Tia Seijesvirta aloitti opintonsa JAMKissa syksyllä 2012 palvelujen tuottamisen- ja johtamisen koulutusohjelmassa. Hän opiskeli muun muassa kuluttajakäyttäytymistä, kuluttajalainsäädäntöä, kuluttajapalveluiden eettistä ja ekologista kehittämistä sekä markkinointia ja viestintää.
– Restonomeilla on taitoa kehittää palveluja kuluttajien tarpeiden mukaisesti. Lisäksi restonomit osaavat suunnitella, tuottaa ja myydä palveluja erilaisille kohderyhmille, Tia kertoo.
Valmistuttuaan he voivat työskennellä muun muassa vähittäiskauppojen, pankkien ja järjestöjen neuvonta- ja asiantuntijatehtävissä.
– Suoritin tutkinnon kolmessa vuodessa, vaikka opintojen ohjeaika on 3,5 vuotta. Halusin edetä opinnoissani nopeammin, sillä opintosuunnitelma tuntui liian lepsulta ja valitsin jo seuraavan vuoden opintoja saadakseni lukujärjestykseni täyteen, hän muistelee.
Tia teki opinnäytetyönsä K-Citymarket Seppälälle terveysvalmisteosaston asiakkaiden tyytyväisyydestä sisäiseen myymälämarkkinointiin. Samaan taloon hän teki myös harjoittelunsa ja se poiki Tialle työpaikan. Opintojen myötä Tia kokee saaneesta varmuutta asiakaspalvelutyöhön, myös kuluttajien tarpeet käsittää selkeämmin.
–Jatkossa haluaisin esimerkiksi osastovastaavaksi kaupan alalle. Minua kiinnostaa myös mainos- ja rekrytointialat, Tia kertoo.