alumnitarina

Luovuus kuuluu musiikkipedagogin työhön

Teksti
Niko Nyqvist
Kuva
Moona-Kaisa Koivula-Kujala, Instagram: moonaluo

Sanni Yli-Pekkala valmistui Jamkilta musiikkipedagogiksi vuonna 2016. Hän suoritti opinnoissaan varhaisiän musiikinopettajan opintopolun. Opintoja Jamkilla Sanni muistelee lämmöllä. Opiskelussa parasta olivat opettajat, yhteisöllisyys sekä opintojen monipuolisuus, joka on mahdollistanut monenlaisissa musiikkialan työtehtävissä toimimisen.

Sanni Ylipekkala

Työ musiikin parissa on ollut monin tavoin antoisaa. Sanni on ohjannut nuoresta lähtien musiikkileikkikoulun ryhmiä eli muskareita, joita hän edelleen varhaiskasvatuksen opettajana pitää viikoittain. Lisäksi hän on mm. ohjannut ukulele-ryhmiä, pitänyt soittotunteja ja opettanut laulua. Sanni on myös työskennellyt luokanopettajana vastuullaan lähes koko alakoulun musiikinopetus sekä musiikinopettajana yläkoulussa. Parhaillaan hän työskentelee varhaiskasvatuksen opettajana Jyväskylän kaupungin Punapaulan päiväkodissa.

Monipuolista musikaalisuutta

Sanni on musikaalisesta perheestä, jossa musiikki on ollut aina läsnä. Musiikkiuransa hän aloitti jo varhain opiskellen musiikkiopistolla 5-rivistä harmonikkaa. Myöhemmin instrumentti vaihtui lauluun ja pianoon, mutta harmonikansoitto oli siten merkittävä, että sen myötä hän tutustui musiikin maailmaan musiikinteorian sekä käytännön soittamisen ja harjoittelunkin osalta.

Sanni musisoi sisarustensa kanssa koko lapsuutensa ja nuoruutensa, ja hän opetti mm. nuorempia sisaruksiaan soittamaan pianoa. Lisäksi hän hoiti paljon sukulaistensa lapsia pitäen siitä suuresti. Muskariopettajaksi opiskelu tuntui siten luontevalta; siinä yhdistyivät rakas musiikki, lapset sekä opettaminen. Instrumenttiopinnoissa Sanni opiskeli pop/jazz-laulua sekä pop/jazz-pianoa. Sivuinstrumenttinaan hän soitti 10-kielistä kanteletta. Lisäksi tärkeänä musiikillisen osaamisen tuojana Sanni mainitsee bändikurssin, jossa syvennyttiin bändisoittimiin ja yhtyeen opettamiseen. Opinnot toivat runsaasti musiikillista osaamista.

Muskarin ohjaamista opettavat tunnit olivat tärkeitä. Musiikkituokio ei ole vain laulamista ja soittamista, vaan taustalla muskarituntien suunnittelussa on lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ymmärtäminen. Opit ovat kantaneet uralla tähän päivään asti, ja opintojen monipuolisuus saakin Sannilta kehuja. ”Alun perin en olisi osannut kuvitellakaan miten monipuolisia taitoja opinnoista sain.”

Opettajat ja yhteisöllisyys opinnoissa

Opintojen parhaista puolista Sanni nostaa esiin myös opettajat, joista ammattitaidon lisäksi huokui ihmisläheisyys ja halu kohdata opiskelijoita sellaisina kuin he ovat. Opettajat loivat ympärilleen turvallisen tilan, joka mahdollisti heittäytymisen ja uppoutumisen vaikeisiinkin oppiaineisiin, kuten haasteellisena monesti pidettyyn musiikinteoriaan.

Musiikinopiskelijoiden yhteisöllisyys oli myös tärkeää. Alan opiskelijat tuntuivatkin kuin omalta heimolta, joka ymmärsi taiteellista luomisvimmaa ja taidealan ihmisten herkkyyttä. ”Itselleni tuli heti opintojen alussa sellainen olo, että kuulun ihan sataprosenttisesti joukkoon. Muut opiskelijat ymmärsivät heti, miten ihanaa on vain esiintyä tai jos haluaa vain soittaa ja laulaa seuraavat tunnit.”

Dynaaminen kulttuuriala

Sanni nostaa esille alansa vaatiman aktiivisen ja energisen otteen. Laaja-alaisuus ja yrittäjähenkisyys on tärkeää. Musiikkipedagogiopintoihin kuuluu yrittäjyysopintoja, ja oman osaamisen sekä ammattitaidon myymiseen tuleekin hankkia valmiuksia. ”Aika harvoin kukaan tulee sanomaan, että ’tässä sinulle työ’. Pitää olla valmis itse toimimaan ahkerasti eri mahdollisuuksia rohkeasti katsoen.” 

Hän mainitseekin, että valmistumisen jälkeen on ollut kannattavaa verkostoitua esimerkiksi varhaiskasvatuksen seminaareissa kollegoiden kanssa ajatuksia ja kuulumisia vaihtaen. ”On työ mikä tahansa, tärkeää on, että valmistumisen jälkeenkin on aktiivinen ja haalii uutta tietoa sekä osaamista alaltaan.” Osaamisen ja työuransa kehittämiseksi Sanni onkin jatkanut opintojaan Jyväskylän yliopistolla luokanopettajaopinnot aloittaen.

Työn ytimessä

Musiikkipedagogina pääsee moneen mukaan, niin opetusluokassa kuin musiikinkin parissa. Sanni korostaa, että parhaita hetkiä työarjessa on nähdä lasten – ja mukana osallistuvien vanhempienkin – uppoutuvan musiikin maailmaan, jopa niin että kaikki ulkopuolinen unohtuu hetkeksi.

”Siitä tulee upea tunne, kun näkee lasten menevän sellaiseen flow-tilaan, jossa kaikki, ihan pienetkin, vain soittavat, laulavat tai tanssivat tai esimerkiksi musiikkimaalaavat.” Myös se tuntuu hienolta, kun lapset intoutuvat kotonaan laulamaan tai soittamaan muskaritunneilla käytyjä lauluja. Tai jos oppilas intoutuu säveltämään omia kappaleitaan, joita haluaa näyttää soittotunneilla. ”Luovuus kuuluu tähän alaan, ja se on hienoa.”

Koulutuksessa saa instrumenttitaitoja sekä monipuolisesti osaamista, jota nykypäivän työelämässä ja yhteiskunnassa laajemminkin tarvitaan. Työkentällä tämä kuitenkin on vain osa, sillä musiikkipedagogin työn ytimessä on ihmisten kohtaaminen. Alan opintoja pohtiville Sanni kiteyttää: ”On tärkeää, että haluaa tuoda sitä omaa juttua muillekin. Jos kiinnostaa ala, jossa saa luoda uutta ja jossa saa viedä hyvää ihmisille, sitten tämä on oikea suunta.”

Sanni pitää Instagram-kanavaa @muskarisanni, jossa hän jakaa työssään syntyviä ideoita ja musiikkituotantoa.