opiskelijatarina

Opiskelijat keksivät kuormansiirtolaitteen osana opintoja

Konetekniikan opiskelijat Joonas Siltala, Atte Meriläinen, Tuomo Kytönen ja Joona Lindberg keksivät ja kehittivät Jamkin Protopajassa kuormansiirtolaitteen, joka korvaa trukin vaikeissa maastoissa ja jota voi liikuttaa esimerkiksi autolla. Kuormansiirtolaite patentoidaan vuodenvaihteen jälkeen.

Opiskelijat Joona Lindberg, Joonas Siltala, Atte Meriläinen ja Tuomo Kytönen kehittivät kuormansiirtolaitteen Jamkin Protopajassa

Opiskelijat Joona Lindberg, Joonas Siltala, Atte Meriläinen ja Tuomo Kytönen kehittivät kuormansiirtolaitteen Jamkin Protopajassa.

Kurssityöstä patentoitavaksi keksinnöksi Jamkin Protopajassa

Jamkin Protopajassa valmistuu monenlaisia prototyyppejä yritysten tuotekehitysprojektien lisäksi myös opiskelijatöinä. Usein opiskelijatyöt ovat melko pieniä, esimerkiksi 3D-tulostettuja malleja, mutta lukuvuotena 2023 - 2024 Protopajassa valmistettiin jotain tavanomaista suurempaa, kun opiskelijatiimi lähti kehittämään ratkaisua painavien kuormien siirtelyyn ilman trukkia.

Trukki voi maksaa useita kymmeniätuhansia euroja, eikä sitä voi välttämättä käyttää pihalla ja epätasaisessa maastossa”

Idea kuormansiirtolaitteen tekemiseen nousi opiskelija Joonas Siltalan vanhempien tarpeesta siirtää säännöllisesti kuormalavoilla olevaa tavaraa. Käytössä ei kuitenkaan ollut trukkia tai muuta tarkoitukseen soveltuvaa konetta, joka olisi sopinut kuormalavojen siirtämiseen. ”Trukki voi maksaa useita kymmeniätuhansia euroja, eikä sitä voi välttämättä käyttää pihalla ja epätasaisessa maastossa”, Siltala kertoo. Niin lähti syntymään ajatus välineestä, joka mahdollistaisi isojen kuormien siirtämisen esimerkiksi mönkijän tai auton avulla. Tiimi kehitteli ratkaisua käyttäjäkeskeisen suunnittelun kurssilla, jossa kurssityönä tuli tehdä prototyyppi helpottamaan jotakin tiettyä työtä tai työvaihetta.

Kurssityönä syntyi käytännöllinen keksintö

Konetekniikan tuotekehitykseen liittyvällä kurssilla opiskelijat saivat prototyypin kehittämiseen tukea ja ohjausta kurssin opettajalta Matti Siistoselta. ”Suunnittelemamme projekti oli paljon suurempi kuin mitä opiskelijat tavanomaisesti kurssilla tekevät, mutta Matti kannusti meitä eteenpäin”, Meriläinen kertoo. Opettaja myös vinkkasi opiskelijoita hakemaan rahoitusta projektille Jyväskylän Yritystehtaan tarjoamasta Tuotekehitysrahoituksesta, josta opiskelijat saivat rahoituksen lisäksi myös sparrausta. ”Opettajien ja Yritystehtaan tuki auttoivat paljon prototyypin työstämisessä. Saimme apua rahoitushakemuksen tekemiseen ja myös kehitysideoita projektin eri vaiheissa.” Prototyypin kehittäminen kesti lopulta paljon kauemmin kuin itse kurssi, mutta se ei tiimiä lannistanut.

Prototyypin kehittäminen antoi jokaiselle ryhmän jäsenelle mahdollisuuden hyödyntää vahvuuksiaan sekä oppia uutta, samalla myös tiimi- ja projektityöskentelyn taidot kehittyivät. Oppimiskokemuksia tuli myös kantapään kautta, kun muutamat suunnitelmat menivät uusiksi loppumetreillä. ”Kokoonpanossa pelasti se, että harjoiteltiin hukkapaloihin käytännössä kaikki työvaiheet. Jos ne olisi tehty suoraan lopulliseen runkoon, työn jälki ei olisi ollut niin hyvää. Tehdessä huomasi myös, jos jokin suunnitelma ei toiminutkaan”, opiskelijat muistelevat. 

Erityistä kiitosta opiskelijat haluavat antaa Jamkin Protopajalle ja sen tuotekehitysohjaaja Olli Jokiselle: ”Jamkilla oli todella hyvät tilat toteuttaa tämä projekti, eikä toteutus jäänyt tilojen tai resurssien puutteesta kiinni. Ollin apu oli merkittävä, ja saimme ohjausta ja apua avokätisesti.” Protopajan tilat ja laitteet tulivat tiimille tutuksi, sillä opiskelijat työskentelivät prototyypin parissa lähemmäksi muutamaa sataa tuntia. Motivaatio ei kuitenkaan matkan varrella hiipunut, sillä suunnitelmien konkretisoituminen, lopputuloksen toimivuus ja teollisuustason laatu prototyypin valmistuttua olivat hyvin palkitseva saavutus.

Kuormansiirtolaitteen valmistuminen ei kuitenkaan päättänyt tiimin työskentelyä, vaan keksinnölle tullaan hakemaan myös patentti alkuvuoden 2024 aikana. Seuraavaksi suunnitelmissa on kaupallistaa keksintö ja kehittää liiketoimintakonsepti tuotteelle.
 

Mikä kuormansiirtolaite?

Protopajassa kehitetyn kuormansiirtolaitteen avulla voidaan siirtää jopa 1000 kg painoisia kuormia. Kuormansiirtolaitetta voi siirtää minkä tahansa vetokykyisen ajoneuvon avulla, ja se soveltuu myös epätasaisiin maastoihin. Kuormansiirtolaite on päässyt käytännön testiin jo 700 kg kuormalla teollisuusympäristössä. 

Opiskelijatyönä syntynyt kuormansiirtolaite patentoidaan alkuvuodesta 2024.

Mikä Protopaja?

Jamkin Protopaja tarjoaa monipuolisen ympäristön niin tuotekehitykseen kuin uusien ideoiden testaamiseenkin. Tilamme, laitteemme ja osaamisemme ovat sekä yritysten että opiskelijoiden käytössä. Protopaja sijaitsee Rajakadun kampuksella muiden tekniikan alan laboratorioiden yhteydessä.

Protopajassa on monipuolinen laitteisto erilaisille metalli-, puu-, muovi-, kumi- sekä kangasmateriaalien muokkaamiseen ja rakenteluun. Protopajasta löytyykin koneita ja laitteita ompelukoneesta sorviin sekä hitsauslaitteisiin.

Protopaja tarjoaa yrityksille tuotekehitysympäristön, jossa on mahdollisuus saada lisäresursseja koneiden ja laitteiden sekä lisäksi osaavan tuotekehitysohjaajamme muodossa. Osa Protopajan yrityspalveluista voidaan yhdistää myös opiskelijoiden projekti- ja harjoitustöihin, jolloin palvelut toteutetaan yhteistyössä opiskelijoiden, yrityksen ja Protopajan henkilökunnan kanssa. Opiskelijamme ovat toteuttaneet mm. Naava Oy:lle viherseinien ensimmäisiä prototyyppejä ja Valtra Oy:lle erilaisia traktorinohjauslaitteiden prototyyppejä ja käyttöliittymiä.