Projekti

JoPo - Joustavia polkuja työelämään

Rahoitusohjelma

Lyhenne
JoPo
Projektityyppi
OKM:n rahoittama strateginen kehittämisprojekti
Vahvuusala
Uudistuva oppiminen
Toteutusaika
1.2.2021 - 30.6.2023
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Rahoitusohjelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö (suora rahoitus)
Projektin kuvaus
Joustavia polkuja työelämään (JoPo) -hankkeen tavoitteena oli tukea työllisyyden kuntakokeilua kehittämällä keinoja alueiden osaamiskohtaantojen ratkaisemiseksi. JoPo-hanke täydensi OsaajaKS-hankkeen palveluketjua Saarijärven, Keuruun ja Jämsän kunnissa.

Hankkeessa tehtiin:
- Työelämän osaamistarpeiden arviointia kuten osaamistarvekartoituksia ja osaamisprofiilien määrittelyjä valittujen toimialojen yrityksille/työnantajille.
-  Työvoima- ja lyhytkoulutusten tuotteistamista palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen keinoin.
- Opiskelun aikaisia tukimuotoja kehitettiin tarkastelelmalla ja arvioimalla yksilöllisesti erityisen tuen tarvetta, ammatti- ja uraohjauksen tilaa ja tarpeita, pienryhmä- ja moniammatillista ohjausta hyödyntäen.

Hanke toteutettiin maakunnallisena verkostona. Mukana oli kaksi ammatillisen koulutuksen järjestäjää (Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia sekä Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä / Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto Poke), kaksi korkeakoulua (Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulu) sekä kaksi vapaan sivistystyön toimijaa (Jämsän työväenopisto ja Keuruun kansalaisopisto). Hanketta koordinoi Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia.

Lisätietoja tarvittaessa:
Johanna Pitkänen, etunimi.sukunimija@jamk.fi
asiantuntija, hankkeen osatoteutuksen vastuuhenkilö
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Projektin tulokset

Työelämän osaamistarpeiden arvioimiseksi tehtiin osaamistarvekartoituksia kone- ja tuotantotekniikan ja sosiaali- ja terveysalan työpaikoilla Jämsän, Keuruun ja Saarijärven kuntakokeilun alueella. 

  • Sosiaali- ja terveysalalta haastateltavina olivat erilaisten vanhuspalvelujen, mielenterveys- ja päihdetyön, perusterveydenhuollon, vammaispalvelujen ja erikoissairaanhoidon edustajat 23 yksiköstä Jämsän, Keuruun ja Saarijärven alueilta.
  • Kone- ja tuotantotekniikan alalta haastateltiin yhteensä yhdeksää kuntakokeilualueen yritystä.
  • Haastatellut palveluntuottajat olivat sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita.
  • Tuotettiin 'Työelämän nykytilan ja tulevaisuuden kartoitus - työnkuvien ja osaamisen kehittämisen näkökulma sotealalla' -raportti, josta viestittiin blogi-kirjoituksen muodossa. 
  • Tuotettiin eri koulutusasteiden yhteisen sosiaali- ja terveysalan koulutuspolun kuvaus.


Työvoimakoulutusten koulutustarjontaa suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä TE-palveluiden asiantuntijoiden ja kuntakokeilun palvelupäälliköidemavan ja omavalmentajien kanssa. 

  • Koulutustarjonnan suunnittelussa reagoitiin kohtaanto-ongelmasta kärsivien alojen työvoimapulaan tarjoamalla mm. työvoimakoulutusta sosiaali- ja terveys- sekä kone- ja tuotantotekniikan aloille. 
  • Korkea-asteella tarkasteltiin hankesuunnitelman mukaisesti olemassa olevaa tarjontaa ja sen entistä parempaa kohdentamista alueiden (työelämä) ja opiskelijoiden tarpeeseen. Jamk tuotti hankeyhteistyössä Naiset tasa-arvoisesti uralle – NAU!-hankkeen (ESR, S21952) kanssa verkkokurssin: Boost your career! Career planning and working life skills (2 op) opiskelijoiden urasuunnittelutaitojen ja työelämävalmiuksien kehittämiseksi.


