Projekti

Sampo - opiskelijan saumaton opintopolku

Rahoitusohjelma

Lyhenne
SamPo
Projektityyppi
Kehittämisprojekti
Vahvuusala
Monialainen kuntoutus
Toteutusaika
1.2.2021 - 31.8.2023
Yksikkö
Hyvinvointi
Rahoitusohjelma
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)
Projektin kuvaus

Projektin tavoitteena on edistää erityistä tukea tarvitsevan ja kuntoutus- ja hoitopalveluja tarvitsevan opiskelijan itsenäistä toimijuutta opintoihin kiinnittymisessä, opiskelun edistymisessä ja työllistymisessä opiskelijan osallisuutta ja saumatonta monialaista ohjausta kehittämällä. Projekti kohdistuu ammatillisen koulutuksen kriittisiin nivelvaiheisiin. Tavoitteena on kehittää toimenpiteitä syrjäytymisriskien ennaltaehkäisyksi ja korjaamiseksi luomalla vaihtoehtoisia toimintatapoja ja -menetelmiä opiskelijoiden monialaiseen ohjaukseen ja toimintaan myös etäopiskelussa.


Tuloksena syntyy opiskelijan koko opintopolun kattava, opiskelijalähtöinen, suunnitelmallinen ja saumattomasti etenevä toimintamalli, SamPo opiskelijan saumaton opintopolku, joka on kuvattu myös avoimesti käytössä olevassa verkkojulkaisussa. SamPo - saumaton opintopolku | Jamk

Projekti toteutetaan yhteiskehittämisen ja osaamisen jakamisen periaatteella. Kehittämistä tukee toimintatutkimus. Opiskelijakohtaiset pilotit toteutetaan neljässä oppilaitoksessa: Jyväskylän palvelualan opisto, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto POKE (Saarijärven ja Viitasaaren yksiköt), Ammattiopisto Spesia, Jyväskylä, Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu. Osatoteuttajien kohderyhmäopiskelijoissa, alueiden tarpeissa ja palveluverkostoissa on eroavuuksia. Näin saadaan monipuolisesti pilotointi- ja kehittämiskokemusta SamPo -toimintamallin rakentamisessa. Projektissa pyritään valtakunnalliseen sovellettavuuteen ja valitut alueet toimivat kattavina esimerkkeinä. 

Projektin toimintaan osallistuu laaja-alainen asiantuntijaverkosto: Jyväskylän opiskelija- ja oppilashuolto, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, lääkinnällinen kuntoutus, Kela, Etelä-Pohjanmaan TE-palvelukeskus, Seinäjoen kaupunki, Kuntoutussäätiö, Irti Huumeista ry, Mielenterveyden keskusliitto, Jyväskylän yliopisto, erityispedagogiikan tutkimus

Yhteystiedot: 
Projektipäällikkö Merja Kurunsaari p. 0400 989 466

Asiantuntija Seija Eskola p. +358406214680 
Sähköposti: etunimi.sukunimi(at)jamk.fi 

Projektin tulokset

Hanke onnistui vastaamaan suunniteltuihin kehittämistarpeisiin monipuolisesti.

Hankkeen tuloksena syntyi opiskelijan saumattomasti etenevä opiskelijaa osallisuutta tukeva monialaisen ohjauksen toimintamalli ja oppilaitoskohtaiset toimintamallit, jotka on kuvattu interaktiivisessa pdf-muotoisessa Saumaton opintopolku- verkkojulkaisussa https://jamk.fi/fi/projekti/sampo-saumaton-opintopolku. Verkkojulkaisu on avoimesti kaikkien käytettävissä ja sitä voivat hyödyntää sekä opiskelijat että ohjaus- ja tukihenkilöstö, työpaikkaohjaajat ja oppilaitosjohdon edustajat.
Saumatonta opintopolkua kehitettiin neljän erityyppisen oppilaitoksen ja JAMKin ammatillisen erityisopetuksen ja monialaisen kuntoutuksen asiantuntijoiden yhteistyönä. Toimintamalleja pilotoitiin ja uusia käytäntöjä testattiin oppilaitoskohtaisissa opiskelijapiloteissa. Kehittämistä tuki systemaattinen seuranta ja arviointi. Kehittämistyössä hyödynnettiin myös muiden asiantuntijatahojen asiantuntemusta, joka laajensi oppilaitoskohtaista ja hankkeen yhteistä verkostoyhteistyötä. Siinä on kuvattu sekä oppilaitoskohtaiset että koko hankkeen kehittämistyön tulokset. 

