Työkaluja pk-yritysten esimiestyön ja työyhteisön toimivuuden parantamiseen - tavoitteena työurien pidentäminen ja parantaminen henkilöstöä osallistamalla. Tule mukaan ja uudistu! Esimerkkejä kehitetyistä työkaluista Työyhteisön visualisointi Haaste: Yrityksen organisaatio ja siinä työskentelevät henkilöt eivät hahmotu kokonaisuutena työntekijöille. Työntekijöiden on vaikea sijoittaa itsensä ja oman työn merkitys yrityksen kokonaisuuteen. Kommunikaatioleija Haaste: Vuorovaikutusprosessi ei tuota yhteistä näkemystä. Keskustelua käydään ilman, että edettäisiin kohti toimenpiteitä. Oikeiden asioiden äärellä Haaste: Tarkat tehtävänkuvat, resurssien jako-oikeudet ja tavoitteiden asetanta jäävät vaillinaisiksi. Tehtyjen työsuoritteiden sisällön ja määrän raportointi jää hataraksi. Palautteen nelikenttä Haaste: Tiedonkulussa, palautteen annossa ja sen vastaanottamisessa on kehitettävää. Vuorovaikutus jää satunnaiseksi ja kohdentuu rajoitetusti vain muutamiin asioihin. Kehity keskustellen Haaste: Kehityskeskusteluissa ei saavuteta keskinäistä sitoutumista. Asiat eivät etene loogisesti, keskinäinen viestintämahdollisuus hukataan eikä päästä toimenpiteiden tasolle. Strategia käytäntöön Haaste: Onko henkilöstö sisäistänyt strategiset päämäärät oman työnsä kannalta? Onko henkilöresurssit kohdennettu oikein?