Digipedagogiset laatukriteerit
Jamkin digipedagogiset laatukriteerit määrittelevät verkko-opetuksen toimintaperiaatteita ja laatua.
Vuorovaikutus
- Oppijoille tarjotaan mahdollisuuksia keskinäiseen vuorovaikutukseen, yhteisölliseen tekemiseen, toisilta oppimiseen ja kokemusten jakamiseen.
- Vuorovaikutuksen tavoitteet ja vaatimukset kerrotaan selkeästi.
- Ammatti-identiteetin kehittymistä tuetaan vuorovaikutustilanteissa.
- Vuorovaikutustilanteet on suunniteltu edistämään kriittistä ajattelua, argumentointitaitoja ja ajatusten esittämistä rakentavasti.
- Vuorovaikutuksen avulla rakennetaan turvallinen työskentelyilmapiiri sekä positiivinen ja kannustava oppimisympäristö.
Ohjaus
- Oppija saa ohjausta oppimisprosessin aikana.
- Ohjauksen tavat ja menetelmät on kerrottu oppimisalustalla.
- Ohjaus on monikanavaista.
- Ohjauksessa hyödynnetään oppimisalustan tarjoamia toimintoja kuten oppimisanalytiikkaa, siirtymiä ja ajastuksia.
Oppimistehtävät
- Oppimistehtävät muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joka tukee osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Tehtävänanto sisältää oppimistehtävän tarkoituksen, tavoitteen, ohjeet oppijan toiminnalle sekä arviointikriteerit ja -menetelmät.
- Oppimistehtävät on vaiheistettu ja vaiheiden yhteydessä on ilmoitettu ohjeellinen oppimiseen käytettävä aika.
- Oppija voi hyödyntää monipuolisesti teknologian tarjoamia mahdollisuuksia oppimistehtävien tekemisessä.
- Oppimistehtävät kytkeytyvät työelämän todellisiin tilanteisiin.
Arviointi
- Arviointikriteerit ovat linjassa osaamistavoitteiden kanssa.
- Arviointi on jatkuvaa ja arvioinnissa käytetään erilaisia arviointimenetelmiä.
- Oppijalla on mahdollisuus itsearviointiin ja/tai vertaisarviointiin oppimisprosessin aikana.
Oppimisalustan rakenne
- Oppimisalustalla esitetään yhteisesti sovitun rakenteen tai mallipohjan mukaisesti:
- Ajoitus ja aikataulu
- Osaamistavoitteet, kuormitus ja arviointi
- Opettajan yhteystiedot ja ohjauskäytänteet
- Oppimisprosessi ja sen eteneminen on tehty näkyväksi oppimisalustalla.
- Edistymisen seurannan työkalut ovat käytössä, jos oppimisalusta sen mahdollistaa.
Saavutettavuus
- Oppimisprosessin tukena käytetty teknologia, mm. sovellukset, laitteet ja oppimisalustan työkalut, tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisprosessi on luotu oppijalähtöisesti ja sisältö kognitiivisesti saavutettavaa eli informaation määrä on kohtuullinen, kieli ja terminologia ymmärrettävää.
- Sisällöt on nimetty johdonmukaisesti ja navigointi on suoraviivaista.
- Sisällöt ovat visuaalisesti saavutettavia, esim. fontit, värikontrastit, asettelu ja tekstivastineet.
- Sisältöjen toimivuus on varmistettu.
- Sisällöt ovat käytettävissä eri päätelaitteilla, apuvälineillä ja yhteyksillä.
- Valittuihin verkkotyövälineisiin on saatavilla ohjeita ja teknistä tukea.
Oppimateriaalit ja aineistot
- Oppimateriaalit tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimateriaalin tuottamiseen valittu teknologia tukee oppimista.
- Aineistot ovat ajantasaisia ja koottu luotettavista lähteistä.
- Aineistojen käyttöoikeudet on varmistettu ja ilmoitettu selkeästi.
- Lähdeviitteet ja tekijänoikeustiedot on merkitty materiaaleihin.
Tekoäly
- Oppimisen tukena käytetään Jamkin suosittelemia tekoälypalveluita.
- Oppijaa ohjataan generatiivisen tekoälyn turvallisessa ja eettisessä käytössä oppimisen tukena, mm. tietosuoja, lähdekriittisyys ja tekijänoikeudet.
- Oppimistehtävän tehtävänannossa kerrotaan, kuinka tekoälyä saa käyttää kyseisen tehtävän suorittamisessa.
Tietoturva
- Oppimisen tukena käytetään Jamkin suosittelemia palveluita ja sovelluksia.
- Oppijalta ei vaadita kirjautumista muihin kuin Jamkin suosittelemiin palveluihin ja sovelluksiin.
- Ulkopuolisten palvelujen käytön tulee olla perusteltua ja käyttöönotto on tehty Jamkin ohjeistuksen mukaisesti.
Kehittäminen ja palaute
- Oppimisprosessia kehitetään saadun palautteen perusteella.
- Oppijalla on mahdollisuus osallistua kehittämiseen antamalla jatkuvaa palautetta.
- Oppimisprosessin aikana kerätään puolivälipalaute ja loppupalaute.
- Opettaja analysoi oppijoilta saamaansa palautetta ja vastaa palautteeseen.
- Laatua parannetaan palautteiden ja vuotuisten palautekyselyiden perusteella.