Mallit ovat opiskelijalähtöisiä ja suunnitelmallisia kattaen erityistä tukea ja erilaisia kuntoutus- ja hoitopalveluja tarvitsevan opiskelijan koko opintopolun. Mallien mukainen toiminta edisti opiskelijan kiinnittymistä opintoihin, opintojen etenemistä ja työllistymistä. Niissä on kuvattu keskeiset opintopolun siirtymävaiheiden prosessit: opintojen alun, työelämässä oppimisen vaiheet, siirtymisen työllistymiseen ja jatko-opintoihin. Lisäksi tuloksena syntyi moniammatillisen ohjauksen toimintamalli ja opiskelijalähtöinen konsultaatiomalli. Prosessikuvaukset ja kehitetyt käytännöt edistävät opiskelijan osallisuutta, opintojen etenemistä ja tehostavat moniammatillista ohjausta.

Hankkeessa edistettiin ja kehitettiin opiskelijan monialaista ja moniammatillista eri toimijoiden antamaa tukea ja ohjausta. Opiskelijan monialainen ja moniammatillinen ohjaus laajennettiin työelämään ja opintojen jälkeiseen aikaan tukemaan työllistymistä. Lisäksi projektitoimijoiden kanssa kehitettiin ja kuvattiin pilottiopiskelijoiden moniammatillisten ja monialaisten ohjauspalaverien toteutusta niin palaverin vetäjän kuin osallistujien näkökulmasta. 
Opiskelijan osallisuus oman opintopolkunsa päähenkilönä lisääntyi kehittämistyön aikana sekä opiskelijoiden, projektitoimijoiden että palavereihin osallistuneiden muiden moniammatillisten toimijoiden kokemusten mukaan (Webropol kyselyt). 
Monialaisen yhteistyön käytäntöjä kehitettiin ja kuvattiin opiskelijan tuen tarpeen arviointi, tuen suunnittelu, HOKS-keskustelu ja ohjauksen ja tuen toteuttaminen osana opiskelijan opintopolkua. Erityisen tuen toteuttamiseksi tarvitaan kokonaisnäkemystä opiskelijan laajasta tuesta ja yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Siksi mukana ovat oppilaitoksen henkilökunnan lisäksi muut opiskelijan moniammatilliset tukiverkostot sekä työelämän kontaktit työelämäjaksojen ajalta. Näitä avataan verkkojulkaisussa mm. oppilaitoskohtaisissa verkostokartoissa.

Opiskelijan kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen tuotettiin osallisuutta vahvistavia toimintamalleja opiskelu-, toiminta- ja työkyvyn arviointiin, opintojen suunnitteluun ja ohjauksen ja tuen toteuttamiseen. Opiskelija löysi uusia lähestymistapoja ja työkaluja omien opintojensa, arjen hallinnan ja oman tulevaisuutensa suunnitteluun.
Opiskelijapiloteissa kehitettiin etäohjauksen toimintatapoja monialaiseen yhteistyöhön ja opiskelijan ohjaukseen. Kokemukset ja kuvaukset ovat esillä oppilaitoskohtaisissa toimintamalleissa osana verkkojulkaisua. 

Hankkeen aikana opiskelijoiden opintojen keskeyttämiset ovat vähentyneet, vain 6 pilottiopiskelijaa keskeytti opintonsa (n=65). Pääsyinä keskeytykseen olivat elämänhallinnan haasteet sekä mielenterveyden ongelmat. Ahdistuneisuus, päihdeongelmat ja toimintakyvyn aleneminen estivät opintojen etenemistä ja vaativat pidempijaksoisia kuntouttavia toimenpiteitä. Opintojen ja hankkeen keskeyttäminen oli opiskelijan etu: sirpaleinen opintopolku tai viimeisillä voimilla suoritettavat takkuavat opinnot eivät ole kenenkään tavoitteena.  Keskeyttäneet opiskelijat ohjattiin kuntouttaviin toimenpiteisiin mm. Kelan, Ohjaamon, etsivän nuorisotyön saattamana. 
Osallisuutta ja osallistumista määritelty opiskelijalle enemmän - opiskelijat ovat vahvistuneet osallisuudessa – ottavat ja heille annettu enemmän vastuuta omasta opiskelustaan, omalla sen hetkisellä kyvyllään. Koulussa opiskelijan tilanteeseen on keskitytty huolellisesti, opiskelijan tieto lisääntynyt siitä, mistä ja missä asioissa voi saada ohjausta ja tukea opintojen aikana. Opiskelija mieltänyt ympärillään olevan verkoston ja sen toimijuuden merkityksen. Opiskelija hahmottaa paremmin omat opintonsa kokonaisuutena ja menossa olevan opiskeluvaiheen. Opiskelijat osallistuvat palavereihin päähenkilönä - uskaltavat sanoa mielipiteitään, kehittyneet sanoittamaan asioita paremmin. 'Hankkeen aikana syntynyt luottamuksellinen ohjaussuhde mahdollistanut dialogin syntymisen ja aidon kohtaamisen'. Suurimmalla osalla opinnot ovat edenneet ja osa työllistynyt.


13.12.2023