Uudistuvan oppimisen tutkimus JAMKssa nousee työelämän murroksesta ja digitaalisen teknologian kehittymisestä, jotka vyöryessään koulutukseen ravistelevat koko koulutuskenttää niin oppimisen tapoja, oppijan toimintaa, opettajuutta, pedagogiikkaa, oppimisympäristöjä, koulutuksen rakenteita kuin osaamisen johtamista.
Toimintaympäristöjen jatkuva muutos muuttaa työtä ja asettaa uusia osaamisvaateita. Tapa tehdä työtä muuttuu ja osaamisen ylläpitämisestä ja kehittämisestä tulee jatkuva prosessi. Digitaalisuuden hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä luo joustavia mahdollisuuksia jatkuvalle oppimiselle ravistellen oppimisen tapoja, paikkoja ja tiloja. Näin koulutuksenkin on tarkasteltava toimintojaan, luotava uutta innovatiivista ja yhteisöllisyyttä tukevaa pedagogiikkaa, kehitettävä oppimisen ekosysteemejä sekä löydettävä uusia keinoja tukea oppijoita tunnistamaan ja rakentamaan omaa osaamistaan.
Ammatillisessa korkeakoulutuksessa tämä tarkoittaa työelämän ja eri kouluasteiden kanssa tehtävän yhteistyön syventämistä ja monipuolistamista. Näin syntyy kestäviä, oppimista ja hyvinvointia tukevia ratkaisuja, joiden keskiössä on oppija ja hänen osaamisen kehittymisen sujuva tukeminen oppimispaikasta riippumatta.
Muutokset haastavat myös opettajaa muotoilemaan uudenlaisia pedagogisia ja opetussuunnitelmallisia ratkaisuja, joissa mahdollistuu osaamisen rakentuminen opiskelijan yksilöllisiä tarpeita, uravalintoja ja hyvinvointia tukien. Opettajan vuorovaikutus- ja ohjausosaaminen todentuu erilaisissa ympäristöissä haastaen opettajan osaamisen. Opettajuudessa vahvistuvat pedagoginen johtajuus, yrittäjämäinen ote ja verkostojen luominen.
Tutkimuksen tavoitteet ja luonne
Uudistuvan oppimisen vahvuusalueella tutkitaan työelämäläheistä oppimista ja koulutusta sekä niihin vaikuttavia tekijöitä koko oppimisen ekosysteemissä. Uudistuvan oppimisen tutkimus on luonteeltaan soveltavaa, monimenetelmällistä ja käytäntöläheistä; tutkivaa-kehittämistä ja kehittävää-tutkimusta. Tulosten sovellettavuus ja levittäminen monipuolisia kanavia hyödyntäen tiedon käyttäjille ja hyödyntäjille on olennaista.
Tutkimus toteutuu kiinteässä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja työelämäverkostojen kanssa. Näin se toteuttaa JAMKn strategian Osaaminen kilpailukyvyksi -missiota ja tutkimukseen perustuvaa korkeakouluoppimista ja -opetusta.
Uudistuvan oppimisen tutkimuksen tavoitteena on
- tuottaa uutta tietoa koulutukseen, työelämälle ja päättäjille asiantuntijaksi kasvun ja osaamisen kehittämisen tukemisesta;
- kehittää, tutkia ja tuottaa uusia innovatiivisia pedagogisia ratkaisuja digitalisoituviin oppimisen ekosysteemeihin;
- arvioida ja kehittää työelämäläheisen oppimisen menetelmiä, ratkaisuja ja malleja sekä
- tuottaa tietoa tulevaisuuden ammatillisen opettajuuden ja pedagogisen johtajuuden kehittämiseksi.