Digipedagogiset laatukriteerit

Jamkin digipedagogiset laatukriteerit määrittelevät verkko-opetuksen toimintaperiaatteita ja laatua.

Vuorovaikutus

  • Oppijoille tarjotaan mahdollisuuksia keskinäiseen vuorovaikutukseen, yhteisölliseen tekemiseen, toisilta oppimiseen ja kokemusten jakamiseen.
  • Vuorovaikutuksen tavoitteet ja vaatimukset kerrotaan selkeästi. 
  • Ammatti-identiteetin kehittymistä tuetaan vuorovaikutustilanteissa.
  • Vuorovaikutustilanteet on suunniteltu edistämään kriittistä ajattelua, argumentointitaitoja ja ajatusten esittämistä rakentavasti.
  • Vuorovaikutuksen avulla rakennetaan turvallinen työskentelyilmapiiri sekä positiivinen ja kannustava oppimisympäristö.

Ohjaus

  • Oppija saa ohjausta oppimisprosessin aikana. 
  • Ohjauksen tavat ja menetelmät on kerrottu oppimisalustalla.
  • Ohjaus on monikanavaista.
  • Ohjauksessa hyödynnetään oppimisalustan tarjoamia toimintoja kuten oppimisanalytiikkaa, siirtymiä ja ajastuksia.
     

Oppimistehtävät

  • Oppimistehtävät muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joka tukee osaamistavoitteiden saavuttamista.
  • Tehtävänanto sisältää oppimistehtävän tarkoituksen, tavoitteen, ohjeet oppijan toiminnalle sekä arviointikriteerit ja -menetelmät.
  • Oppimistehtävät on vaiheistettu ja vaiheiden yhteydessä on ilmoitettu ohjeellinen oppimiseen käytettävä aika. 
  • Oppija voi hyödyntää monipuolisesti teknologian tarjoamia mahdollisuuksia oppimistehtävien tekemisessä.
  • Oppimistehtävät kytkeytyvät työelämän todellisiin tilanteisiin.

     

Arviointi

  • Arviointikriteerit ovat linjassa osaamistavoitteiden kanssa. 
  • Arviointi on jatkuvaa ja arvioinnissa käytetään erilaisia arviointimenetelmiä. 
  • Oppijalla on mahdollisuus itsearviointiin ja/tai vertaisarviointiin oppimisprosessin aikana.
     

Oppimisalustan rakenne

  • Oppimisalustalla esitetään yhteisesti sovitun rakenteen tai mallipohjan mukaisesti:
    • Ajoitus ja aikataulu
    • Osaamistavoitteet, kuormitus ja arviointi
    • Opettajan yhteystiedot ja ohjauskäytänteet
  • Oppimisprosessi ja sen eteneminen on tehty näkyväksi oppimisalustalla. 
  • Edistymisen seurannan työkalut ovat käytössä, jos oppimisalusta sen mahdollistaa.
     

Saavutettavuus

  • Oppimisprosessin tukena käytetty teknologia, mm. sovellukset, laitteet ja oppimisalustan työkalut, tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
  • Oppimisprosessi on luotu oppijalähtöisesti ja sisältö kognitiivisesti saavutettavaa eli informaation määrä on kohtuullinen, kieli ja terminologia ymmärrettävää.
  • Sisällöt on nimetty johdonmukaisesti ja navigointi on suoraviivaista. 
  • Sisällöt ovat visuaalisesti saavutettavia, esim. fontit, värikontrastit, asettelu ja tekstivastineet.
  • Sisältöjen toimivuus on varmistettu. 
  • Sisällöt ovat käytettävissä eri päätelaitteilla, apuvälineillä ja yhteyksillä.
  • Valittuihin verkkotyövälineisiin on saatavilla ohjeita ja teknistä tukea. 
     

Oppimateriaalit ja aineistot

  • Oppimateriaalit tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
  • Oppimateriaalin tuottamiseen valittu teknologia tukee oppimista.
  • Aineistot ovat ajantasaisia ja koottu luotettavista lähteistä.
  • Aineistojen käyttöoikeudet on varmistettu ja ilmoitettu selkeästi. 
  • Lähdeviitteet ja tekijänoikeustiedot on merkitty materiaaleihin.
     

Tekoäly

  • Oppimisen tukena käytetään Jamkin suosittelemia tekoälypalveluita.
  • Oppijaa ohjataan generatiivisen tekoälyn turvallisessa ja eettisessä käytössä oppimisen tukena, mm. tietosuoja, lähdekriittisyys ja tekijänoikeudet.
  • Oppimistehtävän tehtävänannossa kerrotaan, kuinka tekoälyä saa käyttää kyseisen tehtävän suorittamisessa. 
     

Tietoturva

  • Oppimisen tukena käytetään Jamkin suosittelemia palveluita ja sovelluksia.
  • Oppijalta ei vaadita kirjautumista muihin kuin Jamkin suosittelemiin palveluihin ja sovelluksiin.
  • Ulkopuolisten palvelujen käytön tulee olla perusteltua ja käyttöönotto on tehty Jamkin ohjeistuksen mukaisesti.
     

Kehittäminen ja palaute

  • Oppimisprosessia kehitetään saadun palautteen perusteella. 
  • Oppijalla on mahdollisuus osallistua kehittämiseen antamalla jatkuvaa palautetta. 
  • Oppimisprosessin aikana kerätään puolivälipalaute ja loppupalaute. 
  • Opettaja analysoi oppijoilta saamaansa palautetta ja vastaa palautteeseen.
  • Laatua parannetaan palautteiden ja vuotuisten palautekyselyiden perusteella.