jamk.fi
KV-opiskelijat auttavat yrityksiä kansainvälistymään

Katuvalaistukselle uusia markkinoita ulkomailta

"Pieni panostus yritykseltä, mutta suuri vaikutus sen kansainvälistymiseen. JAMKin kansainväliset opiskelijat auttoivat C2 SmartLight Oy:tä uusien markkinoiden selvitystyössä. "

Kansainväliset opiskelijat osaavat oman maansa kielen. He myös tuntevat kotimaansa kulttuurin ja bisnesmaailman tavat.  Näitä vahvuuksia keskisuomalaiset yritykset voivat hyödyntää kartoittaessaan tuotteilleen ja palveluilleen kansainvälisiä markkinoita.

Markkinakäsityksen lisäksi saimme kontakteja

Jyväskyläläinen C2 SmartLight Oy luotti JAMKin kansainvälisten opiskelijoiden osaamiseen selvittäessään uusia markkinoita katuvalaistuksen ohjausjärjestelmille. Selvitysprojekti tehtiin keväällä 2012 Puolaan, Latviaan ja Venäjälle.

Jatkossa toteutetaan vastaavanlainen selvitys uuden opiskelijaryhmän kanssa Sloveniaan, Unkariin, Ranskaan, Englantiin ja Kroatiaan.

 ”Opiskelijat tekevät ensiksi nettitutkimusta. He etsivät potentiaalisia kaupunkeja ja soittavat niihin. He kysyvät meille olennaisia kysymyksiä ja raportoivat vastaukset”, C2 SmartLightin myyntijohtaja Petri Laitinen kertoo projektin kulusta.

Laitinen sanoo tietojen olevan yritykselle arvokasta omaisuutta, sillä kansainvälisten kumppanien haussa säästytään turhalta työltä, jos kyseisestä kohdemaasta ei löydetä markkinapotentiaalia.

”Ensimmäinen opiskelijaprojekti vahvisti käsitystämme Puolasta potentiaalisena markkina-alueena. Markkinakäsityksen lisäksi saimme Puolasta sopivia kontakteja. Toisaalta saimme myös tietoa, jonka perusteella meidän kannatti jättää Latvia toistaiseksi pois potentiaalisista alueistamme.”

Maan tavat tuttuja ja verkosto valmiina

Slovenialainen Grega Kurent opiskelee JAMKissa vaihto-opiskelijana kevääseen 2013. Hän halusi osallistua C2 SmartLightin projektiin saadakseen kokemusta aidosta yritysprojektista.

 ”Pääsen projektissa vertaamaan teorian toimivuutta käytännössä ja saan hyvän referenssin. Tunnen slovenialaiset tavat ja tiedän, miten maassa toimitaan”, Kurent miettii.

 Selvitystyössä on kansainvälisten opiskelijoiden lisäksi myös joitakin suomalaisia opiskelijoita, joilla on valmiita kansainvälisiä kontakteja. JAMKin englanninkielisen International Business -koulutusohjelman opiskelija Rita Kattilakoski oli vaihdossa Kroatiassa, joten hänen tehtävänään on selvittää katuvalaistuksen ohjausjärjestelmien markkinapotentiaalia Adrianmeren rannikkovaltiossa.

 ”Kroatialaiset tavat tulivat vaihdossa tutuiksi. Minulla on siellä myös kontakteja, joilta voin kysyä apua. Saan projektissa käytännön oppia siitä, miten asiat toimivat oikeassa yritysmaailmassa”, Kattilakoski sanoo.

Ulkovalaistusten tarve kasvaa ulkomailla - oikeaa hetkeä odotellaan

Petri Laitisen mukaan ulkovalaistuksen asiantuntijayrityksellä on kevään 2013 aikana käsitys siitä, lähdetäänkö uusista kohdemaista hakemaan kumppania vai vedetäänkö vielä henkeä ja odotetaan oikeaa hetkeä. Hän kuitenkin laskee, että viisaiden ohjausjärjestelmien tarve maailmalla kasvaa joka tapauksessa esimerkiksi energia- ja huoltokustannusten säästöpaineiden takia.

”JAMKin opiskelijoiden avulla pystymme tekemään pienellä panostuksella laajan kartoituksen”, Laitinen muistuttaa.

Teksti: Tommi Salo, Kuva: Petteri Kivimäki

Avainsanat

Jaa

Takaisin