artikkeli

Opetussuunnitelman päivitys vastaa työelämän tarpeisiin

Teksti
Petra Thurén
Kuva
Inka Sopanen

Opetussuunnitelmien päivitys on urakka, joka vaatii valtavan määrän käsipareja ja suunnittelutyötä. Merkittävyydestään huolimatta taustatyö saattaa jäädä näkymättömäksi. Siinä avataan opetuksen tärkein työkalu, OPS, ja tarkastellaan jokainen osio yksitellen. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille mahdollisimman laadukasta opetusta ja keskeistä osaamista tulevaisuuden työelämän tarpeita silmällä pitäen.  

Opiskelijoita pöydän ääressä

Opetussuunnitelma eli OPS on koulutuksen tärkein työkalu, jossa määritetään raamit tutkinnolle: mitä ja missä laajuudessa opiskelijalle opetetaan.  

Lokakuussa 2023 Jamkin Kuntoutusinstituutin opetussuunnitelmien päivitys on lähes kalkkiviivoilla. Töitä on tehty vuoden päivät. Tässä vaiheessa jokaisen tutkinnon kokonaisuudet on käyty läpi opintopiste opintopisteeltä ja opintojaksojen kuvaukset kirjoitettu uusiksi. Esimerkiksi Kuntoutusinstituutissa tämä tarkoittaa neljän AMK-tutkinnon opetussuunnitelmia.  

Nyt uusittavat opetussuunnitelmat tulevat voimaan ensi syksynä, ja ne ovat voimassa neljä vuotta. Pieniä muutoksia voidaan tottakai tehdä vuosittain. 

“Työelämän tarpeet muuttuvat ja sosiaali- ja terveysala on jatkuvassa murroksessa. Nyt kirjoitamme opetussuunnitelmaan asioita, joita yhteiskunta tarvitsee ja tulevat ammattilaiset hyödyntävät valmistuttuaan vuodesta 2027 eteenpäin. Kristallipalloa meillä ei ole, mutta hyödynnämme työssä esimerkiksi valtakunnallisten työryhmien katsauksia. Lisäksi työelämän ja opiskelijoiden kanssa käydään jatkuvaa keskustelua”, kertoo Kuntoutusinstituutin koulutustiimin vetäjä Sanna Paasu-Hynynen, joka johtaa OPS-työn kokonaisuutta. 

Painotusta vuorovaikutukselle ja kohtaamisille 

Lehtori, tutkintovastaava Merja Nybacka luotsaa OPS-prosessia sosionomikoulutuksen osalta.  

“Tutkintovastaavana tehtäväni on tarkastella sosionomikoulutuksen kokonaisuutta ja esimerkiksi varmistaa, että opintojaksojen kuvaukset ovat linjassa keskenään”, Nybacka kuvailee. 

Päivityksessä nykyisiä opetussuunnitelmia tarkastellaan kriittisellä silmällä. OPS ei mene kerralla kokonaan uusiksi, mutta muutokset eivät myöskään ole aivan nyanssitasolla.  

“Sosionomikoulutus pyrkii entistä vahvemmin vastaamaan työelämän osaamistarpeisiin sekä varhaiskasvatuksen että sosiaaliohjauksen opintojen osalta. OPSissa isoimmat muutokset kytkeytyvät Kuntoutusinstituutin yhteisiin opintoihin. Lisäksi terveysalan kanssa yhteisille opinnoille haetaan uudenlaista toimintamallia eri opintojaksojen puitteissa”, Nybacka jatkaa. 

Kuntoutusinstituutin kaikissa uusissa opetussuunnitelmissa korostuu entisestään kuntoutuksen moniammatillisuus. Tulevina vuosina niin fysioterapeutti-, toimintaterapeutti-, kuntoutuksen ohjaaja- kuin sosionomiopiskelijat opiskelevat enemmän yhteisiä opintoja. Sanna Paasu-Hynysen mukaan niissä painottuvat työelämän kannalta kaikille tärkeät vuorovaikutustaidot. 

“Olipa ammattisi sosiaali- ja terveysalalla mikä tahansa, asiakkaan kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen taidot ovat merkittäviä ja läpileikkaavia. Toinen täysin uusi opintojakso meillä on mielenterveys ja neuropsykiatriset haasteet, joita on toki käsitelty monessa tutkinnossa aiemminkin, mutta ei tällä tavalla monialaisena toteutuksena”. 

Opetussuunnitelman päivitys on yhteistyötä 

Paasu-Hynynen ja Nybacka korostavat, että OPS-päivitys on iso prosessi, johon käytännössä jokainen opetushenkilöstöstä antaa oman panoksensa. Resursseja ja työaikaa ei koskaan ole liikaa tai tarpeeksi, mutta valmista on silti tultava, jotta uudet opetussuunnitelmat ovat ensi kevään yhteishaussa jo julkaistuna. 

“Kiitos kuuluu kaikille, jotka ovat venyneet työssään ja vieneet tätä tärkeää prosessia eteenpäin kädet savessa. Työ on tärkeä, jotta pystymme tarjoamaan opiskelijoille sellaiset eväät, joita heidän tulevassa työelämässään tarvitaan.”