Projekti

VisitKapee

Rahoitusohjelma

Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Matkailun vahvuusala
Toteutusaika
1.6.2018 - 31.5.2020
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Rahoitusohjelma
Manner-Suomen Maaseudun kehittämisohjelma
Projektin kuvaus

VisitKapee-hankkeen tarkoituksena on Ääneseudun alueen kalastus- ja elämysmatkailun lisääminen. Tavoitteena on, että yritysryhmähankkeeseen osallistuvat yritykset pystyvät kehittämään, markkinoimaan ja myymään laadukkaita kalastus- ja elämyspalveluja huomioiden koko vuoden eri sesonkien luomat mahdollisuudet. Tavoitteena on osallistuvien yritysten liikevaihdon kannattava kasvattaminen verkostoitumalla, tuotteistamalla sekä markkinointi- ja myyntiyhteistyöllä.

Yritysryhmä on muodostunut Äänekoskella ja lähiympäristössä toimivista kalastus ja -elämysmatkailun yrityksistä, jotka haluavat yhdessä kehittää yhteisiä palvelukokonaisuuksia ja uusia matkailutuotteita erityisesti kansainväliseen matkailuun. Yritysryhmän jäsenillä on toisiaan tukevaa osaamista ja kokemusta matkailusta sekä ohjelmapalveluista. Hankkeen toimenpiteitä toteutetaan yritysryhmän yritysten verkostoyhteistyönä sekä ulkopuolisina ostopalveluina.

Hankkeen hallinnoijana toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja hanke toteutetaan 1.6.2018-31.5.2020.

Lisätietoa: projektipäällikkö Suvi-Tuulia Leinonen, Suvi-Tuulia.Leinonen (a) jamk.fi  puh. 040 669 0645.

Projektin tulokset

VisitKapee - yritysryhmähanke käynnistettiin yhteisellä tapaamisella hallinnoijan ja yrittäjien kesken Kapeenkoski Oy:n tiloissa 20.6.2018. Hankkeen aikana yrittäjät ovat tavanneet keskenään suunnittelun merkeissä, toteuttaneet yhteisiä ohjelmapalveluja, sekä osallistuneet yhdessä messuille.

Myyntiin toteutettuja ohjelmapalvelu- ja tuotepaketteja, joita yrittäjät ovat toteuttaneet yhdessä isommassa tai pienemmissä porukoissa ovat: Virtaa! -paketti, Luontotreffit, Metsäpakopeli, Perhe -melontaleiri, Retkeilyn lyhyt oppimäärä -retkeilykurssi nuorille. Ohjelmaa on järjestetty Kapeenkosken alueella, sekä sen ulkopuolella. Yrityksille toteutettiin yhteinen messuosasto Retkelle messuille 04/2019, minkä lisäksi osa yrittäjistä oli esillä myös Jyväskylän kalamarkkinoilla 2019.

Yritykset ovat yhdessä päättäneet markkinointikanaviksi yhteiset verkkosivut, sekä Visit Kapee Facebook-sivut ja Instgram-tilin. Yrittäjät ovat toteuttaneet yhteiset sivut omalla työpanoksella ja hoitavat itsenäisesti myös sivujen ylläpidon ja päivityksen.
https://www.visitkapee.com/
https://www.facebook.com/visitkapee/
https://www.instagram.com/visit_kapee/

Yrityskohtaisia kehitystöitä ovat olleet muun muassa opintomatkat, verkkosivujen kehittämiset ja kieliversioiden lisäämiset, sekä markkinointikampanjat.