Kuntakokeilun asiakkaat saivat ohjausta
opinnoista, erilaisten opintopolkujen rakentamisesta, opintojen rahoittamisesta ja työllistymismahdollisuuksista. 

  • Ohjausta annettiin henkilökohtaisesti lähelle asiakasta jalkautuen, ja tehtiin ohjauksesta helposti saavutettavaa. 
  • Asiakkaan palvelupolkua sujuvoitettiin ja tuettiin tekemään osuvia ja työllistymistä edistäviä koulutus- ja uravalintoja. 
  • Hankkeen tuottama ohjaus- ja neuvontapalvelu osaltaan paikkasi kuntakokeilusta puuttuvaa ammatinvalintapsykogin palvelua.


Ohjausverkostoa rakennettiin
ja tehtiin tiivistä yhteistyötä kuntakokeilun omavalmentajien kanssa. 

  • Kuntakokeilun henkilöstö kävi oppilaitosvierailuilla ja järjestettiin yhteisiä tilaisuuksia.
  • Osallistuttiin yhteistyökumppaneina Saarijärven työllisyystoimijoiden Työkvartti-tapaamisiin sekä työnhakijoille järjestettyihin teemapäiviin, joissa oli mukana myös työnantajia.
    • Näissä tilaisuuksissa esiteltiin mm. sosiaali ja terveysalan sekä kone- ja tuotantotekniikan alan koulutusmahdollisuuksia, avoimia työpaikkoja, palkkatuki- ja työkokeilumahdollisuuksia, SORA-lainsäädäntöä sekä uusiutunutta Työmarkkinatoria. 
  • Osallistuttiin ja kehitettiin koulutuskokeilu-pilottia.
Tuotettua materiaalia:
  • Ohjauskeskustelun lomake
  • Reittejä ammatilliseen koulutukseen
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutuspolkuja
  • Opintojen aikaiset siirtymät työvoimakoulutuksessa
  • Reittejä korkeakouluun (UJOPK hanke)
  • Erityisen tuen työkalupakki omavalmentajille

Tuettiin työttömyysetuudella opiskelevien toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden työelämässä oppimista,
perehdyttämistä, annettiin lisäohjausta ja –tukea työelämässä oppimiseen ja työpaikkojen ohjaajille työpaikkakäynnein. Tarjottiin työpaikkaohjaajille ja kuntakokeilun omavalmentajille Ammattiopisto Spesian erityisen tue työkalupakkia, joka on hyvä työkalu erityisen tuen opiskelijoiden ohjaamiseen ja tukemiseen. Tunnistetiin työttömyysetuudella opiskelevien opiskelijoiden tuen tarpeita opintojen eri vaiheissa ja tarjotiin erilaisia tukimuotoja ja suorittamistapoja yksilökohtaisesti.

Kuvattiin sosiaali- ja terveysalan erilaisia koulutuspolkuja ja havainnollistettiin niitä eri asiakasryhmien näkökulmasta. Suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä ELY:n, TE-toimiston ja kuntakokeilun kanssa koulutuskokeilupilotti Keski-Suomessa.

Hyödynnettiin ohjaustyössä Osaamisella töihin -hankkeessa syntyneitä virtuaalisia showroomeja.

Selvitettiin hankkeessa mukana olevien korkeakouluyksiköiden ohjaus- ja tukipalveluiden olemassa olevat mahdollisuudet vastata hankkeen kohderyhmän, työnhakija-asiakkaat, yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Tämän toimenpiteen koordinaatiosta hankkeessa vastasi Jamk.

