Lähestymme kehittämistä kolmesta näkökulmasta:
- Henkilöstön osaamisen kehittäminen
- Ohjausosaamisen vahvistaminen
- Erityisen tuen osaamisen vahvistaminen
- Ammattikorkeakoulun ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
- Ammattikorkeakoulu osana alueellisia ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen verkostoa
Rakennamme yhteistyössä kanssanne ammattikorkeakouluanne palvelevan valmennuksen sen mukaan, mitkä teemat ja kysymykset vastaavat kehittämistarpeitanne.
Kenelle? Kaikille, jotka toimivat opiskelijoiden ohjauksen, erityisen tuen ja hyvinvoinnin tehtävissä (opetus- ja ohjaushenkilöstö, opiskelija- ja hyvinvointipalvelujen henkilöstö, esimies- ja hallintotehtävissä toimivat).
Valmennuksen sisältöalueet
1. Henkilöstön osaamisen kehittäminen
A. Ohjausosaamisen vahvistaminen
Tässä sisältöteemassa keskitytään ohjaus-, opetus- ja tukipalveluhenkilöstön tehtävään ja rooliin ammattikorkeakoulussa ja siihen, millaista osaamista ohjaajalta vaaditaan. Valmennus voi kohdentua esimerkiksi seuraaviin teemoihin:
- Oman ohjausroolin tunnistaminen ohjauksen eri tavoite- ja sisältöalueilla
- Opiskelijan kohtaaminen ja ohjaajan dialogitaidot
- Uraohjausosaaminen
- Ohjauksen toteuttamismuotoja: esimerkiksi pienryhmäohjaus
- Yhteistyö ohjauksessa omassa ammattikorkeakoulussa
B. Erityisen tuen osaamisen vahvistaminen
Tässä sisältöteemassa keskitytään opetus- ohjaus- ja tukipalveluhenkilöstön rooliin jokaisen oppijan oppimisen edistämisessä. Teemassa pohditaan, millaista erityispedagogista ja erityisen tuen osaamista ohjaaja tarvitsee. Valmennus voi kohdentua esimerkiksi seuraaviin teemoihin:
- Oman roolin ja tehtävien tunnistaminen jokaisen oppijan oppimisen tukemisessa
- Opiskelijan kohtaaminen ja ohjaajan dialogitaidot: tuen tarpeen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen
- Pedagogiset ratkaisut, opiskelujärjestelyt ja muut tukitoimet
- Yhteistyö erityisessä tuessa ja yhteisöllisen osaamisen kehittäminen
2. Ammattikorkeakoulun ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Tässä sisältöteemassa kehitetään ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalveluja sekä palvelujärjestelmää korkeakoulutasolla. Kehittämisen tavoitteena ovat opiskelijoiden tarpeita vastaavat moniammatilliset ohjaus- ja tukipalvelut, joilla vahvistetaan osallisuutta, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Valmennus voi sisältää esimerkiksi seuraavia teemoja:
- Opiskelijoiden tarpeet ja hyvinvointi ohjaus- ja tukipalvelujen sekä palvelujärjestelmän lähtökohtana
- Ammattikorkeakoulun yksiköt ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen tuottajina sekä ammattikorkeakoulussa yhteisesti tuotetut palvelut
- Moniammatillisuus ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen tuottamisessa: sisäinen verkostoyhteistyö
- Ammattikorkeakoulun ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelut tunnetuiksi sekä opiskelijoille että ohjaustoimijoille
- Ammattikorkeakoulun ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen saavutettavuus
- Ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen arviointi ja kehittäminen
3. Ammattikorkeakoulu osana alueellisia ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen verkostoa
Tässä sisältöteemassa ammattikorkeakoulu asemoidaan osaksi alueellista ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen verkostoa. Kehittämisen keskiössä on ammattikorkeakoulun verkostoituminen ja yhteistyö muiden alueen toimijoiden kanssa: esimerkiksi työllistymis-, kuntoutus-, sosiaali- ja terveysalan toimijoiden, nuorisopalvelujen, järjestöjen sekä Ohjaamoiden ja oppilaitosten kanssa. Tähän sisältöteeman valmennukseen on mahdollista kutsua mukaan myös muita verkoston toimijoita. Valmennus voi sisältää seuraavia teemoja:
- Ammattikorkeakoulu osana alueen ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen verkostoa
- Verkostoyhteistyö ammattikorkeakoulun ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen tuottamisessa: mitä palveluja yhteistyöverkostona tuotetaan
- Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalvelujen tuottamisessa: miten yhteistyötä tehdään
Toteutus: Valmennus voi sisältää työpajoja ja/tai webinaareja sekä kehittämistyötä omassa ammattikorkeakoulussa. Toteutuksesta ja työskentelymuodoista sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.