jamk.fi
Restonomiopiskelija Emma, case NaturVention

Restonomit mukana NaturVentionin tuotekehityksessä

"NaturVentionin läsnäolo luo sopivasti paineita sekä motivaatiota tekemiseen ja onnistumisen halu on suuri. Ryhmien on laitettava itsensä täysin likoon ja tehtävä tiiviisti töitä kuten todellisessa työelämässä. "

Jyväskyläläinen NaturVention tuottaa luonnollista sisäilmaa kehittämänsä viherteknologian innovaation, aktiiviviherseinien, avulla. JAMKin restonomiopiskelijat pääsevät osallistumaan yrityksen tuotekehitykseen ja uusien markkinoiden ideointiin. Mukana on JAMKin opiskelijoita esimerkiksi Ranskasta, Suomesta, Vietnamista, Pakistanista.

Rentoutumiskeidas työpaikoille

Opiskelijat kehittävät uutta työpaikoille suunnattua rentoutumiskeidaskonseptia. NaturVention Oasis-konsepti on luonnollisen sisäilman rentoutumiskeidas, jossa työntekijät voivat levätä hetken mukavissa nojatuoleissa luonnollisen puhdasta ilmaa hengittäen ja luonnon ääniä tai rentoutusharjoitusta kuunnellen.

 ” Tässä projektissa opimme ymmärtämään yrityksen tarpeita ja näemme oikeasti miten kehittämistyötä yrityksissä tehdään”, kertoo vietnamilainen opiskelija Mai Tran. 

”NaturVentionin läsnäolo luo sopivasti paineita sekä motivaatiota tekemiseen ja onnistumisen halu on suuri. Ryhmien on laitettava itsensä täysin likoon ja tehtävä tiiviisti töitä kuten todellisessa työelämässä. Kiinnostavaa on myös se, että projektin edetessä saamme yritykseltä palautetta ja se kehittää aivan eri tavalla kuin projektit, joissa asiakas on kuvitteellinen”, kertoo opiskelija Emma Welling.

Luonnonraikasta hotelli-ilmaa ruuhkaisiin kaupunkeihin

Toisena kehitettävänä tuotteena on Best Air Hotel rooms -konsepti ja sen kohderyhmien suunnittelu. Koska projektissa on kansainvälinen joukko toimitilapalvelun ja tilasuunnittelun opiskelijoita, on itsestäänselvyys, että tuotteen markkinoita haetaan myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Opiskelijat saivat vapaasti valita ideointinsa kohderyhmän: toinen ryhmä valitsi kohderyhmäksi kansainvälisen Marriot-hotelliketjun, ja toinen katsoi parhaaksi valita trendisettereiden suosimat retkeilymajat Berliinistä.

”Hienoihin hotelleihin viherseinän runkomateriaali tulisi olla laadukasta puuta. Viherseinä voisi herättää niin paljon kiinnostusta, että asiakkaat haluaisivat kuvauttaa itsensä sen ääressä ja jakaa somessa. Hyvää mainosta sekä hotellille että NaturVentionille.”

 ”Retkeilymajat ovat trendikkäitä. Niiden matkustajamäärät Berliinissä ovat huikeita ja majoitushuoneet riittävän isoja tälle tuotteelle”, perustelee toinen ryhmä valintaansa.

"Konkretisoikaa ideat, muistakaa toimintaympäristö"

NaturVentionin Aki Soudunsaari peräänkuuluttaa rohkean visioinnin lisäksi myös ideoiden konkretisointia ja muistuttaa toimintaympäristön realiteeteista.  ”Hyvät myyntiargumentit vaativat aina evidenssejä, pohtikaa niitä,” Soudunsaari kehottaa. 

NaturVention ei jarruttele opiskelijoita: jos potentiaaliselta asiakkaalta on jotain kysyttävää, ota yritykseen yhteyttä ja kysy, rohkaisee Soudunsaari.  

”Let´s put ideas into practise!" päättää Soudunsaari opiskelijatapaamisen.

Teksti: Paula Pasanen

Takaisin