  • Olemassa olevia toimintoja ja niiden tilaa tarkasteltiin, sekä suunniteltiin ja toteutettiin ohjauksellisia toimintoja ohjauksen ja tuen toimintojen arvioimiseksi ja kehittämiseksi liittyen opiskelu- ja oppimisvalmiuksiin, oppimisen vaikeuksiin sekä opiskeluun ja oppijuuteen valmentavaan ohjaukseen.
  • Keväällä 2023 toteutettiin 2-osainen työpajaprosessi ammattikorkeakouluopiskelijoiden tuen ja ohjauksen kehittämiseksi, sekä hakeutumisvaiheen erityisen tuen ja ohjauksen toimintojen tarkastelemiseksi ja kehittämiseksi. 
    • Työpajoihin osallistui ohjauksen, opetuksen, opiskelijahyvinvoinnin, markkinoinnin, opinnollistamisen, valmentamisen, viestinnän opiskelijapalveluiden ja laadun asiantuntijoita Jyväskylän ammattkorkeakoulun eri yksiköistä. 
    • Työpajojen aiheita olivat erityisesti: hakuvaiheen ohjaus ja tuki nyt; työnhakija-asiakas koulutukseen hakeutujana: opiskeluvalmiuksien arviointi; ohjauksen, tuen ja erityisen tuen tunnistetut 'katvealueet', hakeutumisen saavutettavuus; ohjauksen ja tuen hyvät käytänteet sekä kehittämisen tarpeet. 
    • Työpajatyöskentelyyn osallistuneet määrittelivät yksikkökohtaisista kehittämistarpeista nousevia tehtävänantoja, jota osallistuja omassa taustayksikössään lähti yksin tai yhdessä muiden yksikkönsä osallistujien kanssa työstämään. Yksikkökohtaisten kehittämistehtävien edistymisen tilannetta tarkisteltiin työpajoissa yhteisesti, ja määriteltiin sopivat jatkotoimet työpajaprosessin jälkeen yksiköissä itsenäisesti työstettäviksi.


Edelliseen toimenpiteeseen liittyi myös hankkeen toimijoiden haastattelu (vapaa sivistystyö) opiskeluaikaisten tukimuotojen kehittämisen
selvittämiseksi
.

  • Haastatteluaineistojen tulokset ja työllisyyden kuntakokeilun asiakasprofiilien yhteistarkastelu toi näkyväksi ohjausosaamisen vaativuuden ja tiedontarpeen. Tulosten perusteella aloitettiin yhteissuunnittelu Jamkin, JYU avoimen yliopiston ja OsaajaKS-hanketoimijoiden kanssa siitä, miten JoPo-hanke voisi olla mukana lisäämässä osaamista ja tietoa.
    • Kuntakokeilun työllisyydenhoidon omavalmentajat ohjasivat asiakkaita opinpolulle, ja jotta heillä olisi ollut osaamista ja ajantasaista tietoa oppilaitosten olemassa olevista tuen ja ohjauksen malleista vaativien asiakkaiden ohjaukseen, paneuduttiin kehittämään  omavalmentajien ohjausosaamista. 
    • Vastaavasti tarkoituksena oli saada omavalmentajilta tietoa kohdennetusti ohjausosaamisen edelleen kehittämisen tarpeista.
  • Tähän tarpeeseen syntyi em. yhteissuunnittelun tuloksena 'Ohjauksen 3varttiset'-tilaisuudet, joita varten tehtiin tiedonhankintaa, yhteissuunnittelua ja kontaktoitiin verkostotoimijoita.
    • Teams-ympäristössä toteutettiin työllisyyden omavalmentajille suunnattuja asiakkaan ohjaukseen liittyviä koulutustilaisuuksia, joista ensimmäinen oli 'Omavalmentajan ohjausosaaminen', osallistujia 120 henkilöä. Seuraavat koulutustilaisuudet olivat: 'Moninaiset asiakkaat ja ohjaustilanteet: erityinen tuki ja ohjaus', osallistujia 90 hlöä, ja 'Koulutukseen ja opiskeluun ohjaaminen, yhteistyötä verkostoissa', osallistujia 70 hlöä.
    • Ohjauksen 3varttiset tarjosivat eväitä omavalmentajien arkeen asiakkaiden motivointiin sekä koulutuksiin ohjaamiseen liittyen.