Avoimen opintojakso

Asiakasymmärrys

Ilmoittaudu koulutukseen
Laajuus
5 opintopistettä
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 17.08.2025
Toteutusaika
25.08.2025 - 19.12.2025
Opiskelumuodot
Päiväopiskelu
Koulutusala
Liiketalouden ala
Hinta
100.00 €

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä keskeisiä teemoja ovat customer intelligence, kvalitatiivinen tutkimus, webanalytiikka, asiakasprofiilit, asiakastarpeet ja motivaatio, kuluttajakäyttäytyminen, customer insight, konsepti-ideat ja innovointi.

Opintojaksolla tutustut niihin työkaluihin ja prosesseihin, joilla kerätään asiakasnäkemyksiä uusien tuotemahdollisuuksien, markkinointiviestinnän ratkaisujen ja brändin ydinsanoman tunnistamiseksi sekä kehittämiseksi.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt liiketoiminnan kehittämiseen tarkoitettuun asiakasymmärrysprosessiin ja sovellat prosessia käytännön esimerkkeihin.
Opintojakson käytyäsi sinulla on valmiudet suunnitella ja toteuttaa prosesseja, joiden avulla tiedosta jalostetaan asiakasymmärrystä ja edelleen yrityksen liiketoimintaa kehittäviä konsepti-ideoita.

Opintojakson osaamiset

Liiketoimintaosaaminen. Opiskelija hallitsee tiedolla johtamien päätöksenteon tukena.
Ennakoiva kehittäminen. Opiskelija ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson käytyäsi tunnet asiakkaan syvälliseen ymmärtämiseen liittyvät teoriat, analyysit ja käsitteet. Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen tiedon keräämisen, hyödyntämisen ja tulkitsemisen merkityksen asiakasymmärryksen luomisessa. Tunnistat erilaisia asiakasymmärryksen kehittämisessä käytettäviä tiedonhankintamenetelmiä. Tunnet kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyvät keskeiset menetelmät ja osaat hyödyntää niitä käytännössä. Ymmärrät tiedon ja asiakasymmärryksen merkityksen innovoinnissa. Osaat hyödyntää syvällistä asiakasymmärrystä yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Toteutustavat

Asiakasymmärrys on lähiopetuksessa toteutettava opintojakso. Opiskelet lisäksi Moodle -oppimisympäristössä. Moodlesta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja
opiskelumateriaalit.
Kontaktitunneilla aiheeseen perehdytään luentojen ja muun oppimateriaalin avulla. Osallistut myös asiakasymmärrys -projektityön tekemiseen ryhmissä. Projektityössä sovellat teoriaa käytäntöön. Ryhmissä reflektoit ja jaat oppimaasi yhteisöllisesti vertaisopiskelijoidesi kanssa.

Osallistut ensimmäiseen kontaktitapaamiseen, joka vahvistaa läsnäolosi opintojaksolla.

Ohjaus
Saat ohjausta lähiopetuksessa suoraan opettajalta ja Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta). Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.

Palaute
Saat laadullista arviointia ja palautetta ryhmätehtävästäsi.
Annat palautetta opintojaksosta (loppupalaute) toteutuksesta.

Lisätietoja

Asiakasymmärrys on lähiopetuksessa Jamkin pääkampuksella Rajakadulla toteutettava opintojakso. Opinnot suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Katso opintojakson opetuksen aikataulu opintojakson koodilla HL00CA81-3002 osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi (ajoitukset julkaistaan 13.6.25 mennessä). HUOM! Kokonaan verkossa olevilla opintojaksoilla ei välttämättä ole aikataulutusta.

Avoimen opintoihin ilmoittautuminen edellyttää suomalaista henkilötunnusta.
Opintoihin hyväksyminen edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Tee vahva tunnistautuminen suomi.fi-palvelussa tai HAKA-tunnuksilla ilmoittautuessasi opintoihin. Muussa tapauksessa tarvitset joko voimassa olevan passin tai sirullisen (ICAO 9303 E-MRTD-standardin mukaisen) EU-alueen henkilökortin. Tällöin ota yhteyttä help.jamk.fi kautta.

Huomaathan, ettet voi ilmoittautua avoimen amk:n opintoihin, jos sinulla on läsnäolevan tutkinto-opiskelijan opiskeluoikeus Jamkissa (ilmoittautuminen Pepissä).

Lue lisää ilmoittautumisesta ja opintomaksuista: https://www.jamk.fi/fi/hae-opiskelemaan/avoin-ammattikorkeakoulu/ilmoit…

Lisätietoja: [email protected]