Tältä sivulta löydät JAMKin Raportteja-sarjassa aiemmin ilmestyneitä julkaisuja. < Takaisin JAMKin julkaisut -etusivulle Hakijatutkimus 2018 Tässä tutkimuksessa selvitetään vuonna 2018 Jyväskylän ammattikorkeakouluun (JAMK) hakeneiden opiskelijoiden mielikuvia korkeakoulusta. Hakijatutkimus 2017 Tässä tutkimuksessa selvitetään vuonna 2017 Jyväskylän ammattikorkeakouluun (JAMK) hakeneiden opiskelijoiden mielikuvia korkeakoulusta. Vastaava tutkimus on toteutettu myös vuosina 2013, 2014, 2015 ja 2016, mikä mahdollistaa tulosten vertailun aikaisempiin vuosiin ja mahdollisten muutostrendien arvioinnin. Opiskeluhyvinvointityö ja opintopsykologinen ohjaus Jyväskylän ammattikorkeakoulussa Tässä julkaisussa esitellään opiskeluhyvinvointityön organisoitumista korkeakouluympäristössä. Pohjana tarkastelulle on To Care, To Dare, To Share (CDS) -hankkeessa (2009–2011) tehty selvitystyö opiskeluhyvinvointityön toimintamalleista suomalaisissa ammattikorkeakouluissa. Hakijatutkimus 2016 Tässä tutkimuksessa selvitetään vuonna 2016 Jyväskylän ammattikorkeakouluun (Jamk) hakeneiden opiskelijoiden mielikuvia korkeakoulusta. Vuonna 2016 tutkimukseen vastasi 1167 hakijaa, mikä tarkoittaa 20 %:n vastausprosenttia (5955). Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman kehittämisprosessi Tämän julkaisun kahdessa artikkelissa kuvataan Jyväskylän ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmien uudistamisen taustat, vaiheet sekä niihin vaikuttaneita tekijöitä. Hakijatutkimus 2015 Tässä tutkimuksessa selvitetään vuonna 2015 Jyväskylän ammattikorkeakouluun (JAMK) hakeneiden opiskelijoiden mielikuvia korkeakoulusta. Monikulttuurinen oppilaitos Tässä julkaisussa tarkastellaan monikulttuurisen toiminnan arviointia ja kehittämistä ammatillisissa oppilaitoksissa ja tähän liittyviä haasteita VOIMAAMO -hankkeessa kerätyn aineiston pohjalta. Oppimisen laadun kehittäminen Julkaisussa käsitellään Jyväskylän ammattikorkeakoulussa v. 2013 toteutettuja oppimisen laadun kehittämiseen liittyneitä kolmea eri kartoitusta ja arviointia tuloksineen. Oppimisen arvioinnin kehittäminen opintojaksotasolla Osaamistavoitteet ja arviointi ovat olleet kehittämiskohteena JAMKin opetussuunnitelmatyössä jo vuosia ja opetussuunnitelmauudistuksen myötä keskustelu oppimisen arvioinnista on vain syventynyt. Syksyllä 2012 JAMKissa päätettiin selvittää sitä, miten opintojaksotasolla osaamistavoitteet ja niihin liittyvät arviointikriteerit on opiskelijoille JAMKissa kuvattu. Kansalaisraatitoiminnan sovellus ammattikorkeakoulussa Jyväskylän ammattikorkeakoulu testasi kansalaisraati -mallin toimivuutta ammattikorkeakoulun kehittämistyökaluna. Julkaisussa kuvataan ensimmäisen JAMK raadin prosessi ja analysoidaan sen toimivuutta kehittämisessä. Informaatioteknologian osaamista rakentamassa Julkaisu sisältää kolmen koulutusohjelman ristiinarviointiraportit (automaatiotekniikka, ohjelmistotekniikka ja tietotekniikka). Koulutusohjelmien vahvuus on alueen työelämän tarpeisiin vastaaminen. Hyvänä käytäntönä voidaan esiin nostaa opintojaksojen puolivälissä kerättävä välipalaute. Työelämäkokemuksen hyödyntäminen koulutuksessa Jyväskylän ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia kehitetään ristiinarvioinnein, jotka ovat myös osa korkeakoulun kansallisesti auditoitua laadunvarmistusta. Menettelylle on ominaista eri alojen asiantuntemuksen hyödyntäminen. Maakunnasta maailmalle Ammattikorkeakoulu toteutti ulkopuolisen TKI-toiminnan arvioinnin vuonna 2011. Hedelmällinen arviointiprosessi tuotti tuloksena käsillä olevan raportin TKI-toiminnan nykytilasta, sen vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Liiketoimintaosaaja 2020 Tämä ennakointijulkaisu toimii työnantajien ja kouluttajien puheenvuorona osaamispohjaisen opetussuunnitelman kehittämisessä. Ennakointitiedon tarve nousi esille, kun Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelma osallistui valtakunnalliseen laatuyksikkökilpailuun vuonna 2010. Kohti oppivaa Keski-Suomea Millaisena näyttäytyy aluekehitystä ja työelämää tukeva tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyö (TKI) ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetöissä? Mitä on soveltava tutkimus ammattikorkeakoulun kontekstissa? Voidaanko opinnäytetöiden avulla kehittää työelämää ja organisaatioita? Ristiinarviointi korkeakoulutuksen laadun kehittäjänä Ristiinarviointi on Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kehitetty koulutusohjelmien laadun parantamismenettely. Tässä julkaisussa on raportoitu yhteenvedot yhdeksän koulutusohjelman ristiinarvioinnista. Tekniikan korkeakoulutuksen akkreditointi Tässä raportissa käsitellään tekniikan korkeakoulutuksen akkreditointia ja esitellään eurooppalaisena yhteistyönä kehitetty tekniikan akkreditointikriteeristö ja sen suomalainen sovellus.