jamk.fi
Niina Lampi | toimintaterapiaopiskelija

Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita intensiivikurssilla Briteissä

"Vietimme hiihtolomaviikon vaihdossa Iso-Britanniassa, Northamptonissa, opiskellen yliopistolla yhdessä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Tällainen intensiivikurssi mahdollistaa kansainvälistymisen lyhyessä ajassa. "

Vietimme hiihtolomaviikon 2014 vaihdossa Iso-Britanniassa, Northamptonissa, opiskellen yliopistolla yhdessä paikallisten opiskelijoiden kanssa. Jos opiskelija ei halua lähteä 3 - 12 kuukaudeksi vaihtoon, tällainen intensiivikurssi mahdollistaa kansainvälistymisen lyhyemmällä ajalla.

"Jos on mahdollisuus tällaisiin ulkomaankursseihin, niin niihin kannattaa tarttua ja olla rohkea", sanoo Elina Uosukainen, toimintaterapian opiskelija.

Saavuimme maanantaina puolen päivän aikaan yliopistolle tunnin myöhässä, sillä luulimme koulun olevan kiven heiton päässä hotellista. Viiden kilometrin hikilenkin jälkeen löysimme perille ja vuorokauden kestäneen matkustamisen jäljiltä olimme nälkäisiä ja heti nautittu lounas tuli tarpeeseen.

"Britit olivat tosi ystävällisiä ja suostuivat auttamaan mielellään kaupungilla, kun huomasivat vähän eksyksissä olevan näköisiä ihmisiä", Viivi Virtanen, toimintaterapian opiskelija JAMKilta kertoo iloisena.

Iltapäivän aikana tutustuimme toisiimme ja parin tunnin jälkeen pääsimmekin jo kaupoille etsimään evästä ja hotellille lepäämään. Yliopisto tarjosi meille bussiliput, joilla pääsimme ilmaiseksi kulkemaan kahden kampuksen väliä. Se toinen olikin vajaan kilometrin päässä hotellilta... Uni tuli silmään jo paikallista aikaa kello 21 ja nukuimme reilut kymmenen tuntia aamuun asti!

"Tällaiselle matkalle lähtijöille vinkkinä, kannattaa mennä päivä etukäteen paikkakunnalle, niin ole aivan väsynyt ensimmäisenä koulupäivänä," Heidi Määttänen, toimintaterapian opiskelija neuvoo.

Tiistaina osallistuimme luennolle ja opiskelimme tutkimuksen kriittistä katselua. Luento meni lähinnä kuunnellessa, kuten myös iltapäivän lukupiiri, jota varten saimme pari tuntia aikaa lukea artikkelin. Pääsimme tutustumaan paikalliseen kouluruokailun, joka oli hyvin rasvakeitin painotteinen ja tulihan sitä aika monet ranskalaiset matkan aikana syötyä.

Illalla lähdimme paikalliseen ostoskeskukseen shoppailemaan ja kävimme pubissa syömässä yhdessä luokkakaverini ystävän kanssa, joka on au pairina läheisessä kylässä. Briteissä kaupat menevät hurjan aikaiseen kiinni, jo puoli kuudelta suurin osa kauppakeskuksen liikkeistä oli suljettu.

Keskiviikko oli viikon kohokohta, kun pääsimme osallistumaan vapaaehtoistyöhön! Osa porukasta lähti mielenterveyskuntoutujien osastolle askartelemaan ja leipomaan suomalaisia pikkuleipiä, Hanna-tädin kakkuja, ja itse olin lopun ryhmän kanssa kehitysvammaisten päiväkeskuksessa leipomassa pikkuleipiä. Iso-Britanniassa kaikki opiskelijat osallistuvat vapaaehtoistyöhön osana opintoja ja itse koin sen hyvänä tapana kerätä lisää työkokemusta harjoittelun lisänä. Se on myös mahdollisuus työllistyä tulevaisuudessa, jota vapaaehtoistyön koordinaattori painotti meille maanantaina vapaaehtoistyön esittelyssä.

"Sain varmuutta englanninkielen käyttööni ja vapaaehtoistyö antoi valmiuksia seuraavaa harjoitteluani varten", kertoo Hanna-Maija Tuomaala, toimintaterapian opiskelija.

Torstaina ja perjantaina osallistuimme vielä luennoille ja yritimme toimia kuunteluoppilaina opiskellessamme uusia asioita. Englantilaiset opiskelijat hämmästelivät erinomaista englanninkielen osaamistamme ja uskoisin, että jokaisen matkaan lähteneen rohkeus puhua vierasta kieltä kasvoi. Ehdottomasti reissun kohokohta oli keskiviikon vapaaehtoistyö, mutta myös Lontoossa vietetty viikonloppuloma oli mieleenpainuva. Kokonaisuudessaan viikosta jäi hyvä mieli ja tällä viikolla kestitsemme tänne tulleita englantilaisia opiskelijoita ja tottakai opiskelemme siinä lomassa.

"Sain varmuutta siihen, että pärjään vieraalla kielellä ja lyhyt vaihto kannusti ja sai vielä enemmän kiinnostumaan pitkästä vaihdosta.", Erja Korteoja, toimintaterapian opiskelija toteaa.