artikkeli

Valmentava työtapa kuntoutujan arjessa -projektin eteneminen

Teksti
Heidi Kihlström

Projektimme on edennyt vaiheeseen, jossa olemme järjestäneet kaksi koulutuspäivää ja työskennelleet 20 työpajassa yhdessä toimintaterapeuttien kanssa. Projektimme tutkimustiimi toteuttaa parhaillaan hankkeen arviointitutkimusta, johon sisältyy mm. haastatteluja työpajoihin osallistuneille sekä kyselytutkimusten tulosten analysointia. Olemme siis edenneet pitkälle, ja nyt on sopiva hetki jakaa yksityiskohtaisemmin, mitä olemme saavuttaneet ja mitä on vielä edessä.

Valmentavan työtavan keskeiset käsitteet

Koulutuspäivät

Koulutuspäivät, jotka pidettiin keväällä ja syksyllä 2023, herättivät ilahduttavan suurta kiinnostusta. Yhteensä noin 160 vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta toteuttavaa toimintaterapeuttia osallistui päiviin, jotka toteutettiin etäyhteyksin mahdollistaen osallistumisen ympäri Suomea. Käsittelimme Occupational Performance Coaching-malliin (Graham, Kennedy-Behr & Zivian, 2021) pohjautuvaa valmentavaa työtapaa ja pohdimme sen soveltuvuutta suomalaiseen kontekstiin. Osallistujat toivat esille arvokkaita näkökulmia siitä, mitä suomalaisen kulttuurin ja toimintaympäristön kannalta tulisi huomioida Kelan vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa. Koulutuspäivät koettiin saamamme palautteen perusteella antoisiksi ja valmentava työtapa nähtiin hyödyllisenä ja mahdollisena soveltaa asiakastyöhön sellaisenaan ja/tai soveltuvin osin tiettyjen asiakkaiden kanssa. 

Työpajat

Koulutuspäivien jälkeen toimintaterapeuteilla oli mahdollisuus osallistua työpajoihin, jotka järjestettiin molempien koulutuspäivien jälkeen. Tavoitteenamme oli saada mukaan vähintään 20 ammattilaista, ja iloksemme osallistujia oli yhteensä 37. Moni heistä osallistui useampaan työpajaan, kun taas toiset osallistuivat vain kertaalleen. Työpajoissa keskityimme koulutuspäivien teorian syventämiseen ja tarjosimme osallistujille tilaisuuden soveltaa valmentavaa työtapaansa asiakastyössä. Lisäksi heillä oli mahdollisuus jakaa kokemuksiaan ja oppia toisiltaan.

Valmentavan työtavan ytimessä on asiakkaan kuuleminen ja yhteyden luominen, joka saavutetaan läsnä olevalla kuuntelulla ja tilanteeseen pysähtymisellä. On tärkeää antaa asiakkaalle tilaa ja pyrkiä ymmärtämään, mikä on hänelle merkityksellistä. Työpajoissa huomasimme, että vaikka tämä elementti oli monille tuttu, se oli silti tärkeä muistutus siitä, kuinka arvokasta on ottaa aikaa asiakkaan kuulemiseen. Tutkimukset osoittavat, että asiakkaan sitoutuminen ja pystyvyyden tunne sekä tätä kautta kuntoutuksen tuloksellisuus vahvistuu, kun asiakas tuntee tulleensa kuulluksi ja kuntoutus perustuu hänen omiin tavoitteisiinsa ja tarpeisiinsa.

Työpajoissa käydyissä keskusteluissa jaettiin ajatuksia siitä, miten asiakkaan kanssa yhdessä tehty toiminnan analyysi voisi tukea kuntoutusprosessia ja mitä se vaatii asiakkaalta. Keskustelimme konkreettisista keinoista ja työkaluista, joita voidaan käyttää esimerkiksi lasten kanssa työskenneltäessä, sekä lähihenkilöiden roolista valmennusprosessissa. Juttelimme myös ”yhteisestä asiantuntijuudesta”, eli siitä, miten parhaat neuvot voivat tulla usein myös asiakkaalta itseltään, kun muistetaan pysähtyä kysymään ja kuulemaan. Työpajoissa vietetty aika kuntoutuksen ammattilaisten kanssa tarjosi mahdollisuuden tarkastella valmentavaa työtapaa monesta näkökulmasta, saimme kuulla sekä haasteista että onnistumisista sen soveltamisessa. Työpajoista jäi hyvä tunne siitä, että sekä ohjaajat että osallistujat oppivat ja saivat matkaansa jotakin uutta. 

Projektin materiaalit

Jos valmentava työtapa ei ole entuudestaan tuttu, voit perehtyä siihen katsomalla nettisivun materiaaleja. Nettisivulla on mm. koulutuksessa ja työpajoissa käytetty tehtävämoniste, joka koettiin hyödylliseksi työpajatyöskentelyn tukena. Syvempi sukellus valmentavan työtavan maailmaan on mahdollista kaikille kiinnostuneille verkkokoulutuksen auetessa loppuvuodesta 2024.

Mitä projektissa on vielä edessä?

Projektin osalta on vielä edessä mm. tutkimuksen saattaminen loppuun sekä valmentavan työtavan verkkokoulutuksen kehittäminen. Koulutus tulee olemaan maksuton ja avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Loppuvuonna 2024 tarjoamme tilaisuuden tutusta verkkokoulutukseen lisää järjestämällä marraskuussa avoimen etäkoulutuksen, jossa kerromme lisää valmentavan työtavan kehittämisestä sekä tarkastelemme tulevaa verkkokoulutusta yksityiskohtaisemmin.”. Lisätietoja ja päivityksiä julkaistaan projektin verkkosivuilla.

Lokakuussa 2024projektista lähtee edustus Krakovaan, jossa esittelemme projektiamme eurooppalaisessa toimintaterapiakongressissa. Tämä on erinomainen tilaisuus jakaa kokemuksiamme ja oppimiamme asioita kansainväliselle yleisölle.

Lähde:

Graham, F., Kennedy-Behr, A & Ziviani, J. (2021) Occupational Performance Coaching. A Manual for Practitioners and Researchers. Routledge: New York.