jamk.fi
Sisustusmyyjä Tuukka Eemola, K-Rauta Tourutorni, tradenomiopiskelija

Mistä on mestarimyyjä tehty?

"Kuunteleminen ja asiakkaiden arvojen ja tarpeiden selvittäminen on tärkeintä. Kun myyntityötä tekee ihmisen eikä pelkästään myynnin takia, pääsee parhaaseen tulokseen."

Opiskelija Tuukka Eemola voitti valtakunnallisen K-mestarimyyjä 2017 –tittelin 

Syksyllä noin 9000 K-ryhmän myyjää osallistui Mestarimyyjä-kilpailun ensimmäiseen vaiheeseen. Jyväskylän K-rauta Tourutornissa sisustusmyyjänä toimiva tradenomiopiskelija Tuukka Eemola lähti mukaan prosessiin enemmänkin oppimismielessä kuin voittamaan, mutta niin vain kävi, että Tuukka voitti koko finaalin. Palkintona hän sai 2000 euroa sekä matkan Shangaihin muiden finalistien kanssa.

K-mestarimyyjä -prosessi alkoi lokakuussa ja päättyi huhtikuussa Helsingissä pidettyyn finaalikilpailuun.

"Alkuvaiheessa tehtäviä tehtiin verkossa, ja niitä oli runsaasti. Saatoin vastata jopa tuhansiin kysymyksiin koskien itse myyntiä tai laajemmin organisaation toimintamalleja. Kysymysten avulla mm. selvitettiin miten vastaaja toimisi erilaisissa asiakastilanteissa. Osa kysymyksistä oli matemaattisia ja osa muita faktoihin perustuvia kysymyksiä. Koska asiakastilanteissakin ratkaisuja joutuu tekemään nopeasti, myös osassa kysymyksistä oli aikarajoite", kuvailee Tuukka.

Kilpailussa oli useita linjoja, ja Tuukka osallistui työtehtävänsä mukaisesti rautalinjaan. Jokaisessa linjassa osallistujia karsittiin kilpailun edetessä, kunnes finaalissa oli joka linjasta 10 parasta. Lopuksi vielä linjavoittajatkin kisasivat keskenään. Kisassa oli esim. lavastettuja asiakaskohtaamisia, uuden työntekijän perehdyttämistilanne, esitelmä sekä ryhmätyö. 

Onnistunut asiakaskohtaaminen tuo voittajafiilistä

"Myyntityö on ollut luonteva ja helppo valinta. Koska isäni toimi yrittäjänä, näin myyntityötä läheltä jo pienenä ja leikin innokkaasti kauppaleikkejä. Innostus vain kasvoi ensimmäisten kesätöiden myötä".

Tuukka pitää myyntityötä palkitsevana.

”On hienoa, kun saa ratkaistua asiakkaan ongelmia, siitä tulee vähän voittajafiilis. Pidän myös siitä, että näkee omaa kehitystään. Myynnin lukuja on helppo seurata, mutta myyntiin vaikuttavat myös muut asiat”, tietää Tuukka.

 ”Jos asiakas muistaa minut ja tulee ostamaan lisää, olen tietysti tyytyväinen. Asiakkaat myös suoraan kiittävät hyvästä palvelusta, sekä kirjallisesti verkossa että suullisesti paikan päällä". 

 ”Kuunteleminen ja asiakkaiden arvojen ja tarpeiden selvittäminen on tärkeintä. Kun myyntityötä tekee ihmisen eikä pelkästään myynnin takia, pääsee parhaaseen tulokseen”, hän jatkaa.

 Onko ammattimyyjä sitten vaativin mahdollinen asiakas? Ilmeisesti ei, sillä oma kokemus myyntityöstä saa Tuukan samaistumaan myyjän asemaan myös silloin kuin hän on itse asiakkaana.

 ”Olen lepsu ja helppo asiakas, olen yleensä yhdessä myyjän kanssa keksimässä itselleni ratkaisua. Arvostan myyjässä sitä, että osaa laittaa asiat tapahtumaan. Että hänellä on se mitä tarvitsen tai että hän selvittää miten sen saisi".

Viisi vinkkiä myyntialalle aikoville

Tuukka on tyytyväinen K-ryhmän myyjäkoulutuksesta saamiinsa oppeihin ja siihen miten se täydentää hänen tradenomikoulutustaan. Uusille alalle aikoville Tuukan vinkit ovat:

1.Myyntiosaaminen tulee kokemuksen kautta. Ensimmäisenä vuonna et pysty olemaan paras.
2.Työ on haastavaa ja raskastakin, mutta antaa paljon.
3.Muista kuunnella!
4.Näe asiakas ihmisenä.
5.Luota omaan tekemiseesi. 

Lue lisää tradenomikoulutuksesta

Lue lisää mestarimyyjäkisasta

TEKSTI PAULA PASANEN
KUVA KESKO OYJ

Takaisin