Työskenteletkö matkailualalla ja palvelet erilaisia asiakaskuntia? Kouluttaudu esteettömän matkailun teemoista! Voit valita vain osia tai suorittaa kaikki tarjolla olevat opinnot. Koulutus alkaa syksyllä 2020 kaikille yhteisellä "Esteettömyys matkailussa" -opintojaksolla.

 

Esteettömien matkailupalveluiden kysyntä kasvaa maailmalla kovaa vauhtia. Arvioiden mukaan jo lähes 30% Euroopan väestöstä tarvitsee esteettömiä matkailupalveluita. Esteettömistä palveluista on tullut yrityksille kilpailuetu ja asiakkaiden erityistarpeiden ymmärtäminen palvelujen tuottamisessa auttaa parantamaan kaikkien matkailijoiden asiakaskokemusta.

Koulutuksen sisällöt

Tämän 30 opintopisteen laajuisen koulutuskokonaisuuden avulla ymmärrät paremmin, mitä esteetön matkailu tarkoittaa, millaisia asiakasryhmiä se koskettaa sekä miten huomioida saavutettavuus asiakkaan palvelupolun joka vaiheessa - markkinointiviestinnästä aina itse paikan päällä palveluiden käyttämiseen. Kokonaisuus on rakennettu tukemaan edellä mainittua palvelupolkuajatusta ja kokonaisuuden päättää opintojakso, jossa keskitytään saavutettavien palveluiden johtamiseen. Koulutuksen voi suorittaa kokonaisuudessaan, tai valita Esteettömyys matkailussa –opintojakson jälkeen omiin tarpeisiin parhaiten vastaavia sisältöjä. Opintojaksoista suurin osa on mahdollista suorittaa virtuaalisesti.

Opintojaksot

Kaikille yhteinen aloitusjakso: Esteettömyys matkailussa 5 op - syksy 2020

Esteettömän matkailun palvelupolut 5 op  - syksy 2020
Saavutettavuus markkinointiviestinnässä 5 op - kevät 2021
Esteettömien palveluiden tuottaminen 5 op - kevät 2021
Esteetön toimintaympäristö matkailussa 5 op - syksy 2021
Esteettömien palveluiden johtaminen 5 op - syksy 2021

Ilmoittaudu mukaan

Esteettömyys palvelee kaikkia

JAMKin projektipäällikkö ja asiantuntija Hanna Hauvala kertoo videolla esteettömyydestä ja miten se voidaan huomioida matkailualalla. Esteettömyys palvelee kaikkia, ei ainoastaan sitä tarvitsevia. Se on myös yritykselle kilpailuetu. Video on tuotettu Vastuullisen matkailun portaat -hankkeessa.

Voit katsoa videon myös täältä »

Suomi, niin kuin koko maailma, on jo nyt yllättävän täynnä mahdollisuuksia erilaisille ihmisille, myös eri tavoin liikkuville ja apuvälineiden käyttäjille. Siinä on kuitenkin vielä tekemistä, että matkailualalla osattaisiin tuoda kaikki nämä mahdollisuudet esiin suuren, vielä osittain hyödyntämättömän, matkustajapotentiaalin käytettäväksi. Esteetön ja saavutettava matkailu on tätä päivää: yksilöllistä, vastuullista ja parhaimmillaan erittäin inspiroivaa.

Sanna Kalmari
Esteettömän matkailun asiantuntija ja matkabloggaaja
Palmuasema.fi  

"Meillä on kolme vuokramökkiä, joista on yksi esteetön - Villa Kantri.  Se on erittäin suosittu. Suurin osa mökin kesän asiakkaista on perheitä, joissa on liikuntarajoitteinen henkilö. 

Alalla ei ole juurikaan kilpailua. Asiakkaat ovat olleet erittäin kiitollisia mahdollisuudesta ja kiitelleet, että mökki on oikeasti esteetön. Varauksia tehdään jo vuotta aikaisemmin.

Olemme hankkineet mökille mm. suihkupyörätuolin ja pari erilaista nousutukea. Apuvälineet ovat vapaasti käytössä, emme ole niistä perineet eri hintaa. Hienosäätöä on tehty asiakkaiden antamista vinkeistä.

Taloudellisen merkityksen lisäksi on itselle ilo siitä, kun kohtaa kiitolliset asiakkaat. Sillä on yllättävän suuri vaikutus."

Aulikki Kallio
www.huvilaranta.fi

Lisätietoa

Blinnikka Petra

Blinnikka Petra

Lehtori, Senior Lecturer
Matkailu ja palvelut sekä YAMK, Tourism and Service Business and Master´s Degrees
Liiketoiminta, School of Business
+358405399185
Näytä lisää