Arjen digitalisoitumisen myötä myös oppimisympäristöt digitalisoituvat. Verkko- ja mobiilioppiminen lisääntyvät ja monipuolistuvat laitteiden ja ohjelmien kehittyessä kiihtyvällä vauhdilla. Opetuskäytön näkökulmasta vaaditaan uusia toimintatapoja ja systemaattista osaamisen kehittämistä.
Kehityskulku muokkaa niin oppimisympäristöjä ja -välineitä kuin oppimis- ja opettamismenetelmiä. Tieto- ja viestintätekniikan kanssa tarvitaan jatkuvasti uudenlaista osaamista. Muutosprosessi edellyttää tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön johtamista ja kehittämistä.
VESTRA – Verkko-oppimisen strateginen johtaminen ja kehittäminen -projektin tavoitteena on tuottaa tietoa oppilaitosten tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, sen johtamisen ja kehittämisen nykytilasta, haasteista ja mahdollisuuksista. Hanke toteutetaan vuonna 2014.
Mitä tehdään?
VESTRA - Verkko-oppimisen strateginen johtaminen ja kehittäminen -projekti on selvityshanke, jossa tehdään:
- kirjallisuuteen, aiempiin projekteihin ja tutkimuksiin perustuva katsaus tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön ja sen johtamisen nykytilasta
- selvitys Keski-Suomen alueen toisen asteen oppilaitosten ja korkeakoulujen esimiesten ja käyttäjien, eli opettajien ja opiskelijoiden, käsityksiä oppilaitoksen digitalisoitumisen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön nykytilasta, haasteista, kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista.
Hankejulkaisut
VESTRA-hankkeessa tuotettiin kaksi julkaisua JAMKin Julkaisuja-sarjaan. Julkaisut voit ladata ilmaiseksi verkosta.
-
Keskisuomalaisissa toisen- ja korkea-asteen oppilaitoksessa tehtyjen haastatteluiden ja verkkokyselyn pohjalta tarkastellaan sitä, miten oppilaitoksissa on vastattu tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mukanaan tuomiin johtamis- ja kehittämishaasteisiin ja millaisiin ongelmiin näitä haasteita ratkottaessa on törmätty. Kirjoittajat tekevät tulosten pohjalta käytännöllisiä kehittämisehdotuksia oppilaitosten johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen.
-
Raportti on koostettu aihetta käsittelevien monimuotoisten julkaisujen, selvitysten, tutkimusten, puheenvuorojen ja raporttien pohjalta käsitellen tieto- ja viestintäteknisten laitteiden käyttöä, käytön tukea, vaadittavaa osaamista, pedagogisia ratkaisuja sekä tieto- ja viestintätekniikan tehokkaan hyödyntämisen vaativaa oppilaitosjohtamista. Raportin lopuksi on analyysin pohjalta koottu kehittämisehdotuksia oppilaitoksille tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön johtamisen kehittämiseksi.
Hankkeen hallinnointi
Hanketta hallinnoi Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu. Projektipäällikkönä toimii Sirpa Laitinen-Väänänen.
Toteutusaika
Hanke on päättynyt. Kiitokset kaikille hankkeeseen osallistuneille ja siihen osaamispanoksensa antaneille.
Rahoittaja
Hanke toteutetaan Keski-Suomen ELY-keskuksen myöntämällä Euroopan sosiaalirahaston rahoituksella.