jamk.fi
Pelinkehitystä opiskelevat Elmo Hämäläinen, Mikko Uusitalo ja Anna-Kaisa Salonen

Jamkin opiskelijat julkaisivat keskiaikaan sijoittuvan Balancelot –pelin

"On ollut hienoa huomata oman osaamisen mahdollisuudet työmarkkinoilla. Prosessin myötä olemme oppineet myös tiimityön merkityksen sekä konkreettisesti sen, mitä pelin julkaiseminen markkinoilla tarkoittaa. "

Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) tietojenkäsittelyn ja pelinkehittämisen opiskelijat saivat opintojensa ohessa tehtäväksi luoda peli, joka lanseerataan aidosti myyntiin. Näin sai alkunsa Balancelot –peli, joka julkaistiin virallisesti toukokuussa 2019.

Olennainen osa ammattikorkeakoulun opintoja on työelämälähtöisyys. Pelinkehitykseen erikoistuneet tradenomiopiskelijat saivat tehtäväkseen ideoida ja luoda tietokonepelin, jonka voisi viedä kaupalliseen markkinointiin saakka. Prosessin aikana ideoita oli sparraamassa joukko kokeneita pelinkehittäjiä, ja vain parhaat peli-ideat valittiin prosessin aikana jatkokehittelyyn. Keskiaikaan sijoittuva seikkailupeli Balancelot on yksi niistä. Peliä on ollut kehittämässä seitsemän Jamkin opiskelijaa.

Opiskelijat Elmo Hämäläinen, Mikko Uusitalo ja Anna-Kaisa Salonen kertovat:
- Balancelotissa pelaaja tasapainottelee yksipyöräisellä läpi erilaisten keskiaikaisten tasojen. Vastassa on monenlaisia vihollisia ja pelissä on myös mukaansatempaava tarina. Peli on hauska ja yllätyksellinen, mutta samalla vaativa. Liian helppo peli ei jaksa kiinnostaa kauaa, vaan pelaajat haluavatkin haastaa jatkuvasti itseään. Myös pelin visuaalinen, uniikki tyyli on saanut kiitosta.

Balancelot –pelistä on tarkoituksella julkaistu myös keskeneräiset versiot. Niin kutsutusta betaversiosta pelin tekijät ovat saaneet jatkuvasti pelaajilta arvokasta palautetta ja voivat niiden pohjalta kehittää peliä vielä paremmaksi. Yleensä isot pelitalot odotuttavat pelaajia jopa vuosia, kunnes peli isosti lanseerataan markkinoille.

Täysin yksinkertaista ei ole pelin julkaisuprosessikaan. Pelin kehittäjät tarvitsevat jonkun tahon julkaisemaan ja markkinoimaan sitä. Balancelotin kohdalla asia ratkesi kätevästi, kun yksi prosessin mentoreista, eli Klaus Kääriäinen päätti julkaista pelin osana yrityksensä Jestercraftin tuotteita. Peliin voi tutustua Steamissa ja virallisesti se on julkaistu 23.5.

Projektin aikana opiskelijoille on ollut tärkeää huomata oman osaamisen mahdollisuudet työmarkkinoilla. Prosessin myötä opiskelijat ovat oppineet myös tiimityön merkityksen sekä konkreettisesti sen, mitä pelin julkaiseminen markkinoilla tarkoittaa.

Tutustu Balancelot –peliin 

Opiskele tietojenkäsittelyä ja pelinkehittämistä 

Lisätietoa antavat:
Elmo Hämäläinen
0409657323
Elmo_Hamalainen(at)hotmail.com

Anna-Kaisa Salonen
0407543320
Salonen.ak(at)gmail.com

Mikko Uusitalo
0404171209
K9934(at)student.jamk.fi

Taneli Mäenpää
contact(at)tansku.com

Noora Vähälä
noora.vahala(at)gmail.com

Sami Autio
samiautio88(at)gmail.com

Tuomas Männistö
tuomas.o.mannisto(at)gmail.com

Juttu: Virpi Heikkinen

Balancelot -videon tekemisestä

Voit katsoa videon myös täältä »

Making the game Balancelot

Voit katsoa videon myös täältä »

Jaa

Takaisin