Opekorkean opiskelija
Pedagogiset periaatteet ja opintojen rakenne
Ammatillinen opettajankoulutus 2025 - 2026
Jamkin uudet pedagogiset periaatteet: https://www.jamk.fi/fi/opiskelijalle/tutkinto-opiskelija/saannot-ja-periaatteet
Pedagogiset periaatteet
Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaa ohjaavat pedagogiset periaatteet tarjoavat kolme yhteisesti tärkeäksi koettua näkökulmaa, joiden viitoittamana toimimme oppivana yhteisönä monialaisissa toimintaympäristöissä.
Pedagogiset periaatteet linjaavat yhdessä eettisten periaatteiden kanssa Jamkin strategian ja tutkintosäännön mukaiset toimintamme lähtökohdat. Pedagogiset periaatteet ja niiden laadukas toteuttaminen konkretisoituvat muissa ohjaavissa asiakirjoissamme kuten Jamkin laatukäsikirjassa, OPS-perusteissa ja ohjauksen periaatteissa.
Periaatteissa kuvataan, millaista pedagogiikkaa toteutamme Jamkissa opiskelun, oppimisen ohjaamisen ja kehittämistoiminnan mahdollistamiseksi. Periaatteet auttavat priorisoimaan sekä tekemään perusteltuja valintoja ja päätöksiä arjen toimintatavoissa.
Laadukas pedagogiikka mahdollistaa oppijalähtöiset ja joustavat oppimisprosessit
Pedagogisessa toiminnassamme oppija on aidosti keskiössä, häntä ohjataan ja tuetaan aktiiviseen sekä itseohjautuvaan toimijuuteen. Suunnittelemme ja toteutamme opiskelukykyä edistävää pedagogiikkaa, jossa hyödynnämme liikettä ja liikkumista osana oppimista.
Rakennamme joustavia ja jatkuvaa oppimista tukevia oppimispolkuja tunnistamalla oppijan aiempaa osaamista ja kokemusta. Valitsemme pedagogisia ratkaisuja, jotka tukevat oppimista, vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyden rakentumista. Suunnittelemme ja tuemme oppijoiden oppimisprosesseja panostaen ohjaavaan palautteeseen ja jatkuvaan arviointiin.
Rakenteet ja toiminta vahvistavat hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä
Pedagogisen toimintamme keskiössä on kunnioittava kohtaaminen ja välittävä yhdessä tekeminen. Luomme osallisuutta ja hyvinvointia tukevia rakenteita, jotka huomioivat monimuotoisuuden sekä mahdollistavat yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden.
Mahdollistamme sujuvan oppimisen moninaisissa ympäristöissä hyödyntäen digitaalisia ratkaisuja. Otamme pedagogisessa toiminnassamme huomioon kestävän tulevaisuuden rakentamisen.
Työelämäläheinen ja tutkimusperustainen pedagogiikka varmistaa tulevaisuuden osaamisen
Ammattikorkeakouluna keskitymme osaavan työvoiman ja alueelliseen työelämän kehittämiseen. Pedagogiikkamme perustuu tutkittuun tietoon, ennakoi tulevaisuuden osaamistarpeita ja painottaa vahvaa työelämäläheisyyttä. Toimimme aktiivisessa vuorovaikutuksessa työelämäkumppaneiden kanssa ja hyödynnämme moninaisia kansallisia ja kansainvälisiä verkostojamme.
Jamkin pedagogiset periaatteet tarkentuvat ammatillisen opettajakorkeakoulun omissa pedagogissa periaatteissa. Ammatillisen opettajakorkeakoulun toimintaa ohjaavat pedagogiset periaatteet tarjoavat kolme yhteisesti tärkeäksi koettua näkökulmaa, joiden viitoittamana haluamme tehdä työtämme yhdessä toistemme, opiskelijoidemme ja asiakkaidemme kanssa.
Ne kuvaavat tiiviisti meille keskeiset toimintaperiaatteet ja jättävät muissa yhteyksissä tarkennettavaksi monia yksityiskohtia kaikesta siitä monimuotoisuudesta, mitä laadukas ja opiskelijalähtöinen oppimisen tukeminen tai kehittämistoiminta sisältävät.
Yhdessä tehden
Kaikessa ammatillisen opettajakorkeakoulun toiminnassa keskeisenä periaatteena on toimiva ja toisia kunnioittava vuorovaikutus, joka näkyy kykynä kohdata, kuulla ja tulla kuulluksi. Tämä luo edellytykset yhdessä tekemiselle, oppimiselle ja luottamuksen rakentumiselle.
Vuorovaikutussuhteilla on keskeinen asema pedagogisessa toiminnassa ja oppimisen mahdollistamisessa. Opettajien, opiskelijoiden ja yhteistyökumppanien verkostojen keskinäiset kumppanuudet rakentuvat tasa-arvon, läpinäkyvyyden, vastavuoroisen vastuullisuuden ja molemminpuolisen oppimisen periaatteille. Luottamuksen rakentaminen on yhteinen tehtävä.
Kestävää osaamista ja tulevaisuutta rakentaen
Koulutuksen ja opettajuuden tulee vastata tulevaisuuden tarpeisiin ja ennakoida osaamistarpeita sekä nähdä tässä ajassa tapahtuvia muutoksia. Tulevaisuuden rakentamisessa tarvitaan tulevaisuustaitoja, systeemistä ajattelua ja yhteistyötaitoja sekä vastuullisen toimijuuden vahvistamista.
Kestävän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin hyödyntämistä, kestävän kehityksen periaatteiden huomioimista, uteliaisuutta ja avoimuutta uudelle, sekä muutoskyvykkyyttä. Otamme nämä huomioon koulutuksen ja muun toiminnan sisällöissä, mutta myös niiden toteuttamistavoissa.
Inhimillistä kasvua tukien
Opettajankoulutusten ytimessä ovat ammatillinen kasvu ja kehitys, joihin liittyvät oppijan oman oppimisprosessin tukeminen ja vahvistaminen. Tietojen ja taitojen lisäksi keskeistä on kokonaisvaltainen näkemystä ihmisestä ja hänen hyvinvoinnistaan. Tähän kuuluvat yksilöllisyyden ja moninaisuuden huomioiminen, kriittisen ajattelun oppiminen, ammatillisen identiteetin rakentuminen ja yhteisöllisyyden vahvistuminen.
Opintojen rakenne
Huom.! Opetussuunnitelmaamme päivitetään parhaillaan. Tätä sivustoa päivitetään opintojen rakenteen ja siihen kuuluvien opintojaksojen osalta syksyyn 2025 mennessä.
Lisätietoja
