Projekti

SchoolWell - Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu

Rahoitusohjelma

Lyhenne
SchoolWell
Projektityyppi
Tutkimusprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.10.2022 - 30.9.2025
Yksikkö
Hyvinvointi
Rahoitusohjelma
Suomen Akatemia
Projektin kuvaus
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu (SchoolWell)

SchoolWell tutkii lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja sen rakentumista koulun oppimisympäristöissä. Hyvinvointi on fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten osatekijöiden dynaaminen kokonaisuus, jonka kokonaisvaltainen ymmärtäminen ja tukeminen edellyttää osatekijöiden välisten suhteiden sekä lapsen elämän resurssien ja riskitekijöiden tuntemista. Koko ikäluokan tavoittava peruskoulu on yhteiskunnan keskeisin väline pahoinvoinnin ehkäisemiseen oppimisen tukemiseen. SchoolWell mallintaa koululaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin rakentumista ja kehittää indikaattoreita varhaisten hyvinvointierojen ja näiden systeemisten seurausten ennakoivaan tunnistamiseen koulussa. Hanke luo hyvinvoinnin resursseja ja tukemisen keinoja rakentamalla koulun hyvinvointia edistäviä sosio-pedagogisten käytäntöjä ja materiaaleja koululaisten ja ammattilaisten kanssa yhdessä kokeillen. SchoolWell tuottaa malleja koululaisten kanssa työskentelevien ammattilaisten kouluttamiseen näiden käytössä.

Hanketta rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN). 

SchoolWell-konsortion osahankkeiden vastuullisina tutkijoina toimivat:
  • Kirsi Pyhältö, Helsingin yliopisto (konsortion johtaja)
  • Tiina Soini-Ikonen, Tampereen yliopisto
  • Tommi Tolmunen, Itä-Suomen yliopisto
  • Janne Pietarinen, Itä-Suomen yliopisto
  • Timo Jaakkola, Jyväskylän yliopisto
  • Tuija Tammelin, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Marko Kantomaa, Oulun yliopisto
  • Mika Niemelä, Oulun yliopisto