Liikkuvaa matikkaa
Liikkuvaa matikkaa -tutkimus tuottaa tietoa siitä, miten liikkumista kannattaa lisätä koulupäivään oppimisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvitetään, miten liikunnallinen matematiikan oppitunti vaikuttaa lasten oppimistuloksiin, kognitiivisiin toimintoihin, viihtyvyyteen, motivaatioon ja motorisiin taitoihin. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi myös liikunnan ja oppimisen yhteyttä selittäviä tekijöitä.
Tutkimus tuottaa opetuksessa hyödynnettävää tietoa liikkeen lisäämisestä oppitunneille. Tulokset kootaan yleistajuiseksi materiaaliksi opettajien, koulujen ja muiden opetusalan asiantuntijoiden käyttöön.
Menetelmät
Liikunnan akuutteja ja pitkäaikaisia vaikutuksia testataan interventiotutkimuksessa, jossa kolmea erilaista matematiikan oppituntia verrataan toisiinsa:
- Liikunnallinen matematiikan oppitunti, jossa liikkuminen sisältää matematiikan oppimistavoitteen
- Liikunnallinen matematiikan oppitunti, jossa liikuntaosuus ei sisällä oppimistavoitetta
- Tyypillinen matematiikan oppitunti, joka ei sisällä lisättyä liikuntaa.
Materiaalit
Liikkuen matikkaa – Opettajan opas 3.lk matematiikan oppituntien toteuttamiseen liikkuen
Liikkuen matikkaa -opas sisältää tehtäviä 3. luokan matematiikan opetukseen liikkuen. Oppaan tehtävät sisältävät seuraavat matematiikan oppisisällöt: kertolasku, jakolasku, geometria, yhteen- ja vähennyslaskut, aika, mittaaminen ja koodaus.
Liikuntabreikit – Opettajan opas oppitunnin tauottamiseen liikkuen
Liikuntabreikit on opas oppitunnin tauottamiseen liikkuen. Opas sisältää pelejä ja leikkejä, jotka kehittävät ja haastavat monipuolisesti niin tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja kuin voimaakin. Motorinen taitotaso otetaan tehtävissä huomioon antaen ohjeita helpottamaan tai vaikeuttamaan harjoitetta. Osaan tehtävistä on olemassa ohjevideo.
Ajankohtaista
- Väitöstutkimus: oppitunneille lisätty liikunta parantaa koululaisten hyvinvointia ja vaikuttaa suotuisasti oppimiseen, vaikkei sillä ollutkaan oppimistuloksiin vaikutusta. KM Sirpa Sneckin väitöstilaisuus Oulun yliopistossa 4.11.2022.
- TiKI-talk-blogi: Liikkumalla oppiminen – keino motivoida ja sitouttaa lapsia ja nuoria oppimaan (12.8.2022)
-
Hyvä motoristen taitojen hallinta ja hyvä lihaskunto tukevat työmuistia ja matematiikan osaamista (12.10.2021)
-
Matematiikan opiskelu liikkuen oli innostavaa ja tavallista rennompaa (15.5.2021)
Yhteistyössä
- Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos ja kasvatustieteiden laitos
- Northeastern University / Department of Psychology and Department of Health Sciences
- Hogskolen på Vestlandet
- Niilo Mäki -instituutti
- Liikkuva koulu -ohjelma
Rahoitus: opetus- ja kulttuuriministeriö
Aikataulu 2017–2020