jamk.fi
Urheilutradenomi, markkinointipäällikkö KeuPa HT, Taneli Maasalo

Pelipaita vaihtuu tarvittaessa kauluspaitaan

"Opintojen ja jääkiekon yhteensovittaminen onnistui hyvin JAMKissa. Ajattelin, että jos en voi pelaajana työllistyä, niin ainakin haluan johonkin urheiluorganisaatioon töihin."

Urheiluliiketoimintaa opiskellut KeuPa Hockey Teamin kapteeni Taneli Maasalo pääsi jo ennen valmistumistaan ammatilliseen tulikokeeseen. Maasalo valittiin jääkiekkoseuransa markkinointipäälliköksi, ja ensimmäisenä työlistalla oli Mestis-paikan hakuprosessi.

Keväällä 2014 Taneli Maasalo oli ison ratkaisun edessä. JAMKin tradenomiopiskelija pelasi vapaa-aikanaan kasvattajaseuransa KeuPa HT:n riveissä sellaisella menestyksellä, että joukkue ylsi jääkiekon Suomi-sarjan voittoon. Pienehkö seura joutui miettimään, lähteekö se hakemaan ylempää Mestis-paikkaa.

”Keuruulla puitteet eivät olleet parhaimmasta päästä. Seura joutui miettimään, yltääkö se vaadittavalle tasolle. Esimerkiksi seuran budjetin piti nelinkertaistua”, Maasalo kertoo.

Seuran toiminnanjohtaja ehdotti Maasalolle markkinointipäällikön paikkaa. Tehtävänä oli organisoida seuran myynti ja markkinointi, hankkia uusia asiakkaita ja ideoida fanituotteita.

”Tein samaan aikaan opinnäytetyötä JAMKiin sekä toimin Ifin myyntineuvottelijana. Halusin kuitenkin tarttua haasteeseen ja onnistuimme siinä.”

 Asiakkaasta on pidettävä huolta

JAMK ja erityisesti sen urheiluliiketoiminnan kärki olivat Taneli Maasalolle ykkösvaihtoehto opintoihin hakeutuessa. Urheiluliiketoiminta on liiketalouden koulutuksen suuntautumisvaihtoehto, jota voi opiskella sekä englanninkielisessä International Business -koulutuksessa että liiketalouden koulutuksessa.

”Olin pelannut pitkään jääkiekkoa ja ajattelin, että jos en voi pelaajana työllistyä, niin ainakin haluan johonkin urheiluorganisaatioon töihin.”

Tammikuussa 2015 tradenomiksi valmistunut Maasalo kiittää urheilukärjen opintoja. Työssään hän on voinut hyödyntää esimerkiksi tapahtumanjärjestämiseen liittyviä oppeja. Koulutuksesta on ollut hyötyä myös asiakashankinnassa ja asiakassuhteiden hoitamisessa.

”Pelkkä mainos kaukalon laidassa ei riitä, vaan yhteistyötä on tehtävä asiakkaan kanssa koko ajan”, Maasalo toteaa.

Viiden kuukauden työharjoittelujakso jääkiekkoseura JYPissä oli sekin silmiä avaava.

”Sain paljon oppia matkaan ja näin seuratoiminnasta sen toisenkin puolen.”

Vaikka Maasalo on seurassaan kahdessa eri roolissa, siitä on joskus puhtaasti hyötyäkin. Toisilta pelaajilta tulee ideoita markkinointiin, ja niistä täytyy napata parhaat kopit.

Maasalon pesti KeuPa HT:ssä on määräaikainen, mutta voi kevään jälkeen jatkua vakituisena. Kun kannuksia on hankittu tarpeeksi, hän toivoo työllistyvänsä jonain päivänä isommille areenoille.

”Haluaisin tulevaisuudessa olla jonkin ison seuran toimitusjohtaja.”

teksti Pia Tervoja, kuva Petteri Kivimäki

 

Opiskele tradenomiksi Hae 15.3. - 5.4.2017 Lue lisää
Takaisin