten saldo sadan tunnin jälkeen?

  • Matikka 2 -mittauksia jää vielä jonkin verran toteutettavaksi kouluille tiistaille.
  • Matikka 1 -mittaukset on toteutettu 21/22 koululla. Yhden koulun opettaja on sairaana, rehtori lupautuu vetämään mittauksen, mutta ei ennätäkään, kun myös neljä muuta opettajaa on sairaana, mutta lupaa vielä yrittää toteuttaa tiistaina. Opettajat osallistuvat mittauksiin loistavalla asenteella. Heille laitetaan vielä kiitosviesti ja tilannetiedote.
  • Oppilaita on maanantaina jonkin verran poissa, mutta arviolta noin 70 % oppilaiden vastauksista saatiin Matikka 1 mittauksista kerättyä. Matikka 1 -alkumittauksiin osallistui 400 oppilasta ja nyt loppumittauksiin 280 oppilasta. Tämä on loistava tulos tässä tilanteessa! Kyseessä on neljän vuoden valmistelutyö ja tutkimuksen päävastemuuttuja.
  • Muiden mittausten (motoriset taidot ja kognitio) siirtyminen on järjestelynä tutkimuksellisesti järkevä ja mahdollinen, sillä ominaisuuksien pitäisi säilyä ja mahdollisten ryhmäerojen näkyä vielä kesän jälkeenkin. Opettajien haastattelut intervention kokemuksista voidaan mainiosti toteuttaa kevään aikana. Samoin oppilaskyselyt onnistuvat keväällä etäopiskelun aikana.

Tätä työskentely Likesillä on parhaimmillaan, kun tehdään tinkimätöntä työtä yhteisen tavoitteen eteen. Jokainen hoiti oman tärkeän osuutensa hienosti ja huolella. Teimme tämän yhdessä. Kiitos!

 

Tutustu Liikkuvaa matikkaa -tutkimukseen

Tuija Tammelin

Johtava tutkija, liikunnan ja terveyden tutkimus, Principal Researcher
Likes, Likes
Hyvinvointi, School of Health and Social Studies
+358400247998